13 بهمن 93 یعنی دومین روز از دهه مبارک فجر سال 93 بود که سد مروک در شهرستان دورود با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
سدی که ساخت آن از سال 1383 با هدف تامین آب کشاورزی برای سه هزار هکتار آغاز شده بود و سال ها روند احداث آن به صورت لاک پشتی پیش می رفت.
خاکی سنگ ریزه ای با هسته قوسی، 68 متر ارتفاع، 486 متر طول تاج و 12 متر عرض از ویژگی های سد مروک می باشند که با احداث آن یکهزار و 500 فرصت شغلی ایجاد شد.
حجم بدنه این سد سه میلیون و 700 هزار مترمکعب، حجم بتن ریزی آن 73 هزار متر مکعب و حجم دریاچه و تنظیم آب آن 550 میلیون مترمکعب اعلام و در نهایت یکهزارو 500 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شد.
با بهره برداری از سد مروک دورود، سه هزار و 500 هکتار از اراضی دیم دورود کشت آبی شدند که این موضوع نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرد.
در همین روز نیز سد ایوشان خرم‌ آباد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و هوشنگ بازوند استاندار لرستان بهره ‌برداری شد.
کار مطالعاتی سد ایوشان از سال ۷۹ آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال ۸۳ با هدف آبی کردن چهار هزار و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی منطقه و ایجاد 2 هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی و توسعه گردشگری در سطح منطقه کلید خورد.
مساحت حوزه این سد حدود ۱۲۰ کیلومتر مربع، ارتفاع سد حدود ۷۲ متر، عرض تاج آن هشت متر، طول تاج آن ۶۷۶ متر و اعتبار این طرح حدود یکهزار و 200 میلیارد ریال است.
علاوه بر ساخت سد، عملیات احداث شبکه سد نیز آغاز شد که به طور قطع با تکمیل این شبکه فرصت های شغلی زیادی ایجاد می شود.
بهار 95 نیز روی خوش به لرستان نشان داد و در اردیبهشت ماه بود که زمزمه هایی در بین مردم استان مبنی بر آماده بودن سد حوضیان الیگودرز برای بهره برداری شنیده می شد.
این سد در نهایت 14 اردیبهشت ماه به بهره برداری رسید تا بارقه امید بار دیگر در دل مردم جرقه زند؛ عملیات اجرایی این سد از سال 83 آغاز شده بود که با بهره برداری از آن، آب سه هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 75 درصد اراضی توسعه ای و 25 درصد بهبود اراضی فعلی تامین شد.
احداث این سد با یکهزار و 200 میلیارد ریال هزینه موجب اشتغالزایی یکهزار و 500 نفر شد.
ارتفاع سد از بستر 73 متر، عرض تاج 10 متر، طول تاج 533 متر و حجم آب گیری دریاچه سد 32 میلیون متر مکعب، حجم خاکریزی بدنه سه میلیون و 100 هزار مترمکعب و حجم خاکبرداری یک میلیون و 200 هزار متر مکعب است.
به طور قطع برای تکمیل و بهره برداری از این سدها تلاش های زیادی از سوی مدیران استانی و کشوری شده است و منتقدان و مخالفان دولت باید جانب انصاف را رعایت کنند و نیمه پر لیوان را نیز ببینند چراکه مردم بهتر وقایع را لمس می کنند.
پس از آبگیری این سدها گردشگری این مناطق نیز رونق یافت و با ایجاد زیرساخت های لازم می توان به رونق این صنعت افزود.
گاه در میتینگ های سیاسی برخی از مخالفان دولت عنوان می کنند هیچ کاری در لرستان صورت نگرفته و لرستان به حال خود رها شده است در حالیکه موتور توسعه استان در چهار سال گذشته روشن شده و با سرعت زیاد در حال حرکت به سوی مقصد است.
طرح های راه سازی و ریل سازی، طرح های زیربنایی، کشت و صنعت لرستان و احیای 692 واحد تولیدی راکد و نیمه راکد نشان از عزمی جدی برای رفع ریشه ای مشکلات استان است.
کنترل و کاهش تورم از 44 درصد در دولت قبل به 9 درصد در دولت یازدهم، رشد اقتصادی از منفی 6.8 دولت قبل به مثبت 9 درصد در سال 95 و پرداخت حدود 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع و واحدهای مشکل دار راکد، نیمه فعال و تکمیل نشده در زمان نفت هر بشکه 37 دلار انجام شد.
تامین و پرداخت بالغ بر40 هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال برای بالغ بر 25 هزار تن، احیای 140 ظرفیت راکد تولیدی و خدماتی در استان، توسعه فرودگاه خرم آباد، افزایش پرواز از پنج پرواز در هفته به 30 پرواز و برقراری پروازهای خارجی، احداث آزادراه خرم آباد - بروجرد - اراک، احداث راه آهن درود - بروجرد - خرم آباد - اندیمشک، احیای کشت و صنعت لرستان و دهها مورد دیگر فقط گوشه هایی از کارنامه داخلی دولت یازدهم در لرستان هستند.
متاسفانه برخی از منتقدان خواسته یا ناخواسته با انتشار مواردی خلاف واقع نه تنها گرهی از مشکلات کشور باز نمی کنند بلکه باعث انتشار ویروس ناامیدی در فضای با طراوت و با نشاط کنونی کشور می شوند.
این روزها بهتر است بر لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات پا فشرد و در این راستا گام برداشت چراکه انتشار ویروس نا امیدی در جامعه چه بسا به کاهش حضور مردم در انتخابات منجر می شود.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه به صورت همزمان برگزار می شود.
** رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان لرستان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.