به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان ، رضا میرزایی اظهار داشت: 130رودخانه دائمی و فصلی در لرستان وجو دارد که طول آن‌ها در مجموع به 9 هزار کیلومتر می‌رسد.
وی افزود: شهرستان‌ها و بیشتر روستاهای پرجمعیت لرستان یا در کنار رودخانه‌های پرآب قرار دارند یا رودخانه‌ها از وسط شهرها عبور می‌کند.
به گفته وی ساخت ‌و سازهایی که در ادوار گذشته در حاشیه رودخانه ها انجام‌ شده بیش‌تر در حریم و بستر سیلابی رودخانه‌ها بوده که این موضوع سبب‌شده که ظرفیت آبگذری رودخانه‌ها در داخل شهرها به ‌شدت کاهش یابد و در مواقع بروز سیلاب حتی با دوره‌های بازگشت کوتاه‌مدت پنج و 10 ساله ما متحمل خسارت شویم.
وی ادامه داد: لرستان به ‌لحاظ شرایط زمین‌شناسی، گسترش سازندهای ریزدانه، توپوگرافی کوهستانی و میانگین بالای بارش‌ها با 436 نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان اول سیل‌خیز کشور است و در بین شهرستان‌های استان نیز به‌ترتیب پلدختر و خرم‌آباد رتبه اول و دوم را دارند.
میرزایی بیان کرد: در سال‌های خشکسالی هم در این دو شهر با مشکلات آب‌گرفتگی معابر روبه‌رو هستیم.
وی اضافه کرد: سیلابی که در پنجم و ششم فروردین رخ داد با دبی سه هزار و 350 مترمکعب در ثانیه خساراتی را به زیرساخت‌های لرستان و به‌ویژه شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر وارد کرد.
میرزایی گفت: همچنین سیلاب دوم که در هزار سال اخیر بی‌سابقه بود با دبی بیش از پنج هزار مترمکعب در ثانیه باعث شد در حوضه رودخانه کشکان و شهرستان‌های پلدختر، معمولان، خرم‌آباد و روستاهای مسیر خسارات زیادی به‌بار بیاورد.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.