حدود 3 ماه پس از فاجعه سیل فروردین ماه و برقرار شدن آرامش نسبی بر زندگی ساکنان جنوب استان لرستان به نظر می‌رسد امروز بازسازی خسارت‌ها و بهسازی پلدختر همتی ملی و عمومی را می‌طلبد و مردم این مناطق منتظر موج دوم حمایت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لرستان، با وقوع سیل ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ پلدختر و معمولان و پیامد آن خسارهای زیاد به‌زیرساخت‌های این شهرستان، شاهد سیل مهربانی و مساعدت از سوی تمامی اقشار نوعدوست مردم، نهادهای انقلابی،ادارات، نیروهای‌جهادی، طلاب، مسئولان رده ‌بالا و رده پایین در شهرستان پلدختر بودیم که خوشبختانه با اتحاد و یکدلی توانستند در مرحله اول و طی یک پروسه حدوداً 3 ماهه، شهر و برخی روستاهای سیل‌زده را از گل‌ولای واردشده پاک‌سازی کنند که این اقدام جهادی شایسته قدردانی است و مردم قدرشناس و مظلوم این دیار، قدردان این محبت‌ها بوده و هستند.

اما پلدختر پس از این پروسه نوبت به یک‌ همت عالی دیگر از سوی مسئولان کشوری و استانی دارد و آن‌هم بازسازی و بهسازی زیرساخت‌های از بین رفته اصلی شهر چون راه ارتباطی پل‌دختر به خرم‌آباد به‌عنوان شاهراه اصلی و البته منبع درآمد برخی خانواده‌ها، نصب پل‌های شکسته و تخریب‌شده در روستاها و معابر عمومی، آسفالت معابر کوچه‌ها جهت جلوگیری از ورود خاک و ریزگرد های بلند شده از سطح زمین و همچنین چاله‌ چوله‌های باقی‌مانده از سیل، لایروبی جداول و مسیل‌های کوچه‌ها، جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیردار و همچنین عفونی، جلوگیری از ورود حیوانات و حشرات موذی تهدیدکننده سلامت مردم، اسکان موقت شهروندان چادرنشین در یک جای مناسب (کمپ و سالن سرپوشیده و یا منازل استیجاری) که شایسته این عزیزان سیل زده باشد.

حضور روانپزشک و روانشناس زبده از انجمن روان‌پزشکان و روانشناسان ایران جهت جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های روحی و روانی ناشی از سیل در بین مردم به مدت چندین ماه، برگزاری همایش‌ها، جشن‌ها و ... به مناسبت‌هایی چون اعیاد در بین مردم جهت ایجاد نشاط و بازیابی روحی، نظارت بر قیمت اجاره‌ بها و همچنین فروش مواد مصرفی مردم توسط مراجع قضایی، ساماندهی کمک‌های ارسالی از طرف نهادها، ارگان‌ها و خیرین، اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده به‌صورت روزانه از طریق روابط عمومی فرمانداری شهرستان به‌عنوان متولی مدیریت بحران شهرستان پلدختر و انتشار در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی جهت ایجاد بارقه‌های امید در دل مردم و همچنین کارهای صورت گرفته و عدم موازی‌کاری سایر ادارات، تسریع در اعطای وام و تسهیلات بلاعوض و باعوض در بین مردم سیل‌زده و همکاری بانک‌های عامل در بحث ضمانت پرداخت تسهیلات، حضور مستمر نیروهای انتظامی در کوچه‌های سیل‌زده جهت ایجاد امنیت بیشتر مردم، تعیین و تکلیف دیواره ساحلی شهر و همچنین حریم رودخانه در روستاهای آسیب‌دیده با توجه به این که حدود 3 ماه دیگر شاهد اولین بارش‌ها در سطح منطقه هستیم، زدودن گردوخاک سیلاب از سطح کوچه‌ها و خیابان‌های شهر، تمیز کردن تابلوهای کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و اِلمان‌های نصب‌شده در میدان‌ها و ... همدلی و وفاق مسئولان و مردم از هر طیف و گروه سیاسی و اجتماعی، عدم مصادره کردن خدمات به مردم از اهم این تکالیف ضروری است.

 انتظار می‌رود نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی، استاندار لرستان، مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان، فرماندار، شهردار و شورای اسلامی شهر پل‌دختر با وحدت و هم‌ صدا با انجام رایزنی‌های لازم، موج دوم از حمایت‌ها را با انسجام بهتر به‌ طرف شهرستان پل‌دختر گسیل دارند.

مردم پلدختر و معمولان هم‌اکنون نیازمند یاری سبزتان هستند... نگذاریم مردم این سرزمین که همیشه ایام در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور نقش پررنگی داشته و دارند، فراموش شوند.

*حسام شفیعی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.