به گزارش ایرنا، در این میزگرد خبری که با حضور اکبر مرادی کارشناس حوزه رسانه، محمد کاوند کارشناس امور فرهنگی، اعظم همتی مسئول امور کمیته بانوان فرمانداری بروجرد و رضا بهنود جامعه شناس و استاد دانشگاه برگزار شد ضمن تاکید بر تقویت فرهنگ عمومی در زمینه هایی که می تواند به توسعه فرهنگی منجر شود بر ضرورت های اصلاح فرهنگ عمومی تاکید شد.

فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده ای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و حوزه ای از عقاید، ارزش ها، جلوه های احساسی و هنجارها است. از سال 1387شورای فرهنگ عمومی 14 آبانماه را بنام روز فرهنگ عمومی نام گذاری کرده است.

بنا بر دیدگاه کارشناسان زمانیکه از اصلاح فرهنگ عمومی صحبت می شود باید یادآور شد، فرهنگ عمومی واژه کلی است که همه آن معیوب نیست اما در برخی رفتارهای عمومی شاهد مواردی از رفتارها هستیم که نه ریشه در فرهنگ غنی ایرانی و نه ریشه در فرهنگ اسلامی دارد ؛ مواردی همچون قانون گریزی، عدم رعایت حقوق شهروندی، کاهش آستانه تحمل، فردگرایی، ریاکاری و تظاهر، فساد اداری ، تنزل سطح ادبیات فاخر توام با ادب و متانت و موارد بسیاری دیگر، بخش هایی از فرهنگ عمومی هستند که ضرورت اصلاح فرهنگ عمومی را بیشتر می کند.

بعبارتی در عین حال که توسعه فرهنگ عمومی باید مورد توجه و تاکید باشد ولی در جاهایی اصلاح فرهنگ عمومی ضروری تر بنظر می رسد تا بتوان بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی که از جریانی سیال و پیشرو برخوردار است تعادل ایجاد کرد.

در میزگردی که در ایرنای بروجرد برگزار شد ضمن پرداختن به موضوع فرهنگ عمومی بر مولفه موثر و اثرگذار بر آن ،  اعم از خانواده، آموزش و پرورش و رسانه تاکید شد و بر این نکته یادآوری شد خانواده زمانی می تواند بیشترین اثر را به نحو مطلوب داشته باشد که خود آموزش دیده و برخوردار از منابع و امکاناتی باشد تا به این وظیفه خود بدرستی عمل کند.

بنا بر نظر کارشناسان در این میزگرد آنچه بیشتر از هر عاملی در جریان فرهنگ عمومی اثرگذار است ، قدرت رسانه است و باید تکلیف رسانه را مشخص کرد تا با ایجاد اعتماد مشارکت داوطلبانه برای تقویت و یا اصلاح فرهنگ عمومی در زمینه های مختلف فراهم کرد.

مشروح این میزگرد بزودی بر روی سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.