به گزارش خبرنگار ایرنا سید موسی خادمی روز پنجشنبه در بیست و دومین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور با هدف بررسی وضعیت سیل استان های سیلزده در سالن جلسات دانشگاه لرستان بیان کرد: برخورد با سیل لرستان از جوانب بسیاری قابل تحلیل است و یکی از زیباترین جلوه های بعد از بحران حسن اعتماد اجتماعی است.
وی اظهار داشت: در سال های گذشته تحلیل هایی مبنی بر حس بی اعتمادی بین دولت و مردم می شد در حالیکه این جریان نشان داد اینگونه برداشت ها اشتباه بوده است.
خادمی با بیان اینکه تمام ایران در پلدختر کمک کردند، ادامه داد: حکم ریاست جمهوری در راستای ماموریت به جامعه علمی و روسای دانشگاه های سطح یک کشور یکی دیگر از جنبه های اهمیت این قضیه است.
وی اظهار داشت: استانداری و همه دستگاه های اجرایی استان آمادگی ارائه همه اطلاعات و تجربیات لازم جهت بررسی این سیل را در راستای جلوگیری و کنترل این وقایع و بهبود مدیریت ها را دارد.
استاندار لرستان عنوان کرد:در جریان سیل اخیر، آنچه که در توان استان بود، در کنار طبیعت، توپوگرافی استان، اقدامات درست انجام نشده و اقدامات نادرست انجام شده باعث فاجعه سیل در لرستان شد.
وی یادآور شد: بخش طبیعی این سیل بسیار برجسته است و سیل لرستان با این حجم آب متاثر از عامل طبیعی بود.
استاندار لرستان گفت: حجم اب در پلدختر بیش از 6 هزار متر مکعب بر ثانیه بود که هیچکدام از آمار های 50 ساله این رقم را نداشته است.
وی افزود: دروه بازگشت این بارندگی ها حتی به یک هزار سال می رسد و تجربه مردم هم این مورد را تایید می کند.
خادمی اظهار داشت: جاده ای که مربوط به 80 سال پیش است به طور کامل از بین رفت و در این جریان عامل طبیعی یک پدیده بسیار منحصر به فرد و استثنایی بود.
استاندار لرستان افزود: همچنین نباید از عوامل خاص صرف نظر کرد که مالرستان تولید کننده آب است و در لرستان 600 میلی متر بارندگی داشته ایم و امسال این میزان به 1100 میلی متر بارندگی رسید و خروجی اب از استان 12.5میلیارد متر مکعب آب در سال است.
وی اظهار داشت: استانی با این ظرفیت تولید آب حجم سدهای ساخته شده 200 میلیون متر مکعب در 2 سرشاخه کارون و کرخه است.
خادمی ادامه داد: خرم آباد با 20 دقیقه بارندگی با حوزه های نزدیک و شیب زیاد نیازمندسدسازی در بالا دست است و از طرفی آبخیزداری بسیار مهم است.
وی به ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد و اظهار داشت:در سال های گذشته ساخت و سازهای ساحلی و ایجاد پل های موقت، پارکینگ در بستر رودخانه ایجاد شد.
خادمی ادامه داد: پل های موقت حجم زیادی از ترافیک را کنترل می کردند اما برای مقابله با سیل تخریب شدند.
وی عنوان کرد: زیرگذرهای ایجاد شده نیز موانعی بودند و ساخت و سازهای غیرفنی و غیر مجاز در لرستان ایجاد شده است.
وی به تخریب پل احداث شده در سال 95 و جان باختن یک نفر بر اثر تخریب این پل اشاره کرد و گفت: اما حجم این بارندگی بالا بود و خسارات زیادی داشت.
استاندار اظهار داشت: اقداماتی برای مقابله با سیل انجام شد که تخلیه منازل بسیار به موقع و تاثیرگذار بود.
وی افزود: آمادگی برای اسکان موقت روستائیان انجام شده بود و سیل 6 فروردین پیش زمینه ای برای این سیل 12 فروردین شد.
استاندار لرستان گفت: در این راستا بسیاری از روستاها در جریان سیل سرکشی شد و برای تخلیه آنها تلاش شد و تلفات جانی هیچکدام غافلگیری از سیل نبود.
استاندار لرستان به عدم آمادگی پدافند غیرعامل اشاره کردو گفت: بسیاری از زیرساخت ها در یک نقطه متمرکز است.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.