به گزارش ایرنا، احمد مرادپور روز سه شنبه در هشتمین جلسه کمیته نوسازی و بازسازی قرارگاه مناطق سیلزده استان در محل معاونت عمرانی افزود: در سیل اخیر واحدهای مسکونی یکهزار و 600 روستای استان آسیب دیده است.
وی اظهار داشت: از این تعداد، یکهزار و 120 روستا درجاساز است، 38 روستا باید به صورت کلی یا موضعی جابجا شود و مابقی نیز نیاز به تعمیر واحدهای مسکونی دارند.
وی با اشاره به جابجایی کلی هفت روستا ادامه داد: تاکنون مشکل تامین زمین پنج روستا حل شده که در حال تهیه نقشه و تسطیح هستند و برای روستاهای مورانی و بابازید تاکنون زمینی تامین نشده و پیگیری های لازم ادامه دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در خصوص روستای چم مهر پلدختر گفت: چم مهر بالا و پایین 325 واحد مسکونی دارد که با توجه به مخالفت برخی ساکنان برای جابجایی و اصرار برخی دیگر برای ماندن در محل فعلی، تاکنون کار ساخت و ساز و بازسازی ان آغاز نشده است.
مرادپور ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز ایمن سازی دیواره رودخانه در محل این روستا را در صورت ماندن در مکان فعلی تقبل کرده اما مردم به دلیل اختلاف تاکنون اجازه عملیات اجرایی را نداده اند.
وی گفت: شورا، دهیار، بخشدار و نماینده بنیاد مسکن مکلف هستند تا یک هفته نسبت به تهیه زمین جدید برای انتقال کل روستا و جلب رضایت اهالی اقدام کنند در غیر اینصورت با انجام نظر سنجی از مردم به صورت مستند، نسبت به رای غالب ساکنان منطقه تصمیم گیری و کار اجرایی آغاز خواهد شد.
وی با ابراز نارضایتی از روند احداث واحدهای درجاساز افزود: اولویت بازسازی با واحدهای تعمیری، درجا ساز و جابجایی ها بوده و تاکنون تنها 430 واحد برای درجاسازی پی کنی شده که این تعداد قابل قبول نیست.
مرادپور ادامه داد: سیل به 18 شهر و یکهزار و 200روستای استان خسارت زد، یکهزار و 855 واحد شهری و 15 هزار و 550 واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شده، پنج هزار و 875 واحد مسکونی شهری و 12 هزار و 247 مسکن روستایی نیز آسیب دیده اند و نیازمند تعمیر هستند.
12 فروردین امسال همراه با وقوع سیل پلدختر، راه ارتباط 70 روستای زلقی و 140 روستای زز و ماهرو الیگودرز قطع شد، رانش زمین در جاده ترانزیتی خرم اباد بروجرد و روستای این شهرستان رخ داد، سیل و رانش در نورآباد گزارش و شبکه برق یکهزار و 145 روستای استان قطع شد.
جریان آب آشامیدنی 796 روستا و 15 شهر، سامانه مخابراتی 9 شهر، شبکه دیتای 360 روستا، گاز 173 روستا و سه شهر و راه 780 روستای استان در سیل فروردین ماه قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید.
همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه 7 استان نیز دچار مشکل شد.
سیل فروردین امسال موجب خسارت 8 هزار میلیارد تومانی به زیرساختها و 1500 میلیارد تومانی بخش کشاورزی لرستان شد و 41 هزار واحد مسکونی و تجاری را نیز متضرر کرد.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.