سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون نظام تعلیم و تربیت تدوین و اجرایی شود.
 به گزارش ایسنا منطقه لرستان، سید جواد حسینی در آیین افتتاح تالار فرهنگیان لرستان با اشاره به اینکه امروز شاهد افتتاح بزرگترین سالن احتماعات استان در اردوگاه دانش آموزی آیت الله کمالوند بودیم، اظهار کرد: باید گفت‌وگو‌کنیم تا آسیب را به سمت ارتقا کیفیت پیش ببریم. 
وی بیان کرد: بیش از ۳۵ سال تامل و تعمق در حوزه تعلیم و تربیت داشته‌ و به این مساله رسیدم  که نظام تعلیم و تربیت امروز برای ارتقای کیفیت از خیلی چیزها رنج می برد و باید میثاق ببندیم نظام تعلیم و تربیت را از این رنج ها برهانیم.
بسیاری از موضوعات آموزش و پرورش اصلاحی نیست
وی با بیان اینکه بسیاری از موضوعات آموزش و پرورش اصلاحی نیست، افزود: مسائل در سیستم ارتقاء بخش نیست، باید بخشی را تعطیل، بخشی را تصحیح و بخشی را تاسیس کرد.
حسینی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف نیاز به اصلاح مداوم در سیستم هستیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت با همه پهن پیکری وابرسازمانی که دارد نیاز به اصلاح دارد، افزود: باید کاری کنیم نظام تعلیم و تربیت با قوانین خاصاداره شود و این کار را خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه بیش از 60درصد راهکارهایی را که سند تحول بنیادین ارائه می‌دهد تاسیسی است که باید تدوین شوند، ادامه داد: بین 20تا 30درصد راهکارها تقویتی و تاییدی است. 
این مقام مسئول اذعان کرد: هیچ وزارتی به اندازه آموزش و پرورش نقش موثری در سرمایه انسانی ندارد و باید این سرمایه‌گذاری پایدارتر و و پربازده تر باشد. 
وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت با قوانینی که سایر ادارات با آن اداره میشوند بسیاری از فرصت‌ها را از ما سلب می‌کند، تصریح کرد: باید نظام تعلیم و تربیت با قوانین خاص اداره شود و این کار را انجام خواهیم داد.
حسینی گفت: اگر نظام آموزش عالی در جامعه با قوانین خاصی اداره میشود حتما اهمیت نظام تعلیم و تربیت از آموزش عالی بیشتر است تا بتواند به ارتقا کیفیت برسد.
نظام تعلیم و تربیت تدوین و اجرایی شود
وی اضافه کرد: قانون گذاشته‌ایم تا نظام تعلیم و تربیت را تدوین و به اجرا برسانیم تا شاهد تولید علمو ارتقای نظام آموزشی و کیفیت باشیم.
حسینی تاکید کرد: باید روی مواد و احکام قانون برنامه ششم تمرکز کنید تا از دل آیین نامه ها، قوانین،لوایح و طرحهای موجود باید برنامه هایی احصا شود که فرصت های بیشتری برای خلق منابع برایآموزش و پرورش فراهم شود.
امروز صندوق ذخیره فرهنگیان به یک آرامش رسیده است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان ساختار مطلوبی برای خلقثروت، منزلت و رفاه فرهنگیان است. 
وی با بیان اینکه امروز صندوق ذخیره فرهنگیان به یک آرامش رسیده است، تصریح کرد: سال گذشته صندوق فرهنگیان 620 میلیارد سود در بین فرهنگیان توزیع کرده است و این رقم  در سال 1402 بهبیش از 5900هزار میلیارد ارتقا خواهد یافت.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه همه دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیانبه متعلق به فرهنگیان است،افزود: نمی خواهیم مثل نظام بانکی عمل کنیم که صادرات و واردات می کندو از سود فعالیت‌های اقتصادی سود سهامداران خود را می دهد.
حسینی با بیان اینکه این دارایی ها باید به معلمان واگذار شود، یادآور شد: صندوق ذخیره فرهنگیان هویتی به جز فرهنگیان ندارد و هر دارایی و سودی که برای صندوق حاصل می شود مخاطب اصلی آن معلمان و فرهنگیان هستند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش  با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش از 15 هزار میلیارد تومان در سال 92 به بیش از 50هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، افزود: 98.6 درصد بودجه وزارتآموزش و پرورش صرف حقوق و مزایای پرسنلی می شود 1.4 درصد برای ارتقای کیفیت لحاظ شده وچنانچه بودجه کم شود از این رقم 1.4درصد است و با این رقم نمی توان کاری از پیش برد.
حسینی با اشاره به اینکه حجم عظیم برنامه درسی در مدارس نظام تعلیم و تربیت را رنج می دهد، ادامه داد: چرا ما باید 12هزار و900 ساعت برنامه درسی از اول ابتدایی تا سال دوازدهم داشته باشیم که هزینه زیادی بر ما تحمیل می کند و سودی ندارد و نتیجه آن نیز غیرکاربردی بودن، حافظه محوری، سطحی نگری و غیرمهارت شدن دانش آموزان می شود در دنیا این ساعات برنامه 8هزارساعت است. 
دانش آموزان و مدارس را از زیر سایه سنگین حجم انبوه متراکم و متکثر برنامه درسی نجات دهیم
وی یادآور شد: ما باید دانش آموزان و مدارس را از زیر سایه سنگین حجم انبوه متراکم و متکثر برنامه درسی نجات دهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: مدرسه کانون تحول است، جعبه سیاه جامعه است، معلم ومدرسه رمز کلید توسعه و کارگزار فکور جامعه هستند.
وی با اشاره به اینکه نظام ساختار آموزش وپرورش از یک ساختار متمرکز، عمودی و لایه بندی شده بابروکراسی سخت و استبداد بروکراسی شده و ساختار غیر خلاق برای لایه های پایینی رنج می‌برد،افزود: باید این لایه ها را کم کنیم و این ساختار عمودی و فاصله سقف تا ستاد را کوچک‌کنیم. 
حسینی با اشاره به اینکه همه ستاد باید در اختیار کانون اصلی مدرسه قرار دهیم، بیان کرد: این رمزپیشرفت جامعه است، البته مدرسه محوری را در نظر گرفتیم اما قدرت ساختاری به مدرسه داده نشده است که باید این مهم را به تصویب برسانیم.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.