بنا بر گفته کارشناسان همین نخبگان و جوانان در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز باید به عنوان پایه های اصلی در تحقق عملی آن مورد اعتماد واقع شوند و از توانمندی و خلاقیت آنها استفاده کرد این مهم زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که بنا بر سیاست های تعریف شده بر گفتمان اقتصاد مقاومتی ، نقش مردم و مشارکت مردم در این مسیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
در همین خصوص توجه به موضوع کارآفرینی و تولید ؛ بنا بر گفته کارشناسان عنصری کلیدی است که در این زمنیه نیز نقش و حضور جوانان و نیروی کار تحصیلکرده و با مهارت بسیار حائز اهمیت است که باید از این امتیاز خاص جوانان مستعد بهره گرفت و در مسیر اقتصاد دانش بنیان گام برداشت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در این زمینه می گوید: با توجه به اینکه یکی از شاخص های اصلی اقتصاد مقاومتی مردم و مشارکت های مردمی است با حرکت به سمت فعالیت های دانش بنیان می توان از نیروی جوان، دانشجویان و صاحبان ایده های خلاقانه و مبتکرانه بهره گرفت تا شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی بود.
علی آشتاب گفت: جوانان و صاحبان ایده های مبتکرانه با استفاده از ایده های بکر و نو در عرصه های تولید ، بازاریابی و بازارهای هدف می توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کنند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: استفاده از ظرفیت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد که جوانان در آنها حرف اول را می زنند می توان با بهره گیری از این ظرفیت ها و امکانات ، ایده های نو جوانان را تحقق بخشند.
علی آشتاب افزود: ایده های بکر بعد از پرورش در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد تبدیل به محصول می شوند و در مرحله بعدی محصول انبوه سازی خواهد شد که این فرایند به رونق و پیشرفت چرخه تولید کمک می کند ؛ فرایندی که عنصر کلیدی آن همان جوانان هستند.
وی با بیان اینکه جوانان سرمایه های اصلی و فعال و با نشاط جامعه هستند که به نوعی در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش اول را دارند گفت: در اقتصاد مقاومتی باید بر اساس داشته ها و ظرفیت ها و توانمندی های موجود و با حفظ روحیه نشاط و شادابی جوانان از این ظرفیت ها به بهترین شیوه ممکن بهره گرفت تا زمینه نقش جوانان در تحقق اقتصاد مقاومتی هموار شود.
وی گفت: با بهره گیری از ایده های جوانان می توان در راههای ایجاد فضاهای کسب و کار جدید و شکل گیری فعالیت های دانش بنیان را فراهم ساخت که مطمنا با چنین رویکردی می توان در قطع و کاهش وابستگی در برخی محصولات و تولیدات رسید که این همان عملی شدن اقتصاد مقاومتی با استفاده از توان نیروی جوانان است.
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان همچنین گفت: در راستای استفاده از نقش جوانان در تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جاری 200نفر از فارغ التحصیلان متناسب با نیاز بنگاه ها و واحدهای اقتصادی معرفی شدند که در این طرح افراد با کار در یک بنگاه اقتصادی با محط کار ارتباط برقرار می کنند که باعث ارتقای مهارت آنها می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: اقتصاد مقاومتی، اصلی ترین گفتمانی است که رهبرمعظم انقلاب در سال های اخیر از آن بعنوان راهکاری کلیدی برای مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن یاد می کند.
علی یاور عزیزپور افزود: در بین اقشار مختلف مردم ، قشر جوان جامعه به دلیل آرمان گرایی ، شجاعت، توان و انگیزه بالایی که دارند از اهمیت ویزه ای برخوردار است با توجه به اینکه قشر جوان جامعه تا کنون بار اصلی پیشرفت ها و موفقیت های نظام د رعرصه های مختلف را عهده دار بوده است.
وی یادآور شد: در عرصه های مختلفی همچون پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و موفقیت های علمی و صنعتی جوانان میدان دار اصلی بوده اند و توانسته اند نقش آفرینی های موثری را خلق کنند و امروز نیز جوانان می توانند با ایفای نقش به‌جا و به‌موقع خود این عرصه از انقلاب را به موفقیت برسانند.
