به گزارش ایرنا،کتاب "گنجینه آب لرستان" نخستین منبع علمی سازه های آبی - تاریخی استان، با ۵۱۷ تصویر رنگی، ۱۱۱ نقشه‌ معماری در ۲۷۶ صفحه و قطع رحلی بزرگ به صورت نفیس در تیراژ ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

این اثر ارزشمند در ابعاد علمی، فرهنگی و تاریخی توسط انتشارات "هم پا" راهی بازار نشر شد . 

کتاب مذکور نخستین اثر درمورد تاریخ آب لرستان، با موضوع (آب - باستان‌شناسی) یا (باستان‌شناسی آب) در ایران به شمار می‌رود.

این کتاب ۲۵ فصل دارد که ۲۲ نمونه از آب - بناهای کهن یا سازه‌های آبی - تاریخی و آثاری از قبیل آبدان‌های صخره‌ای، آب‌انبارها، پل‌های باستانی، قنات‌ها، آسیاب، گرمابه، سیستم‌های آب‌رسانی، گرداب‌ها، حوض‌ها، سنگابه، مهرابه، سد یا بند قدیمی و... که بسیاری از آنان برای خوانندگان تازگی و جذابیت خاصی دارد معرفی کرده است.

بیش از ۶۰ مورد از آثار معرفی شده در کتاب هنوز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت نرسیده‌، بخصوص آبدان‌های صخره‌ای که در نقاط صعب‌العبور استان لرستان قرار دارند.

از دیگر ویژگی‌های کتاب می‌توان به جنبه‌های مختلف باستان‌شناسی، معماری، زمین‌شناسی، گردشگری، هیدرولوژی، جغرافیا و مردم‌شناسی که در ارتباط با آب، موردمطالعه قرار گرفته، اشاره کرد.

عطا حسن‌پور دکترای باستان‌شناسی و از نویسندگان و محققانی است که سال‌هاست در زمینه لرستان پژوهی فعالیت مستمر دارد، ثبت بیش از هزار اثر تاریخی در فهرست میراث ملی، کشف و کاوش ده‌ها محوطه باستانی، انتشار بیش از ۵۰ مقاله علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی، چاپ ۳ جلد کتاب و ۱۴ جلد کتابچه و کاتالوگ با موضوع لرستان‌شناسی از جمله فعالیت‌های علمی وی به شمار می رود.

۷۲۷۴/۶۰۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.