به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به پلدختر، سیل که آمد با خودش خرابی آورد، رودخانه کشکان پس از دهها یا شاید صدها سال آرامش به خشم آمد و به جوش و خروش افتاد.
براثر طغیان کشکان و حجم بالای آورد رودخانه بخش غربی پلدختر و مناطق پیرامونی را زیر آب رفت و سیلاب هستی و دار و ندار مردم را با خود برد.
با وقوع سیل و تخریب بخش عمده ای از خانه ها، مغازه ها و ادارات دولتی و زیر ساخت های شهری بلافاصله سیل کمک ها و خدمات ملت، دولت و ارتش، سپاه و بسیج حتی کارخانه و شرکت ها روانه پلدختر شد.
اکنون با گذشت دو هفته از واقعه و مشارکت همگانی مسئولان و مردم جای جای ایران رفته رفته شهر رو به سامان و بهبودی و جریان زندگی به سمت عادی شدن است.
در این شرایط که همچنان مسئولان و نیروهای جهادی استان های مختلف در کنار سپاه و ارتش و بسیج به همراه هلال احمر در حال پاکسازی و بهسازی معابر، خیابان ها، کوچه و بازار و خانه و مغازه شهروندان پلدختری هستند هوا از چند روز پیش رو به گرمی رفته که این تا حدودی به ابعاد و پیامدهای مشکلات بویژه برای کسانی که خانه و کاشانه آنان تخریب شده و اکنون در چادر اسکان دارند افزوده است.
گرمای هوا که از یکی 2 روز گذشته آغاز شده بر پیچیدگی اوضاع و افزایش و تنوع نیاز مردم پلدختر به ویژه آسیب دیدگان سیل در ساعات روز و شدت تابش نور خورشید افزوده و حالا پنکه، کولر و وسایل سرمایشی جزو ضرورت ها برای کاهش آلام زندگی آنان است.
روی دیگر سکه آنجاست که هوا رو به تاریکی می رود و شب فرا می رسد؛ با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی، روزهای پلدختر گرم و در مقابل شب های آن سرد است، بنابراین سیل زدگان بویژه خانوارهایی که در چادر ساکن اند برای ایمن ماندن از شب های سرد همچنان به وسایل گرمایشی نیاز دارند.
سیل اخیر آن گونه که مسئولان شهرستان و استان لرستان می گویند تاکنون در نوع خود کم سابقه بوده دستکم در 100 سال گذشته به طوری که باعث تغییر و جا به جایی مکانی و محیطی، رانش زمین و در پدیده ای نادر تغییر مسیر رودخانه کشکان که از حاشیه غربی شهر پلدختر می گذرد، شده است.
سیل و حجم بالای آورد آب باعث شده رودخانه کشکان مسیرهای جدیدی در سمت ضلع غربی شهر پلدختر بگشاید و در چندین نقطه از جمله خیابان هفت تیر و «منطقه سازمانی ها» این محله ها را دور بزند.

**خطر جدی و فاجعه!
آن گونه که فرماندار پلدختر می گوید عوض شدن مسیر کشکان در چند نقطه و وارد شدن پای آب رودخانه به مناطق جدید به منزله اعلام خطر جدی حتی فاجعه است.
«نعمت دستیاری» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا به پلدختر توضیح داد: به جز مناطق قبلی شهر با تغییر جهت و حرکت کشکان اکنون خیابان های هفت تیر و محله سازمانی ها وارد کانون خطر شده اند که در صورت بارندگی فاجعه به بار خواهد آمد.
به گفته وی، در شرق شهر از جمله ورودی شمالی پلدختر به ویژه محله مسجد جامع به سمت شمال پلدختر باز هم کشکان کاملا تغییر مسیر داده و دیواره ساحلی را به کلی دور زده است.
او ادامه داد: کشکان در این محدوده به ژرفای 5 و عرض 80 متر وارد شهر شده و خانه های پیرامون خود را تخریب کرده است.
فرماندار پلدختر افزود: رودخانه باز هم در محله پست و کلانتری تغییر مسیر داده و حریم مسکونی، تجاری و بافت شهری بیشتری را درگیر کرده و به سطح تماس خود با محیط انسانی افزوده است.

** اگر باران ببارد...
پلدختر اکنون با مجموعه و بسته ای از عوامل متضاد یا به نوعی ناساز مواجه بوده و این محصول سیل اخیر است که شرایط مردم و ساکنان شهر را بغرنج و پیچیده کرده است.
کشاکش و نبرد سرمای شبانگاه با گرمای روز، رسوبات و گل و لای ناشی از آورد سیلاب و جریان گرد و خاک شدید در هوا که باقی مانده گل‌و لای خشک شده رسوبات سطح شهر است تا دلهره و ترس از دور جدید بارندگی؛ اینها همه کابوس ها و چالش هایی است که سیل زدگان و مسئولان پلدختری و استان لرستان با آن دست به گریبانند.
«ما نگران دور جدید بارش هستیم» این جمله گفته رییس شورای تامین و فرماندار پلدختر است، او می گوید که نگرانیم اگر باران بیاید با توجه به تغییر جهت کشکان و شکسته شدن دیواره ساحلی رودخانه حادثه شدیدتر و گسترده از سیل گذشته باشد.
دستیاری افزود: اگر بارش ها تکرار شود، حتی اگر نصف و‌ 50 درصد بارندگی 12 فروردین باشد و طغیان کشکان هم نصف قبلی شود، ضلع غربی پلدختر بسیار شدیدتر و بیشتر از سیل گذشته تخریب خواهد شد.
سیل اخیر پلدختر بر پایه تازه ترین برآورده ها، سبب تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان شد.
سیل همچنین 550 میلیارد تومان به بخش کشاورزی پلدختر آسیب زد و به 550 مغازه و فروشگاه خسارت کلی و جزیی وارد کرد.
سیل سبب تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان شد.
سیل همچنین 550 میلیارد تومان به بخش کشاورزی پلدختر آسیب زد و به 550 مغازه و فروشگاه خسارت کلی و جزیی زد.
6033 /3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.