به گزارش ایرنا، شیرزاد نجفی روز یکشنبه در همایش روزملی درختکاری که در دانشگاه لرستان برگزار شد افزود: همچنین استان لرستان در زمینه پیشگیری از آتش سوزی و حریق در جنگل ها نیز طی سال جاری توانسته است که رتبه اول کشوری را بدست آورد.
وی با بیان اینکه شعار هفته منابع طبیعی امسال همیار طبیعت باشیم' است ، اظهار کرد: هم اکنون 11هزار همیار طبیعت در لرستان ساماندهی شده اند.
نجفی در خصوص وضعیت منابع طبیعی لرستان گفت : 77 درصد مساحت استان به منابع طبیعی اختصاص دارد که 43 درصد آن را جنگل ها و 32 درصد مراتع تشکیل می دهد.
وی اظهار کرد: استان لرستان از نظر میزان اراضی جنگلی در منطقه زاگرس رتبه نخست و در سطح کشور در جایگاه سوم قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی یک قطعه یک هکتاری از بام لرستان با نام شهدا نهال کاری می شود و علاوه بر این یک میلیون اصله نهال نیز بین دستگاه های اداری توزیع می شود.
وی یادآور شد: اجرای 2 طرح بین المللی شامل طرح های منارید و جایکا در شهرستان های درود و الیگودرز به منظور توانمندسازی جوامع محلی ، اجرای طرح های مرتبط با خشکیدگی درختان بلوط ، کاشت یکهزار و 400 هکتار گیاهان دارویی و جنگل کاری اقتصادی برای اولین بار در استان و تولید یک میلیون نهال بنه و بلوط از جمله اقداماتی است که طی سال جاری انجام شده است.
نجفی با بیان اینکه طی سال جاری اقداماتی در راستای سال اقتصاد مقاومتی انجام شده است گفت: طرح آبخیز داری در مناطقی از استان از جمله در منطقه تخت چان پلدختر و دوره چگنی و طرح کاشت گیاهان دارویی 2 طرح اقتصاد مقاومتی اداره کل منابع طبیعی طی سال جاری بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این آیین گفت: مدارس با ارائه آموزش های بنیادی، موثرترین و کاربردی ترین پایگاه برای نشر فرهنگ حفاظت و توسعه از منابع طبیعی محسوب می شود.
محمد اصلانی افزود: آتش سوزی های عمدی با منشا انسانی یکی از چالش های عمده جنگل ها در لرستان است که تنها با ارتقای فرهنگ محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست می توان مانع از آن شد.
وی همچنین گفت: نهادینه شدن دغدغه های مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست باید از همان دوران کودکی آموزش داده شوند تا محیط زیست بتواند به جایگاه حقیقی خود دست یابد.
اصلانی با تاکید بر فعالیت های فرهنگی در راستای صیانت از منابع طبیعی افزود: با فرهنگ سازی و اولویت دادن به اقدامات حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست امیدواریم که طی سال آینده هیچ آتش سوزی در جنگل های استان صورت نگیرد.
از 15 تا 21 اسفند ماه به عنوان هفته ملی منابع طبیعی نام نهاده شده است.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده: محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.