به گزارش روز یکشنبه ایرنا رضا بردبار در جلسه شورای معاونان افزود: تاکنون مشکل سه پل مازیار، اناری و کمالوند برطرف نشده  و اعتباری که برای هر یک از این سه پل به میزان پنج میلیارد تومان جذب شده حتی برای ساخت و ترمیم  پله‌ها کفایت نمی کند.

وی تصریح کرد: بنابراین کار بازسازی و تعمیر اساسی این پل ها تا پایان سال اجرا نخواهد شد اما برای مدیریت آنها باید برنامه هدایت آب های سطحی و رمپ ها را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ۸۲ میلیارد تومان در محل اعتبارات ستاد حوادث شهرداری وجود دارد که ۴۱ درصد آن جذب شده و باید صرف ترمیم یا افزایش دیواره‎های ساحلی به طول حدود ۲۰کیلومتر شود.

 گفتنی است  سیل فروردین ماه امسال پل اناری خرم‎ آباد را به طور کامل تخریب کرد و امروز با گذشت حدود ۶ ماه، محل این پل به دلیل شرایط نامناسب ایمنی و بهداشتی به تهدیدی برای ساکنان به ویژه کودکان تبدیل شده است.

پل اناری خرم آباد دهه  ۴۰ طی مراسمی با حضور ابوالقاسم اناری بانی پل افتتاح شد تا مردم  شرق خرم آباد هرچند در آن زمان جمعیتی نداشتند اما سالهای بعد این مسیر را به عنوان یک محور ترافیکی مهم برای میانبرها و کاهش ترددهای خود انتخاب کنند.

پل اناری با قدمت بیش از ۵۰ سال فروردین ماه امسال به دلیل حجم بسیار و شدت سیلاب دوام نیاورد و تخریب شد، اتفاقی که خوشبختانه حادثه جانی نداشت اما حدود ۶ ماه پس ازآن مصائب پساسیلش مردم را ناراضی کرده است و دور از انتظار نیست با ادامه روند فعلی که به نظر می رسد این پل رها شده، اتفاق ناخوشایندی به دلیل عدم ایمن سازی در منطقه رخ دهد.

اهمیت این پل در حوزه تردد خودرو و عبور و مرور مردم محلی بسیار استراتژیک و مهم بود چراکه مردم چند محله پرتراکم اسدآبادی، کرگانه و شمشیرآباد از آن استفاده می کردند و به عنوان یک پل میانبر بسیار پرکاربرد، دسترسی های مختلفی به مرکز شهر، خیابان ناصرخسرو، ۶۰ متری و بازار ایجاد می کرد.

امروز که اثری از پل نمانده و تاکنون هم خبری از بازسازی نشده، نبود این سازه موجب ازدحام ترافیک در خیابان های اطراف شده و علاوه بر آن مردم محلی از معضلات پس ازتخریب گلایه دارند.

خیابان یک طرفه منتهی به پل تقریبا شیب بالایی دارد در حالیکه مسائل ایمنی به هیچ وجه رعایت نشده و در انتهای خیابان و کاملا همجوار با لبه های ترک خورده خیابان که پل از انها جدا شده، تنها دو بلوک سیمانی قرار داده اند و البته خیابان مقابل هم که امروز ارتباطش با این طرف قطع شده حال و روز بهتری ندارد و نیوجرسی های بلوکی، در انتهای ان به صورت غیراستاندارد چیده شده اند.

میان و اطراف این نیوجرسی ها فاصله است به نحوی که کودکان و حتی افراد بزرگسال به راحتی از آنها عبور می کنند که با توجه به شیب دار بودن خیابان، چنانچه پایی بلغزد و حواسی پرت شود، سرانجام، سقوط است.

مردم محل از شرایط کنونی گلایه مند هستند، علاوه بر اینکه تردد آنها بسیار مشکل و طولانی شده امنیت جانی فرزندانشان در خطر است، محله های پرجمعیتی که فرزندان بسیاری دارند و اغلب در کوچه و خیابان بازی می کنند.

بجز عدم ایمن سازی اصولی، اگر آتش سوزی رخ دهد و یا کسی نیاز به اورژانس داشته باشد دسترسی به محل، از طرف دیگر پل سخت می شود و زمان رسیدن کمک افزایش می یابد و از طرفی روشنایی خیابان ها وضعیت جالبی ندارد و شب هنگام خطر سقوط به دره بیش از ۱۰ متر چند برابر می شود.

لوله گاز که از تاسیسات زیرپل بوده کاملا بیرون و خطر آفرین است، فاضلاب از چندین نقطه به دیواره های برجا مانده از پل نفوذ کرده و در حال پیش روی، و  امروز آنچه مقابل چشم مردم منطقه خودنمایی می کند دره ای مملو از آوار آشغال و زباله، با بوی بسیار متعفن  و آزاردهنده است.

چند روز دیگر هم مدرسه ها آغاز می شوند و بچه ها باید از دیواره باریک بر جای مانده کنار پل که چندان هم ایمن نیست عبور کنند، پیاده روهای  نیمه جانی که بستر زیرین آنها چندان دوامی ندارد و شاید با یک آب شستگی نشست کند.

اهالی این منطقه که هم اکنون به داشتن یک پل فلزی قانع هستند می گویند یک بار بنرنویسی کرده  و درب استانداری خواستار رسیدگی به وضعیتشان شده اند، اما ظاهرا جوابی دریافت نکرده اند، مردمی که از نظر مالی توان چندانی ندارند اما می گویند اگر برای رفت و آمد فرزندانشان پل ساخته و محیط ایمن نشود، خودشان گرگر درست می کنند.

سیل فروردین ماه امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به زیرساخت های لرستان خسارت زد که سهم خرم آباد از این رقم ۸۰۰ میلیارد تومان است.

۷۲۶۹/۶۰۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.