به گزارش ایرنا، آفرود سبکی از رانندگی است که مخصوص شرایط سخت و خارج از جاده می باشد به نحوی که نیازمند ماشین های دو دیفرانسیل و یا وسایلی از قبیل موتورهای مخصوص می شود.
رانندگی در آفرود نیازمند شرایطی از جمله داشتن ماشین مناسب، قدرت بدنی مناسب و قدرت تمرکز و تصمیم گیری و دانش فنی است و به اعتقاد آفرودی ها، مرامنانه نانوشته شان می گوید: وقتی همه دوستان در حال تفریح و خوشگذرانی هستند آنها در میان گل و شن گیر کرده اند و همچنان که برای رهایی تقلا می کنند از این وضعیت لذت می برند.
آفرودسواری یکی از ورزش های مهیج و دوست داشتنی است که در همه جای ایران طرفدار دارد، به ویزه در مناطقی با گذرگاههای سخت و کوهستانی، یعنی دقیقا همانجایی که در لرستان سیل آمده، جاده نیست و باید برای کمک به آسییب دیدگان از صخره ها و محورهای پرپیچ و خم عبور کرد.
در مورد حضور تیم های امدادی از هر نوع و با هر درجه ای بارها گفته شد و عکس های مختلفی که در فضای مجازی دست به دست می شود همچنان گویای حضور هزار رنگ خدمت رسانان در لرستان است.
اما یکی از این رنگ های انسان دوستانه و بی ادعا، آفرودسوارانی هستند که به دور از هیاهوی تبلیغات، در مسیرهای سخت و خطرناک عبور کردند تا شاید دارویی را به کودکی بدحال برسانند و مرهمی باشند بر دردهای بزرگ سیلزدگان.
معادل فارسی آفرود را ' بیراهه' می نامند و این یعنی آفرودسواران رانندگی در جاده های آسفالت و ایمن را نمی پسندند، یعنی زدن به دل شن های کویر، یعنی راندن میان جنگل و کوهستان و این بار در لرستان معنای دیگری داشت، آفرود نوروز امسال در این دیار یعنی زدن به قلب سیلاب و رفتن در دل مسیرهای سخت گذر برای خدمت و نجات سیلزدگان.
دهها آفرود سوار به لرستان آمدند و خدمات ارزنده ای را در شرایط سخت به مردم سیلزده ارائه کردند و رفتند اما یکی از آنها همچنان میهمان لرستان است، کاظم جعفری 37 ساله این روزها میهمان بیمارستان شهدای عشایر لرستان است.
برادرش مهدی به ایرنا می گوید: کاظم سابقه قهرمانی های مختلف را دارد و از آفرودسواران برجسته و شناخته شده است که همراه با حدود هشت خودرو روز 22 فروردین برای کمک به سیلزدگان راهی پلدختر شد.
کاظم پنج روز متوالی را امدادرسانی می کند و اقلام امدادی و حتی داروهای مرود نیاز را از مسیرهای سخت عبور می دهد تا به دست آسیب دیدگان برساند، روستاهای مختلفی را سر می زند و به خاطر علاقه ای که به کارش دارد همچنان مصمم است روزهای بیشتری در منطقه بماند.
اما روز 26 فروردین، کاظم دچار حادثه می شود و در جاده چولهول که به صورت موقت برای دسترسی به معمولان و پلدختر مورداستفاده قرار می گیرد از ارتفاع چهارمتری سقوط می کند، کاظم راننده است و فرمان خودرو موجب آسیب ناحیه شکمی اش می شود، شانس با دیگر سرنشین بوده که اتفاقی برایش نمی افتد، به هر سختی که شده بی سیم می زنند و کاظم را به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد انتقال می دهند.
مهدی می گوید کاظم یک پسر 12 ساله دارد که تا شب نیمه شعبان به او نگفته اند چه اتفاقی برای پدر افتاده و همه نگران هستند که اگر امیرحسین داستان سقوط پدر را بفهمد چه حالی خواهد داشت.
اما دعای سیلزدگان و خواست خداوند، سقوط از دره را پایان کار وی قرار نمی دهد، کاظم تحت عمل جراحی قرار می گیرد و به گفته پزشک معالجش، در جریان جراحی متوجه می شوند شدت ضربه و فشار فرمان به حدی بوده که احشا داخلی و روده های وی بر اثر آن پاره شده است.
عمل به پایان می رسد اما به دلایل پزشکی، کاظم به هوش نیامده و به کما می رود، نگرانی ها دوباره از سرگرفته می شود تا اینکه کاظم آفرودسوار شب نیمه شعبان به هوش می آبد.
اکنون که کاظم به هوش آمده و همچنان در بخش مراقبت های ویژه است، مناطق سیلزده همه تا حدودی سامان گرفته اند، شاید خاطرات سیل کمرنگ شود اما بدون شک خاطره ی این قهرمان همچنان در لرستان خواهد ماند، مردی که از دیار تهران برای کمک به سیلزدگانی آمد که شاید تا آن موقع حتی نام انجا را هم نشنیده بود این بار قهرمانی نوع دوستی را در کارنامه اخلاقی خود ثبت کرد.
سیل لرستان صحنه فداکاری بسیاری بود که در عرصه های مختلف به کمک شتافتند از دولتی ها گرفته تا سپاه، ارتش، بسیج، نیروهای مردمی و حتی اقلیت های مذهبی، افرادی که مانند کاظم جعفری از جان مایه گذاشتند و در مسیر خدمت به سیلزدگان آسیب دیدند.
افرادی مانند رضا حبوبی و مهدی صادق زاده 2 کارمند بنیاد مسکن اردبیل که برای کمک به سیلزدگان آمدند و برای همیشه آسمانی شدند و بدون شک مردم رنجور لرستان این همه فداکاری و گذشت را قدر می نهند و سپاسگزار کاظم ها، رضاها و صادق هایی هستند که برای آسایش آنها گمنام خدمت کردند.
بر اثر سیل روز دوشنبه 12 فروردین ماه، رودخانه های خرم آباد و کشکان طغیان کردند که این طغیان باعث خسارات سنگین به مردم شهرهای خرم آباد، نورآباد، دوره، معمولان و پلدختر شد.
هم اکنون امدادرسانی هوایی و زمینی توسط امداد رسانان استان و سراسر کشور در مناطق سیل زده در حال انجام است.
برآورد اولیه خسارت سیل اخیر در لرستان بیش از 37 هزار میلیارد ریال است و تاکنون 15 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.