به گزارش ایرنا، استقبال از گرانی انواع کالا و نه نگفتن به این آشفته بازار موجب شده تا دلالان و واسطه ها و تولید کنندگان انواع کالا به دلیل افزایش تقاضا قیمت ها را نه تنها افزایش دهند بلکه زمزمه نبود کالا و تعطیلی انواع کارخانه ها مانند کارخانه تولید انواع ماکارانی را سر دهند.
جو روانی حاکم بر جامعه از سوی دلالان اقتصادی و واسطه ها موجب شده تا سودجویان با افزایش قیمت انواع کالاها شرایطی نا امن را در جامعه فراهم و مردم را نیز نسبت به خرید انواع کالاها حریص کنند.
در این روزها دلالان و واسطه ها با ایجاد جو روانی باعث شدند شاهد خالی شدن قفسه های بسیاری از فروشگاه ها از انواع رب گوجه، ماکارانی، تن ماهی، برنج، مواد شوینده ها و لوازم بهداشتی باشیم.
در نیمه دوم سال 97 نیز این جو روانی ناشی از کمبود و نبود انواع کالاها در جامعه حاکم شد و مردم خرید چند ماه حتی یکسال را در منازل احتکار کردند و همگان دیدند که نه کالایی نایاب و نه کارخانه ای تعطیل شد.
حضور مردم در فروشگاه ها و خالی شدن قفسه ها ی انواع کالا در فروشگاه های بزرگ و کوچک موجب شده تا جو روانی ناشی از عدم امنیت اقتصادی بر جامعه حاکم شود و خانه های مردم به انبار ذخیره سازی انواع برنج، روغن، پوشک و رب گوجه تبدیل شود.
تحریم داخلی سوغات بسیاری از دلالان اقتصادی است که این روزها در بخش های مختلف مانند زمین، سکه، خودرو، طلا، مواد غذایی، پوشک دیده می شود.
امروز بزرگترین دغدغه اغلب خانواده ها تامین مایحتاج ضروری زندگی است و با توجه به اینکه مایحتاج ضروری به وفور در فروشگاه ها وجود دارد اما عدم اطمینان مردم از نبود ثبات قیمت ها موجب شده تا مردم همچنان برای خرید انواع کالا هجوم آورند.
به رغم اینکه اداره صنعت معدن و تجارت اقدام به توزیع انواع گوشت و مرغ و شکر و برنج نموده اما مردم همچنان هجوم آورده و خود به آشفتگی موجود در بازار و سو استفاده دلالان کمک می کنند.
با مشاهد صف توزیع شکر و گوشت می بینیم که برخی افراد چند مرحله در صف ایستاده و شکر و گوشت خریداری می کنند یا همه افراد خانواده در صف خرید ایستاده در حالی که این میزان خرید بیشتر از مایحتاج ضروری خانواده است.
احتکار خانگی بیماری است که بر جان اغلب خانواده ها افتاده که هم جامعه و بازار را نا امن می کند هم سرمایه های خانواده ها را هدر می دهد خرید کالای زیاد موجب می شود تا در زمان خود مصرف نشده و تاریخ مصرف آن منقضی شود.
شاید تنها راه برخورد با جو روانی امروز نخریدن باشد که بدون شک بسیار تاثیر گذار است و این اقدام باید با وحدت همه اقشار صورت گیرد و در بسیاری از کشورهای خارجی زمانی که کالایی گران می شود مردم متحد با هم خرید نمی کنند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: کمبود هیچ کالایی در بازار دیده نمی شود و مردم نباید با همسو شدن با افراد سودجود برای خرید انواع کالاها هجوم بیاورند.
علی شاهرودی افزود: انواع کالاهای مختلف خوراکی، پوشاک، بهداشتی به وفور در بازار وجود دارد و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد و انتظار می رود مردم به جو روانی ایجاد شده توسط برخی افراد سود جو توجه نکنند.
وی تاکید کرد: توزیع گوشت قرمز، برنج، شکر در فروشگاه های زنجیره ای در حال انجام است اما برخی افراد با هجوم چند باره در صف ها اقدام به خرید و متاسفانه مجددا اقدام به فروش شکر و یا برنج در بازار می کنند.
شاهرودی بیان کرد: سیستم توزیع انواع کالا به نرخ دولتی معیوب بوده و انتظار می رود کالاها با کارت الکترونیکی توزیع می شد تا هر فرد یک باربیشتر نتواند کالا دریافت و از هجوم مردم و خرید و فروش و یا احتکار کالا در منزل جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: این نحوه توزیع کار اداره صمت را با مشکل مواجه کرده و موجب شده تا بازرسان برغم تلاش فراوان برای ایجاد نظم در توریع از سوی مردم مورد بی حرمتی قرار گیرند.
6052/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.