نرگس سپه وند- بیماری پوکی استخوان نزد زنان به ویژه زنانی که تحرک ندارند به سرعت رو به افزایش است. شیوه زندگی زنان، عدم استفاده از نور خورشید به دلیل زندگی آپارتمان نشینی و خانه‌های مشرف به یکدیگر را از دلایل اصلی این بیماری ست. شاید توجه به این مسئله و نبود امکانات اولیه رفاهی، ورزشی، و تفریحی برای زنان ایجاد و احداث پارکهای ویژه زنان در سالهای اخیر را به بحثی جدی تبدیل کرده است.
پارکهای ویژه زنان مکانهایی‌اند که بسیاری از زنان و دختران جوان می‌توانند بدون استفاده از حجاب کامل در آن به ورزش و تفریح بپردازند رعایت امنیت اجتماعی، محصور بودن، مشرف نبودن ساختمانهای اطراف به پارک زنان از ویژگی‌های اصلی این مراکز است، همچنین آفتاب‌گیر بودن، وجود نگهبان، سرویس بهداشتی،آب،برق و وجود آلاچیق و یا نیمکت ثابت و سیار از دیگر امکانات رفاهی پیش بینی شده در این مراکز است.
پارک بانوان منطقه کیو
پارک بانوان منطقه کیو یکی از زیباترین پارکهای ناحیه یک خرم آباد است.این پارک مشرف به فضای سبز زیباکنار است که در مجاورت میدان مادر و دریاچه بی نظیر کیو مانند نگینی خاص جلوه گر است.
وجود امنیت، فضای مناسب وگسترده،وجود ابزار آلات ورزشی کافی استاندارد ،رنگ آمیزی متناسب با ایجاد اشتیاق و نشاط در کودکان،وجود کتابخانه آزاد شهر ،کاشت گلهای تزیینی رنگارنگ و رعایت بهداشت و نظافت در این پارک از جمله مواردی بود که با تحسین شهروندان همراه بود.
این پارک فضایی بسیار زیبا دارد اما یکی از مشکلات آن بودن در کنار ساختمان های بلند نیمه کاره است. ساختمان هایی که اگر هر کسی از پنجره بیرون را نگاه کند، کل فضای این پارک را می بیند پس بانوان در این پارک نمی توانند به راحتی حضور داشته باشند.شاید در این پارک بی نظیر این تنها عاملی ست که عمده بانوان همشهری را آزار می دهد.
گاهی پوشش پسرانه دختران که لباس اسپرت پسرانه را برای ورزش ترجیح می دهند نیز موجب رعب و وحشت برخی بانوان می شود.
وجود یک اتاقک یا کیوسک نگهبانی جداگانه در قسمت در ورودی پارک به نوعی که عبور و مرور را کنترل کند و از طرفی خودش هم به عنوان یک مرد آمد و رفتی به فضای داخل پارک نداشته باشد از دیگر خواسته های بانوان همشهری بود.
گفتگو با شهردار منطقه یک
شهردار منطقه یک خرم آباد در خصوص اعتبار اولیه پارک ویژه بانوان در منطقه کیو ابراز داشت: به واسطه اینکه این پارک در دهه های گذشته و به مرور زمان احداث شده رقم دقیقی در دست نیست اما اخیرا هزینه هایی جهت رفاه حال بانوان صرف شده مانند مبادرت به احداث نمازخانه در این پارک که بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون ریال بوده است.
ایرج سالارپور افزود:تعویض چراغ های پارک در جهت بهبود روشنایی با هزینه ای در حدود یکصد میلیون ریال،رنگ آمیزی جداول پارک با هزینه ای بالغ بر یکصد میلیون ریال ،تعویض سطل های زباله پارک با هزینه چهل میلیون ریال،بند کشی موزاییک فرش پیست پیاده روی بانوان جهت سهولت ورزش بانوان با هزینه ای بالغ بر یکصد و بیست میلیون ریال همراه بوده است.
وی تکمیل کرد:جمعا در دو ماه گذشته
بالغ بر چهارصد میلیون ریال برای پارک بانوان هزینه شده است.
سالارپور تصریح کرد:این اقدام فقط کار شهرداری است و هیچ ارگانی در این زمینه با شهرداری همکاری ندارد.
