براساس ارزیابی این کارشناسان، انتخابات اساس یک حکومت دموکراسی و رفراندومی است که شرایطی برابر را برای مشارکت فعالانه مردم در ساختار سیاسی کشور فراهم می‌ کند.
اصلی ‌ترین هدف برگزاری انتخابات مشارکت مردم در ساختار سیاسی کشور و در حقیقت فرصتی است که مردم می‌ توانند از طریق آن به مطلوب ‌های خود دست یابند.
حضور حداکثری مردم در انتخابات به حدی مهم و اثرگذار است که رهبر معظم انقلاب حضور پرشور در انتخابات را موجب خدمتگزاری مطلوب تر مسئولان به مردم دانسته اند.
لازمه مشارکت و حضور حداکثری مردم در انتخابات،زمینه سازی و آماده کردن شرایط است که در دنیای کنونی این کار را تا حد زیادی رسانه ها برعهده دارند چراکه یکی از نقش های رسانه ها اهمیت دادن به انتخابات است به این معنا که با انتقال دیدگاه های نامزدها به مردم، مشارکت بیشتر و آگاهانه آنها را رقم می زنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خرم آباد با هدف زمینه سازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا که در 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود، میزگردی با عنوان اهمیت برگزاری انتخابات و حضور حداکثری مردم با حضور فعالان اصلاح طلب برگزار کرده که مشروح آن آمده است.
این خبرگزاری برای اثبات بی طرفی خود به زودی میزگردی با حضور کارشناسان و فعالان اصولگرا برگزار می کند تا نقطه نظرات آنان نیز انعکاس داده شود.

** حضور بانوان
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در این میزگرد خبری گفت: انتخابات به عنوان یک روند در حوزه دموکراسی یکی از تاثیرگذارترین و بزرگترین اتفاقات جامعه بشری است و حضور تاثیرگذار بانوان در انتخابات ایران اسلامی قابل توجه است.
فریبا عابدینی اظهار کرد: حضور زنان به عنوان رئیس جمهوری در ایران یک چالش است و نباید منعی برای حضور بانوان وجود داشته باشد.
وی ثبت نام زنان در عرصه سیاسی انتخابات را اتفاق خوشایندی دانست و افزود: با وجود ثبت نام تعدادی از بانوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری این افراد تایید صلاحیت نشدند که قابل بحث است.
وی اضافه کرد: انتخابات یکی از ارکان توسعه هر کشور است چراکه مانع از تمرکز قدرت می شود.
به گفته عابدینی نهادهای برگرفته از دموکراسی مانند خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستاها مانع از تمرکز قدرت در دست افرادی خاص می شود.
وی افزود: این نهادها، بیانگر حضور مردم در قدرت هستند و ایران از معدود کشورهایی است که در انتخابات ریاست جمهوری مناظره انتخاباتی دارد.

** امید مردم به تحول است
عابدینی حضور پای صندوق های اخذ رای را نشانگر امید مردم به تحول دانست و گفت: مردم حتی یک رای را در انتخابات مهم و اثرگذار می دانند.
وی اظهار کرد: پیش از این در استان لرستان طایفه گرایی بر نظام انتخاباتی تاثیرگذار بود که خوشبختانه در سال های اخیر این موضوع کم رنگ و احزاب پررنگ شده اند.
وی انتخابات را تابوت خشونت و بهترین راه برای حرکت رو به جلو دانست و افزود: جامعه بدون انتخابات، جامعه ای غیر مدنی است.
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: ایرانیان انتخاب کنندگان خوبی هستند اما گاهی مطالبه گران موفقی نیستند چراکه انتظارات کوتاه مدت دارند.
به گفته وی مردم و احزاب باید دارای چشم انداز باشند و احزاب باید در سال های آینده به توسعه و روند مشارکت نهادینه شده مردم کمک کنند البته این موضوع در صورتی تحقق می یابد که چشم اندازی فراتر از یک دوره ریاست جمهوری داشته باشیم.
به گفته عابدینی در دولت کنونی در بسیاری از حوزه ها ریل گذاری شده است لذا مردم باید آستانه تحمل و انتظارات خود را برای دستیابی به نتایج، بالا ببرند.
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش افزود: نخبه سیاسی گاه ممکن است قهر با انتخابات را برای تاثیرگذاری ضروری بداند اما در انتخابات 96 حضور در انتخابات امری لازم و ضروری است.
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش بیان کرد: احزاب به دلیل نبود نهادهای مردمی در جامعه بر پایه های ضعیف ساخته می شوند و به همین دلیل به راحتی از هم می پاشند.
وی با تاکید بر جامعه مداری احزاب افزود: دولت باید به درون جامعه و مردم نفوذ کند حال آنکه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بین جامعه نخبگان، صاحب نظران و مدیران اقتصادی مانده و در میان عامه مردم جاری نشده است.

