به گزارش خبرنگارایرنا علی کورانی فردر جلسه ساماندهی کوچ عشایر که با حضورمدیران منابع طبیعی استان های همدان و کرمانشاه در فرمانداری بروجرد برگزارشد اظهارکرد: جمعیت عشایری لرستان واستان های همجوار برای کوچ خود نیازمند هماهنگی وهمکاری نهادهای مرتبط هستند که دراین راستا باید امکانات مورد نیاز عشایر در مسیر کوچ فراهم شده تا آنها بتوانند به راحتی به راه خود ادامه دهند.
وی افزود: استان های همجوار لرستان مانند همدان و کرمانشاه باید درکوچ عشایرهمکاری کنند تا از خسارات جبران ناپذیری که سال های قبل به مراتع شهرستان بروجرد وارد شد جلوگیری شود.
معاون استاندار لرستان وفرماندار بروجرد بیان کرد: کوچ عشایردرلرستان نیازمند ساماندهی وبرنامه ریزی دقیقی است که باید همه دستگاه ها همکاری کنند.

** ورود زود هنگام 2 میلیون راس دام عشایر به لرستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان دراین جلسه گفت: ورود زود هنگام 2 میلیون راس دام عشایرمربوط به استان های همجواربه لرستان مراتع را نابود و خسارت جبران ناپذیری به جا خواهد گذاشت.
شیرزاد نجفی افزود: لرستان دارای مراتع و جنگل های متنوعی است که کوچ زود هنگام عشایرازاستان های خوزستان، همدان و کرمانشاه قبل از تاریخ 1396/2/15 مشکل ساز خواهد شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضرعشایرلرستان دراستان خوزستان مشکل اسکان دارند و تا قبل از نیمه اول اردیبهشت وارد استان نمی شوند معضل اصلی برای مراتع لرستان کوچ عشایرهمدان و کرمانشاه بوده که قبل از موعد کوچ خود را آغاز می کنند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اضافه کرد: استان همدان و کرمانشاه نیز تا قبل از نیمه اول اردیبهشت ماه از ورود عشایر به استان های خود جلوگیری می کنند این موضوع مشکلاتی را برای مراتع لرستان به وجود می اورد که باید ساماندهی شود.
نجفی بیان کرد: با هماهنگی مقامات قضایی لرستان اقداماتی برای جلوگیری ازکوچ زود هنگام عشایر به استان انجام شده است ولی این موضوع مستلزم همکاری استان های همدان و کرمانشاه بوده که ورود عشایر را ساماندهی کنند.
وی گفت: اگر استان های همدان و کرمانشاه گذرگاه های عشایر را 20 روز قبل از نیمه اول اردیبهشت ماه باز کنند مشکلات ایجاد شده در لرستان کمترخواهد بود.

** لرستان دارای 14هزارو 600 خانوارعشایری است
مدیر کل امورعشایری لرستان نیز دراین جلسه گفت: لرستان دارای 14 هزار و 600 خانوارعشایری است که این عشایر تا نیمه اول اردیبهشت ماه دراستان خوزستان خواهند ماند.
قدرت الله بیرانوند افزود: عشایر لرستان با 83 هزارتن جمعیت و دارار بودن پنج میلیون 100 هزار راس دام رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده اند.
به گفته وی تاکنون 10 هزار تن علوفه و هشت میلیارد ریال تسهیلات به عشایر لرستان برای تسهیل در زندگی و کوچ آنها پرداخت شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این جلسه مصوب شد تا کوچ عشایر از لرستان با 20 روز زودتر از 1396/2/15 به استان های همدان و کرمانشاه انجام شود.
7273/7190
خبرنگار: علیرضا سلیمانی روزبهانی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.