به گزارش ایرنا، پل بهداری خرم آباد متعلق به دوره پهلوی اول بوده و در مرکز شهر خرم آباد واقع شده  که در سیل فروردین ماه امسال آسیب دید و از همان زمان تردد بر روی این پل ممنوع شد.

در سیل فروردین ماه امسال، ظرفیت عبور آب پل بهداری به دلیل ارتفاع کم و پایه های قطور،کاهش یافت و آوردهای سیلاب که در پایه ها و زیرپل جمع شده بودند موجب طغیان و برگشت آب شدند که علاوه بر وقوع سیل در سطح منطقه، خساراتی نیز به پل وارد شد.

پس از آن پل بهداری که از گذرگاه های اصلی شهر خرم آباد محسوب می شد به دلیل نداشتن ایمنی و شرایط استاندارد مسدود شده و همین امر گلایه های مکرر شهروندان را به دنبال داشت.

در این مدت بارها و بارها توسط رسانه ها عنوان شد که شهرداری در حال تامین اعتبار بازسازی پل بهداری و چند پل دیگر است اما هیچگونه واکنشی از میراث فرهنگی در خصوص تاریخی بودن این پل در فضای رسانه ای دیده و هیچگونه اشاره ای به این مهم نشد.

اکنون اختلاف نظر میان ۲ دستگاه بالا گرفته و در شرایطی که شهرداری تنها راه نجات از سیلاب های آینده را تخریب پل بهداری و ایجاد سازه ی جدید می داند اما میراث فرهنگی همچنان شاکی شهرداری و معتقد است این پل شرایط ثبت ملی را دارد و نباید تخریب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان روز گذشته (چهارشنبه) عنوان کرد عملیات تخریب پل بهداری خرم ‎آباد که توسط شهرداری آغاز شده بود با حضور یگان حفاظت این اداره کل متوقف شده است.

سید امین قاسمی افزود:‌ نیمه شب سه شنبه ۱۴ آبان ماه عوامل شهرداری خرم آباد بدون کسب مجوز و استعلام از این اداره نسبت به تخریب این پل تاریخی اقدام نمودند که به محض اطلاع، یگان حفاظت اداره کل، عملیات تخریب را متوقف کرد.

وی با اشاره به اینکه پل تاریخی بهداری در جلسه بیست و چهارم شهریورماه سال جاری توسط کمیته ثبت آثار وزارت خانه حایز شرایط ثبت در فهرست ملی شناخته شد افزود: در حال حاضر عملیات تخریب پل متوقف شده و این اداره کل از طریق مراجع قضایی پیگیر تخریب پل تاریخی شده است.

رییس کمیسیون عمران شهرداری خرم آباد می گوید:‌ حفاظت از آثار تاریخی و میراث ملی، وظیفه همگان می باشد چراکه هویت هر فردی در تاریخ و گذشته وی نهادینه شده است.

سجاد بابایی با اشاره به وقوع سیل فروردین ماه در لرستان تصریح کرد: پل بهداری بر رودخانه کرگانه احداث شده که از نقاط پرخطر و مشکل دار در زمان سیلاب بود و طغیان آب در این منطقه باعث بروز مشکلات جدی برای شهروندان شد.

وی اظهار داشت: پس از وقوع سیل و اعلام استعلام آب منطقه ای، پل واقع در مسیر رودخانه کرگانه باید بتواند برای سیلاب های آینده دبی ۲۳۵ مترمکعب بر ثانیه را عبور دهد در حالیکه ظرفیت کنونی پل بهداری کمتر از یک سوم این میزان است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل دهانه کوچک پل و پایه های قطور آن، آوردهای رودخانه ای و سیلابی در محل جمع می شوند و همین امر امسال از علل اصلی طغیان آب به منازل مردم در این منطقه بود.

بابایی توضیح داد: پل بهداری به طول ۵ تا ۶ متر میان دو پل جدید مدفون شده به نحوی که در سال های اخیر برای تسهیل در تردد به ابتدا و اانتهای پل در دو طرف، پل های جدید اضافه شد و این سازه امتداد یافت.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه نجات از سیلاب های آینده ایجاد پل جدید است افزود: اگر پل بهداری ثبت ملی شده یا شرایط ثبت را داشته چرا در ۶ ماه پس از سیل که بارها در خصوص تخریب آن و احداث پل جدید صحبت و تصمیم گیری شد، میراث فرهنگی هیچگونه واکنشی نداشته و یا اظهار نظری در این راستا نکرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون مصالح احداث پل جدید در کف رودخانه قرار دارند اظهار داشت: به زودی جلسه ای با حضور ۲ طرف  و مسوولان استان برای بررسی موضوع برگزار می شود.

باید دید اکنون که شهرسازی و مدرنیته در تقابل با تاریخ قرار گرفته مسئولان استان چه تصمیمی برای این مهم و رضایت شهروندان اتخاذ می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.