شهردار منطقه یک خرم آباد افزود: ارایه خدمات توسط شهرداری منطقه یک بوده فقط نگهداری فضای سبز به عهده پیمانکار است.
گفتنی ست تمام خدمات این پارک به صورت رایگان در اختیار بانوان همشهری قرار گرفته و هیچگونه وجهی از مراجعین دریافت نمی شود.
زن در خانواده نقش اساسی و کلیدی درتربیت فرزندان داشته و نوع تربیت نیزنقش بسزایی درشکل گیری فرهنگ جامعه دارد و چنانچه زن یا مادردرخانواده دچارمشکل جسمی یا روحی شود همه خانواده تحت تاثیر ان مشکل قرار خواهند گرفت.در این راستا ایجاد پارک بانوان برای توسعه سلامت بانوان امری حائز اهمیت بوده و به یکی از مهم ترین اهداف مدیریت شهرها تبدیل شده است.
مهم ترین اهداف و پیامدهای ایجاد پارک بانوان
1-حفظ تعادل جامعه از نظر امنیت وآرامش روانی
2-حفظ و تحکیم بنیان خانواده
3-پیش گیری از فحشا و فروپاشی نظم جامعه
4-جلوگیری از نگاه ابزاری به زن و ابتذال وی
5-تامین فضاهای ورزشی ویژه بانوان
6-تقویت روحیه شادی ونشاط در بانوان خصوصادختران
7-تامین آرامش در نهادمقدس خانواده
8-حفظ سلامت جسمی وروحی زنان
9-شادابی وتخلیه انرژی دختران جوان در محیطی امن همراه با آرامش

پیشنهادات
1- برگزاری کلاسهای آموزشی- بهداشتی و ورزشی
زنان تاثیر گذارترین قشر بر سلامت و شادابی جامعه می باشند. از این رو توجه به مسائل بهداشتی و روانی آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. پارکهای ویژه خانمها با اختصاص مکانی سرسبز و آزاد برای استفاده از نور خورشید و امکانات ورزشی و تفریحی مساله سلامت را مد نظر قرار داده و با متمرکز کردن تعداد زیادی از خانمها در محل پارک و برگزاری کلاسهای آموزشی- بهداشتی و ورزشی به این ضرورت اصلی جامعه خواهد پرداخت. 2- کارآفرینی برای زنان
کار آفرینی در جامعه یکی از بزرگترین خدمات به اقتصاد جامعه و شهروندان می باشد. از طرفی ضرورت اشتغال زایی مناسب برای زنان و ایجاد محیط های امن و مفرح برای آنان در نظر گرفته شده دراختصاص پارکهای بانوان می باشد. ایجاد بازارچه های کارآفرینی، استفاده نیروهای آموزش دیده درنگهداری پارک و برخی مسائل فنی آنان و اداره مکان‌هایی مانند بوفه ها، کافی شاپها ورستوران های درون پارک نیز موقعیت مناسب و امن در اختیار تعدادی از زنان جویای کار قرار خواهد داد. همچنین ایده اجرای محلی برای کارهای سبک و پاره وقت مانند ساخت جعبه کادوئی یا لوازم تزئینی، یا بسته بندی خوراکی و غیره که خانمهای سالمند و یا جویای کار به طور ساعتی و روزمره در آن ها مشغول به کار باشند، در این پارکها به خوبی قابل اجرا است. این ایده می تواند ضمن پر کردن اوقات فراغت سالمندان که در پارکها می گذرد، برای اکثریت زنان سالمند که بیمه و درآمدی ندارند منبعی برای کسب درآمد باشد.
3- توسعه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی
حمایت از تشکل‌های زنان و آشنایی اقشار مختلف بانوان با نخبگان و انجمن‌های حامی زنان با احداث مکان‌هایی در پارک و برگزاری جلسات مختلف از ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی احداث پارکهایی ویژه زنان تلقی می شود. از آنجا که بر اساس نظر سنجی ها بیشتر استفاده کنندگان از این پارکها زنان خانه دار و دختران جوان خواهند بود خدمات فرهنگی، آموزشی، هنری در محل این پارکها سهم بسزایی درغنی کردن اوقات فراغت این عزیزان خواهد داشت.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625448
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.