** انتخابات و توسعه
فعال سیاسی و روزنامه نگار اصلاح طلب نیز در این میزگرد، انتخابات را مهمترین پدیده طراحی شده برای توسعه و زندگی مسالمت آمیز بشر دانست و گفت: ساختار مدنی به معنای ترسیم بهترین ها از روزنه ها و کورسوی امید است و در این مسیر باید به موارد اساسی و طراحی موفق توجه ویژه شود.
علیرضا ابراهیمی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی بیشتر احزاب در جامعه افزود: تاکنون در ایران به عنوان کشوری توسعه نیافته کار حزبی خیلی موفقی صورت نگرفته است و متاسفانه ساختارهای حزبی و مدنی قربانی خواهش ها و خواسته های افراد می شوند.
وی ادامه داد: احزاب و تشکل های سیاسی در ایران در شب انتخابات به وجود می آیند و فردای انتخابات می میرند در حالی که اگر کار حزبی و روحیه مطالبه گری و پرسشگری قوی باشد این تشکل ها ماندگار تر می شوند.
وی افزود: از رئیس جمهوری آینده تقاضا می شود از همان روزهای نخست مواضع خود را تبیین نماید و احزاب مطالبه و پرسشگری داشته باشند.
فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر لزوم دعوت مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات اظهار کرد: مردم باید برای نجات از تباهی و ارتباط با دنیا درعرصه انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند.

** انتخابات واثرگذاری
دبیر حزب اراده ملت نیز در این میزگرد خبری نقش انتخابات را در جوامع پیگیر دموکراسی مهم، ضروری و اثرگذار دانست و گفت: همواره حضور مردم در انتخابات اثرگذار بوده و لازم است مردم بررسی کنند آیا رای آنها بر جامعه تاثیر داشته یا خیر.
حمیدرضا درویش پور افزود: حضور مردم در انتخابات پررنگ و برای تثبت نظام و اثرگذاری مردم بود.
وی گفت: دولت تدبیر و امید یکی از مظلوم ترین و اثرگذارترین دولت ها در حوزه اقتصادی برای مردم است و اهمیت حضور مردم در انتخابات در این دوره برای نجات و حفظ کشور و پیوند دولت، ملت و رهبر مهم تر و بارزتر است.
درویش پور اظهار کرد: اگر ما پایبند به قوانین، اصول حزبی و دموکراسی هستیم پس باید قواعد و مرام حزبی را نیز مورد توجه ویژه قرار دهیم و از فردی که مورد تایید رهبران حزب است، به طور کامل حمایت کنیم.
وی انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری را نتیجه اجرای همین تفکر و رفتار حزبی دانست و افزود: در دوره قبل نیز به رغم وجود گزینه های موازی، اصلاح طلبان از ایشان حمایت کردند چرا که بر اساس تشخیص رهبران حزب، حیات و فعالیت اصلاحات را در حمایت از رئیس جمهوری فعلی ایران می دیدند.
دبیر حزب اراده ملت افزود: رئیس جمهوری باید چهار اصل نقش احزاب، برنامه ها، دفاع از رای مردم و استفاده از افراد پایبند به برنامه های دولت را در دستور کار ویژه خود قرار دهد.
7274/7264/3022 / 1876
خبرنگاران: بهزاد سلاح ورزی و مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.