اسمااسماعیل پور، خبرآنلاین لرستان،به گزارش خبرنگارخبرآنلاین در پلدختر، شمس الدین جمشیدی در جلسه شورای کشاورزی شهرستان پلدختراظهار داشت: سال زراعی گذشته میزان خرید مازاد گندم 30 هزار و 50 تن و میزان خریدکلزا از کشاورزان در این شهرستان یکهزار و 140 تن بوده است .

وی افزود: امسال سطح زیر کشت گندم در شهرستان پلدختر 23 هزار و 980 هکتاراست که از این تعداد پنج هزار و 300 هکتار گندم آبی و 15 هزار و 180 هکتار دیم است .

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی پلدخترعنوان کرد : سال گذشته تعداد کمباین های ورودی به این شهرستان 155 دستگاه بوده که از این تعداد 135 دستگاه کمباین کاه جمع کن و مابقی کمباین معمولی بوده است .

وی گفت : پیش بینی می شود با توجه به میزان 50 درصد کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب و حدود یک ماه تاخیر در کشت امسال میزان خرید گندم در پلدختر حدود 20 هزار تن باشد .

وی تصریح کرد: میزان تولید و خرید امسال کلزا از کشاورزان در شهرستان پلدختر یکصد تن پیش بینی می شود .

وی خاطر نشان کرد:پیش بینی می شود امسال جهت برداشت مزارع گندم تعداد 160 دستگاه کمباین و برای برداشت کلزا سه دستگاه همراه با هد مخصوص برداشت کلزا به شهرستان وارد شود .

جمشیدی تصریح کرد: امسال تعداد دو اکیپ برداشت و نظارت در شهرستان فعالیت می کنند و با توجه به وجود چهار مرکزخرید جهاد کشاورزی شهرستان هر مرکز نیز یک اکیپ جهت برداشت و نظارت بر کار کمباین ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه برآن شرکت های مشاوره ای که کارشناس مکانیزاسیون دارند نیز کار نظارت و صدور برگ معاینه فنی برای کمباین ها را بر عهده دارند و این شرکت ها مبلغی بابت معاینه و ضد عفونی از هر کمباین دریافت
خواهد کرد .

جمشیدی اظهار داشت : به کشاورزان توصیه می شود با کارشناسان مراکز کشاورزی در ارتباط باشند تا قبل از ورود کمباین به مزرعه از آن بازدید شود و تنظمیات اولیه و شستشو آن انجام گیرد .

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی پلدخترگفت:کشاورزان جهت حفظ مواد آلی خاک از آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول به طور جد خودداری کنند و با توجه به مصوبه اخیر مجلس این کار جرم محسوب می شود و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند .

جمشیدی به نرخ برداشت از طریق کمباین اشاره کرد و اظهار داشت:این نرخ به توافق بین کمباین دار و کشاورزمربوط می شود که در صورت عدم توافق نرخ اعلامی از سوی ستاد برداشت غلات کشور که به مراکز جهادکشاورزی ارسال شده ملاک عمل می باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 639750
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.