عرصه روابط عمومی نیازمند تکنیک‌ها و خلاقیت‌های فراوان است تا با ایجاد تعامل، تعادل را برقرار کرد، متاسفانه برخی افراد این جایگاه را درک نکرده‌اند و بی‌مهری‌هایی نیز نسبت به آن دیده می‌شود.
امروزه دستگاه‌های دولتی روز به روز وسیع‌تر می‌شوند و این روند فعالیت‌های آنها را متحول و گسترده‌تر می‌کند.
برای همین موضوع است که روابط عمومی به عنوان حلقه واسط بین مردم و ارگان باید نقش قابل قبولی را ایفا کند.
در این خصوص نیازمند تنظیم برنامه دقیق و علمی است تا بتوان به سوال‌ها و تردیدها پاسخ دهند و تفاهم و پشتیبانی افرادی که با دستگاه سر و کار دارند را به دست آورند.
در این سِمت باید به اطلاعات روز و اخبار حوزه کاری احاطه داشت چرا که روابط عمومی در شرایط مختلف سخنگوی دستگاه محسوب می‌شود.
حوزه روابط عمومی در سخت‌ترین شرایط به‌ویژه مالی و اعتباری به سر می‌برد و این مهم بر کسی پوشیده نیست که اگر این وضعیت تغییر کند قطعا می‌تواند خدمات مطلوب‌تر و بهتری ارا‌ئه‌ شود.
پیوسته از سوی محیط‌های برون‌سازمانی و درون‌سازمانی شوک‌هایی بر روابط عمومی‌ها وارد می‌شود که اغلب ناشی از رشد فن‌آوری یا عملکرد خود سازمان‌هاست.
مهم‌ترین اثر روابط عمومی در زمان بحران بوده و از آن جمله می‌توان به سیل اخیر استان اشاره کرد که بی‌شک نقش چندوجهی و پرنفوذ آن بر کسی پوشیده نیست.
به دنبال اعلام وضعیت بحران و تشخیص شرایط اضطرار نیاز به تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی است و تا زمان عادی شدن شرایط تمامی اخبار و اطلاعات از این خروجی با در اختیار دادن به رسانه‌های جمعی به مخاطب می‌رسد.
تحت این شرایط روابط عمومی با جمع‌آوری اطلاعات محیطی و تجزیه و تحلیل آنها می‌تواند در تصمیم‌سازی مدیران ارشد تاثیرگذار باشد.
در این حالت است که روابط عمومی می‌تواند توانایی خود را عرضه کند.
علی‌رغم تفکر برخی، روابط عمومی تنها وظیفه اطلاع‌دهی را برعهده ندارد و با کارکرد خود نقش سازنده‌ای در تصمیم‌سازی‌ها دارد.
اگر به روابط عمومی لقب کاتالیزور بدهیم پر بیراه نیست چراکه با کار و عملکرد خود در بهبود و تسریع اقدامات نقش ارزنده‌ای دارد و به تعبیری تسهیل‌گر سیستم است.
هر چند که نمی‌توان از مقوله اطلاع‌رسانی غافل بود چراکه توفیق و یا عدم موفقیت سازمان براساس رویکردها و اقدامات روابط عمومی سازمان مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد اما اقداماتی از جمله پژوهش و افکارسنجی در بحران نیز وظایفی هستند که در انجام آنها باید نهایت سعی و خلاقیت را به کار برد.
البته شایان ذکر است که در کنار کار روابط عمومی نمی‌توان از نقش رسانه‌ها و اصحاب خبر چشم پوشید و آنان همواره کم‌توقع و پرتلاش در تمامی اوقات صادقانه همراه روابط عمومی هستند و به تعبیری اگر نبودند تمام اقدامات، ابتر می‌ماند برای همین امیدواریم این تعامل همیشگی بوده و در عرصه‌هایی از جمله شرایط امروز، همچنان استمرار داشته باشد تا بتوان با هم دوباره لرستان را ساخت.
کارشناسی ارشد علوم‌سیاسی
/6060/7264
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.