به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه علم پزشکی و تکنولوژی نوین حجم گسترده ای از دلهره و هراس از بیماری صعب العلاج همچون سرطان را تا حد زیادی کاهش داده است، اما واقعیت تلخ این است که حضور سنگین این بیماری وجود هر فرد مبتلا به آن را آکنده از درد خواهد کرد.
به گفته متخصصان ، کشنده ترین سرطان در بین زنان و مردان ایرانی سرطان معده است و هرچند سرطان معده از سرطان های شایع در مردان ایرانی است اما پیش بینی می شود که در سال های آینده از شیوع آن در کشور کاسته شود.
شایع ترین سرطان در زنان نیز سرطان سینه است و سالانه براساس آمار موجود حدود 10 هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می شوند و در میان کودکان نیز شایع ترین نوع این بیماری سرطان خون می باشد.
بنا بر اظهارات متخصصان عوامل محیطی به خصوص عفونت ها، رعایت نکردن اصول بهداشتی و ژنتیک از جمله عوامل بروز این بیماری است که بسیاری از آنها قابل پیشگری هستند.
طبق اسناد سازمان بهداشت جهانی از 40 درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خود مراقبتی نگاه امیدوارانه به اثر بخشی روش های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع، و زود هنگام باشد، قابل درمان هستند.
طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت بیش از 300 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و سالانه بیش از 90 هزار نفر به این جمعیت اضافه می شود.
سرطان علت 13 درصد مرگ‌هاست و هر سال حدود 50 هزار نفر از مبتلایان به سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند.
بیماری های صعب العلاج مانند سرطان بسیار درد آورده بوده و علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت، مشکلات روحی و روانی را نیز به دنبال دارد که در این راستا دولت تدبیر و امید با تعریف بسته های درمانی و گام بلند طرح تحول سلامت و تامین اعتبار مراکز تخصصی بیماران مبتلا به سرطان در استان های کشور تلاش در کاهش بار سنگین این بیماری برجان بیماران و ایجاد روحیه و امید به زندگی برای این بیماران دارد.

**2 مرکز درمان بیماری سرطان در لرستان راه اندازی شده است
معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در راستای درمان بیماری سرطانی 2 بخش شیمی درمانی و آنکولوژی (خون شناسی)در بیمارستان های شهید رحیمی و شهید مدنی خرم آباد در طول فعالیت دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
پیمان آسترکی بیان کرد: همچنین یک دستگاه رادیو تراپی نیز جهت درمان بیماران مبتلا به سرطان خریداری شده که به زودی در استان به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود : به منظور تسهیل فرآیند درمان بیماران مبتلا به سرطان چهار مرکز جامع تشخیص بیماری سرطان در این استان در دست ساخت است که از این تعداد 2 مرکز در شهرستان خرم آباد و بروجرد و 2 مرکز سطح سه در شهرستان ها الیگودرز و کوهدشت قرار دارند.
آسترکی اضافه کرد: همچنین قرار است در بیمارستان شهید رحیمی ، بخش بزرگ سرطان و با قسمت های بستری و رادیوتراپی با تجهیز سه دستگاه شتاب دهنده خطی راه اندازی شود.

** هفت میلیارد و 771 میلیون ریال برای درمان بیماری سرطان در لرستان هزینه شده است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: سال گذشته در راستای درمان انواع بیماری سرطان بیش از هفت میلیارد و 771 میلیون ریال در این استان هزینه شده است.
استرکی با بیان اینکه این مبلغ جهت درمان یک هزار و 935 بیمار هزینه شده گفت: بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری سرطان در این استان در نوع سرطان پستان با 351 مورد و معده با 236 مورد بوده است.
وی بیان کرد : بیماری سرطان در سال گذشته در بین بانوان با یک هزار و 11 مورد در مقایسه با 924 بیمار مرد آمار بیشتری داشته است.

** کاهش هزینه های درمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت
آسترکی همچنین گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب شد بار هزینه های درمان بیماران سرطانی به حداقل کاهش یابد و این مهم اقدامی ارزشمند به شمار می رود.
به گفته وی هم اکنون بیمه ها هزینه های مربوط به درمان بیماری سرطان را پرداخت می کنند و می توان گفت در مقایسه با گذشته وضعیت بهتری در این بخش حاکم شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: بر این اساس بیماران مبتلا با خیال آسوده و امیدوارانه می توانند به درمان های تجویز شده از سوی متخصص مربوطه اقدام و در واقع مشکلات کمتری را تحمل کنند.

** 29 و یک دهم درصد جمعیت زنان لرستان مبتلا به سرطان سینه هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: در حال حاضر 41 درصد بانوان کشور مبتلا به سرطان سینه هستند که در استان لرستان بنابر آخرین آمار تعداد بیماران مبتلا به سرطان سینه حدود 29 و یک دهم درصد است.
محمدعلی دریک با بیان اینکه سرطان معده در مردان و سرطان پستان در زنان لرستان بیشترین آمار را دارند، افزود : در حال حاضر 6دهم درصد جمعیت زنان استان مبتلا به سرطان سرویکس (سرطان دهانه رحم ) ، 18 و چهاردهم درصد مردان و 14 و هست دهم درصد زنان مبتلا به سرطان پوست هستند.
وی بیان کرد: همچنین 30 و چهار دهم درصد مردان و 15 درصد زنان مبتلا به سرطان معده ، هفت و هشت دهم درصد مردان و حدود هفت درصد زنان مبتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روزده بزرگ) هستند.
7274/6060
خبرنگار :مریم نریمانی**انتشاردهنده: محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.