معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از خرید 400 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خبر داد.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، مهندس چنگیز ابراهیمی اظهار کرد : 245 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است که پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حدود 400 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود.
وی افزود: 55 مرکز خرید گندم در سطح استان با نیروی انسانی مجرب و امکانات لازم بر بحث افت، کمیت و کیفیت محصول خریداری شده از کشاورزان نظارت می‌کنند و تاکنون نیز 91 هزار تن گندم تحویل مراکز خرید شده است .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه لرستان دارای مقام هفتم تولید گندم در کشور است و با اقدامات انجام شده و همچنین استفاده از ارقام پربازده و رعایت اصول زراعی این مقام ارتقاء خواهد یافت، افزود : 150 هزار بهره‌بردار در حوزه زراعت استان لرستان مشغول به کار هستند.
ابراهیمی تصریح کرد : سطح قابل توجهی از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم ، جو و کلزا اختصاص یافته و بیش از 80 درصد از مزارع استان به وسیله ماشین آلات مکانیزه برداشت می شود، اما در سال زراعی جاری به دلیل وقوع سیل و بارندگی‌های عظیم بسیاری از راه‌های ارتباطی، جاده های بین مزارع و پل‌ها تخریب شدند و از نظر روانی ورود کمباین‌های مهاجر به این استان کم شد ولی با پیگیری‌های انجام شده و زحمات و همکاری صمیمانه فرمانداران، بخشداری‌ها، نیروی انتظامی و دادستانی محترم در سطح استان و وزارتخانه متبوع، از طریق کمباین‌داران استان فارس، کمباین به اندازه کافی وارد استان شد و مشکل مرتفع شد.

وی بیان کرد: در همین راستا برداشت گندم در شهرستان‌های پلدختر ، کوهدشت، رومشگان و چگنی انجام شد و در  مابقی شهرستان نیز به مرور در حال انجام است.
ابراهیمی یاد آور شد: سال زراعی جاری یکی از سال‌های استثنایی برای کشاورزی لرستان بود  که با حجم عظیمی از بارندگی‌ها روبرو بودیم و این حجم بارندگی در فرآیند تولید محصولات زراعی مشکلات زیادی ایجاد  کردبطوریکه در مرحله کاشت،  ورود ماشین‌آلات به عرصه‌ها به سختی انجام و در مرحله داشت که یک مرحله بسیار مهمی است و زمان مبارزه با آفات ، امراض و علف‌های هرز بود  نیز مشکلاتی را ایجاد کرد و در مرحله سوم ورود  به مسئله خشکسالی بود .
وی گفت: درست است که ما سال پربارانی داشتیم  اما از ۱۵ فروردین ماه سال جاری به بعد هیچ گونه بارندگی موثری در سطح استان شاهد نبودیم و عملا همه مزارع  استان در مناطق شمالی و جنوبی با پدیده خشکسالی مواجه شد و تحت تاثیر تنش و خشکسالی بودند و این موضوع بر عملکرد محصولات زراعی تاثیر گذاشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در پایان از برنامه های آینده سازمان جهاد کشاورزی را افزایش تولید در واحد سطح اعلام وعنوان کرد: با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی، استفاده از ارقام پر محصول و مقاوم به تنش‌های خشکی و کم آبی، ارقام مقاوم با آفات و بیماری‌ها، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و افزایش تخصیص آب به بخش کشاورزی استان و تبدیل اراضی دیم ( حدود ۳۲۰ هزار هکتار) به اراضی آبی را از مهمترین عوامل افزایش عملکرد گندم دانست.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.