مظفر زیودار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته پیش از بارندگی های مناسبی که ثبت شده، برداشت نقطه ای آب از دشت کوهدشت به 50 متر رسید که این امر بیانگر مصارف بی رویه و بدون توجه به منابع است.
وی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی سال های گذشته، بیشترین آب برداشت شده از دشت کوهدشت و محدوده رومشکان بوده که در بررسی های نقطه ای به 40 تا 50 متری عمق زمین رسیده است.
زیودار متوسط برداشت آب از کل محدوده دشت کوهدشت را 23 متر عنوان کرد و گفت: در بررسی های بلند مدت، این میزان برداشت معادل تخلیه 168 میلیون متر مکعب بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه برداشت آب از دشت کوهدشت و محدوده رومشکان ممنوع شده، افزود: این دو دشت وضعیت رو به بحران دارد و در مابقی نواحی شرایط در مرحله هشدار است.
زیودار گفت: حدود 700میلیون متر مکعب آب از چاههای استان برداشت می شود که در صورت صرفه جویی 10 درصدی، می توان در سال 70 میلیون متر مکعب به ذخیره آب های زیر زمینی استان اضافه کرد.
از 2 میلیارد و 593 میلیون متر مکعب آب مصرفی استان در سال، 72 درصد سطحی و بقیه از منابع زیر زمینی برداشت می شود و که از این مقدار 92 درصد مصارف کشاورزی دارد.
7269/ 6001
خبرنگار: الهام بابایی** انتشار دهنده: هوشنگ بهرهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.