عزیزپور اظهار کرد: استفاده از ظرفیت و پتانسیل جوانان نخبه و انقلابی می تواند در اقتصاد دانش بنیان که در واقع ستون اصلی اقتصاد مقاومتی است ایفای نقش کند.
وی افزود: از جمله این مشارکت ها می تواند بصورت مشارکت در پیشرفت های علمی با بهره گیری از ظرفیت جمعیت دانشجویان کشور که جمعیت آنها به بیش از چهار میلیون نفر می رسد می توان برای دست یابی به فناوری های مهم و نیز استفاده از توان علمی کشور در پاسخگویی به نیازهای جامعه از این ظرفیت بهره گرفت.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان گفت: همچنین اهتمام به مطالعه و تحقیق توام با تولید در راستای حل مهمترین مسائل کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی از دیگر اقدامات عملی جوانان در این عرصه محسوب می شود.
وی با تاکید بر مسئولیت پذیری و وجدان کاری در عملکرد شخصی گفت: اگر بیشترجوانان کشور آنچه که بر عهده دارند را به بهترین نحو ممکن انجام دهند تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با اشاره به اینکه پایبندی عملی به مصرف کالاهای داخلی یکی از جنبه های تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت: اگر همه جوانان خود را به خرید و مصرف کالای ایرانی در خریدهایی همچون جهیزیه پایبند باشند همین عمل خود می تواند نقش بسزایی در رونق بازار کالای تولید داخل داشته باشد.
محمد حسین ملکشاهی ، عضو مجمع ملی جوانان لرستان نیز در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: جوانان با دارا بودن نیرو و انرژی منحصر بفردی که خاص سن آنهاست می توانند در عرصه های متفاوت این توان خود را نشان دهند ولی آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد تدبیر در استفاده از این توان و بهره گرفتن ازاین انرژی جوانی است.
به گفته وی قشر جوانان و نخبگان تاثیر مستقیمی در پیشرفت ، ترقی و تعالی جامعه دارند که دولت باید با برنامه ریزی و فراهم کردن زمینه های استفاده از توانمندی ها و قابلیت های جوانان در بخش های مختلف بهره گیرد تا هم پویایی جوانان حفظ شود و هم اینکه انرژی جوانی آنها در مسیرهای انحراف هدر نرود.
ملکشاهی اظهار کرد: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی ازسوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید و توجه قرار گرفته است باید مسئولان نیز بدنبال ارائه راهکارهایی به منظور عملی کردن این موضوع شوند که از جمله راههایی که به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می کند استفاده و بهره گیری از تفکر و ایده های جوانان است.
وی با بیان اینکه باید فرصت حضور و مشارکت جوانان در عرصه توسعه اقتصادی کشور فراهم شود گفت: باید زمینه ورود جوانان در این عرصه تسهیل شود و دولت می تواند با تخصیص بودجه هایی خاص در اشتغال جوانان می تواند در تقویت نقش جوانان در تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی کشور نقش داشته باشد.
همایش نقش جوانان در اقتصاد مقاومتی قرار است اسفند ماه امسال در لرستان برگزار شود در همین خصوص یزدان سهرابی دبیر این همایش گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای مقام معظم رهبری برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و راه مقابله با تحریم های استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نقشه راه روشنی بوده و وظیفه ای را بر دوش همگان گذاشته است گفت: در این راستا نقش جوانان در سطح کشور در رسیدن به قله های امید و پیشرفت و تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است.
دبیر همایش نقش جوانان در اقتصاد مقاومتی، پویایی، تلاش، تحرک، ریسک پذیری و همت والا را از ویژگی های جوانان عنوان کرد و گفت: هر جای کشور جوانان حضور پیدا کرده اند، موفقیت، امید و سربلندی حاصل آن بوده است.
رئیس شورای راهبردی مجمع مشورتی جوانان دفتر نماینده ولی فقیه در لرستان یادآور شد: جوانان و صاحب نظران می توانند در سه محور جوان ، مطالبه گری ، اقتصادمقاومتی و فرهنگ سازی، اقتصادمقاومتی و جوان، اقدام و عمل مقالات خود را تا تاریخ 9 اسفند 1395 به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انشتاردهنده: محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.