به گزارش ایرنا، انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم توسط دولت یازدهم برای تحول در نظام اداره شهرها در قالب لایحه مدیریت شهری تدوین شد که در همین راستا ماده 32 پیش نویس لایحه قانونی مدیریت شهری که در کمیسیون های تخصصی وزارت کشور و دولت تایید شده ، انتخاب شهردار توسط مردم را پیش بینی می کند.
بنا بر این لایحه، انتخاب شهردار در کلان شهرها و شهرهای بالای 200 هزار نفر، نه بر اساس انتخاب اعضای شورای شهر و انتخاب غیرمستقیم مردم بلکه بطور مستقیم و با آمدن مردم پای صندوق های رای انتخاب می شود.
حال این پیش نویس که هنوز به تایید نهایی نرسیده است موافقانی دارد از جمله اینکه موافقان بر این باورند که تمرینی در راستای نهادینه شدن دموکراسی در جامعه است اما در عین حال بایدها و نبایدهایی هم برای آن قائل هستند که در صورت رعایت همه جانبه آن موارد می تواند اقدامی مطلوب و اثر بخش باشد.
از طرفی این طرح مخالفانی هم دارد که می گویند انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم دوباره کاری است ، زمانی که مردم اعضای شورای شهر را انتخاب می کنند دیگر لزومی ندارد یکبار دیگر برای انتخاب شهردار پای صندوق بروند و بهتر است این کار را به اعضای شورای شهر واگذار کنند تا با دیدگاه تخصصی تری انتخابی مناسب صورت گیرد.

*** انتخاب شهردار توسط مردم و تقابل شهردار با شورا
سخنگوی شورای شهر خرم آباد در این زمینه در گفت و گو با ایرنا گفت: لایحه قانون مدیریت شهری و انتخاب شهردار توسط مردم موضوعی است که هنوز اجرایی نشده و در صورت تصویب نهایی برای اولین بار انجام خواهد شد بنابراین اظهار نظر و ارائه دیدگاه ها در این زمینه نیز پیش داوری بر قانونی اجرا نشده است.
علی جهان آرا افزود: پیش داوری هایی که بر اساس عملکرد و ضوابط شهری و شورای شهر صورت می گیرد ، نمی تواند بیانگر ماهیت و چگونگی و ضعف ها و قوت های مساله ای باشد که به مقام اجرا نرسیده است.
به گفته وی از این دیدگاه که اختیارت شورای شهر در اجرای این قانون کم می شود و هزینه مضاعفی برای برگزاری انتخاباتی دیگر در بر خواهد داشت جای نقد دارد.
سخنگوی شورای شهر خرم آباد اظهار کرد: علاوه بر فرایند زمان و هزینه صرف شده باید این نکته را یادآور شد که نمایندگان مردم در شورای شهر بادیدگاههای تخصصی تری می توانند معیارهای یک شهردار کارآمد را انتخاب کنند در حالی که ممکن است مردم معیارهای جامع و کاملی که در برگیرنده تمام صفات و ویژگی های موردنیاز یک شهردار باشد را نداشته باشند.
وی همچنین گفت: انتخاب شهردار توسط مردم باعث می شود شهردار خود را نماینده و منتخب برحق مردم بداند و زیر بار ضوابط نظارتی شورای شهر قرار نگیرد به عبارتی در صورت انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم، تقابل شورای شهر و شهرداری که همواره در کنار همدیگر بوده اند بیشتر و میزان تعامل آنها کمتر می شود.

*** انتخاب شهردار توسط مردم تجلی اصل دموکراسی
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری خرم آباد نیز در این زمینه به ایرنا گفت: انتخاب شهردار با رای مردم می تواند کار پسندیده ای باشد اما اگر شیوه های نظارتی و کارکرد شورای شهر در زمینه نظارت بر شهردار در این طرح روشن نباشد نمی تواند قانونی جامع و کامل باشد.
محمد فتحی بیرانوند در عین حال افزود: انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم تجلی از اصل دموکراسی است که مردم بطور مستقیم ایده و نظر خود را در انتخاب شهردار اعمال می کنند.
فتحی بیرانوند اظهار کرد: ابهام دیگری که در پیش نویس لایحه قانونی مدیریت شهری در خصوص انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم وجود دارد، نحوه استیلای شورای شهر و نقش نظارتی شورای شهر بر عملکرد شهردار است که جایگاه تعریف شده ای برای شورای شهر وجود ندارد.
به گفته وی شورای شهر ممکن است برای اینکه خود را در تقابل با افکار عمومی قرار ندهد از برخی فعالیت های شهردار چشم پوشی کند و آنها را زیر سوال نبرد و همین آغازی برای انحراف در عملکرد شهردار می شود.

***انتخاب شهردار توسط مردم اقدامی مفید در کلان شهرها
شهردارخرم آباد نیز در این زمینه در گفت وگو با ایرنا گفت: انتخاب شهردار درکلان شهرها و شهرهای بزرگ توسط مردم کار درستی است اما در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر که نیروی متخصص و توانای کمتری وجود دارد ، کار مناسبی نمی تواند باشد.
یحیی عیدی بیرانوند تصریح کرد: با تصویب انتخاب شهردار با رای مردم، قانونا شهردار هم باید از همان شهر انتخاب شود در حالیکه معمولا چهره های کارآمدی تری هستند که از سایر نقاط و شهرهای دیگر وجود دارند که امکان جابجایی آنها و استفاده از توان آنها و امکان گردش مدیریتی وجود دارد.
شهردار خرم آباد اظهار کرد: می توان انتخاب شهردار را بر عهده شورای شهر باقی گذاشت اما روند عزل شهردار سخت تر شود.
به گفته وی راهکار دیگر این است که روند عزل شهردار به شکلی باشد که اگر یکبار استیضاح شد حداقل6 ماه بعد اعضای شورای شهر نتوانند دوباره موضوع استیضاح را مطرح کنند تا شهردار بتواند ایرادات خود را ساماندهی کند.
عیدی بیرانوند اظهار کرد: در هر حال راهکار اصلاح وضعیت بی ثباتی مدیریتی شهری اجباری است و شهرداران باید از یک ثبات مدیریتی برخودار باشند چه با رای مردم یا با سخت کردن روند عزل شهرداران و با اینکه مرجع صادر کننده حکم شهردار و تایید نهایی آن در جریان تغییرات و عزل و نصب ها قرار گیرد.
وی همچنین گفت: قانون مدیریت شهری باید به گونه ای باشد که در آن راهکارهایی وجود داشته باشد که به بهترین شکل انتخاب شهردار صورت گیرد نه اینکه شهرهای کوچک را از مدیران قوی سایر جاها محروم کرد و روند عزل شهردار خیلی ساده نباشد.
در حال حاضر انتخاب شهردار به عنوان مسئول ارائه خدمات در حوزه شهری توسط اعضای شورای شهر که با رای مردم انتخاب می‌شوند، صورت می‌گیرد و احکام شهرداران کلان‌شهرها با معرفی شورای شهر و امضای وزیر کشور و در سایر شهرها توسط استاندار صادر و ابلاغ می‌شود اما در صورت تصویب نهایی ماده 32 پیش نویس لایحه قانونی مدیریت شهری ، انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم انجام خواهد شد.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده: محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.