به گزارش ایرنا،ساخت و سازهای غیر کارشناسی و غیر قانونی در بستر و حریم رودخانه ها که گاهی به دلیل ناآگاهی مردم از عواقب و خطرات روبروی آن صورت می گیرد، با بارندگی های شدید باعث واکنش طبیعت به این نوع دست درازی می شود و مسیر خود را از میان خانه های مردم انتخاب می کند.
یکی از دلایل اصلی افزایش خسارت های سیل در سالهای اخیر تصرف بستر و حریم رودخانه ها ،مسیل ها، ایجاد اعیانی و دخل و تصرف غیر مجاز توسط اشخاص می باشد.
به گفته کارشناسان جمعیتی که در معرض تهدید سیل قرار دارد بیشتر از سایر پدیده های طبیعی دیگر است و در سال های گذشته مبالغ بسیاری صرف جبران خسارات ناشی از سیل شده است.
بر این اساس برنامه ریزی و انجام اقدامات جامع جهت پیشگیری و کاهش خسارات سیل در قالب طرح های مطالعاتی و اجرایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
طبق اصل 45 قانون اساسی و قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 حدبستر و حریم رودخانه جزو انفال و ثروت عمومی محسوب می شود و هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در بسترو حریم زیست محیطی رودخانه ها ممنوع است.
قوانین و مقررات برای ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها تکالیف مشخصی دارد و قوانین این بخش از اراضی را متعلق به دولت می‌داند، اما بعضی از سودجویان و شاید هم عده‌ای از مردم نا آگاه بدون توجه به قوانین در جستجوی بهره برداری از اراضی جذاب(از نظر اکولوژیک و اقتصادی) حاشیه رودخانه ها به هر قیمتی هستند.
این امر نه تنها موجب خسارات جانی و مالی فراوانی می‎شود، به محیط زیست نیز آسیب وارده کرده و در بلندمدت، ویژگی های اکولوژیک منطقه را دستخوش تغییرات نامطلوبی خواهد کرد.
برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه و خانه سازی درحریم موجبات تعرض به رودخانه را به وجود می آورد و تعادل و پایداری آن را برهم می‎زند.
در حالی این روزها میزان خسارات سیل به چندین استان کشور در صدر اخبار قرار گرفته است که بسیاری از این مشکلات و خسارات به اقدامات کارشناسی و آگاهی به جامعه قابل پیشگری است.
یکی از استان های آسیب دیده از سیل اخیر لرستان است که به دلیل شدت بارندگی های اخیر و بهره مندی از رودخانه در شهرهای این استان این فرصت الهی با ساخت و سازهای غیرکارشناسی ویرانگر خانه و کاشانه های بسیاری بوده است.

**47 هزار و 155 واحدمسکونی و تجارت در لرستان خسارت دید
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه در سیل اخیر 47هزارو144 واحد مسکونی خسارت دید گفت: تعداد کل جاده های بین شهری قطع شده 12 مورد است که 2 مورد وصل و مابقی در دست اقدام می باشند.
گودرز امیری اظهار داشت: تعداد جاده های بین روستایی قطع شده یک هزار و 47 مورد بود که 528 مورد وصل و 519 مورد در دست اقدام می باشند.
وی افزود: تعداد روستاهای با قطعی برق در اثر سیل یک هزار و 145 روستا بوده که برق یک هزار و 9 روستا وصل و تعداد 136 روستا در دست اقدام می باشد.
وی تعداد روستاهایی که با قطع گاز مواج شدند را 167 روستا اعلام کرد و گفت: تاکنون گاز 162 روستا وصل شده است.
امیری اظهار داشت: تعداد کل روستاهای با قطعی آب شرب روبرو شدند 796 روستا بود که تاکنون آب 701روستا وصل و 95روستا در دست اقدام است.
معاون استاندار لرستان بیان کرد: تعداد 18 شهر و حدود 1200روستا در جریان سیلاب در این استان دچار خسارت شد.
وی افزود: تعداد واحدهای مسکونی شهری خسارت دیده در استان 13 هزار و 859 واحد(2 هزار و 751 تخریبی و11 هزار و 108 تعمیری) بوده است.
امیری عنوان کرد: تعداد واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده از سیل در استان21 هزار و 668 واحد(11 هزار و 161 تخریبی و10 هزار و 507 تعمیری) است.
به گفته وی تعداد واحدهای تجاری شهری خسارت دیده در استان 11 هزار و 264 واحد(2 هزار و 373 تخریبی و هشت هزار و 891 واحد تعمیری) هستند.
امیری با بیان اینکه تعداد واحدهای تجاری روستایی خسارت دیده در استان 364 واحد(215 تخریبی و 149تعمیری) گزارش شده اظهار داشت: 47 هزار و 155 واحد (16 هزار و 500 واحد تخریبی و 30 هزار و 655واحد تعمیری)مسکونی شهری، روستای و تجاری در استان خسارت دید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: تعداد خودروهای آسیب دیده بر اثر سیل در استان نیز 409 دستگاه است.

**نخستین مرحله تسهیلات بلاعوض به سیلزدگان لرستان پرداخت شد
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت:نخستین مرحله تسهیلات بلاعوض معیشتی به مبلغ 50 میلیون ریال به حساب سیل‌زدگان این استان واریز شد.
مسعود رضایی افزود: ارزیابی خسارات وارده به واحدهای مسکونی مردم سیل زده استان در حال انجام است و پرداخت تسهیلات و اعتبارات بلاعوض پیگیری می شود.
وی اظهار داشت: امروز برخلاف اینکه هنوز مصوبه دولت به بانک‌ها ابلاغ نشده است، اما با مساعدت رئیس بنیاد مسکن کشور اولین سری از کمک‌های بلاعوض معیشتی به حساب آسیب دیدگان از سیلاب واریز شد.
وی بیان کرد:پرداخت خسارت در 2 نوع اسیب به واحد مسکونی و آسیب به اسباب و اثاثیه مردم که در قالب تسهیلات و کمک‌های معیشتی پرداخت می‌شود.
رضایی تصریح کرد: در بخش معیشتی 150 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و 50 میلیون ریال کمک بلاعوض صورت می‌گیرد که پرداخت کمک‌های 5 میلیون تومانی بلاعوض از محل منابع داخلی بنیاد مسکن لرستان آغاز شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با تاکید بر اینکه در مجموع سقف تسهیلات پرداختی به واحدهای شهری820 میلیون ریال و برای واحدهای روستایی700 میلیون ریال است، افزود: برای واحدهای احداثی شهری 500 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و120 میلیون ریال بلاعوض به علاوه 150 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه معیشتی و50 میلیون ریال بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود.
رضایی یادآور شد: در بخش روستایی برای واحدهای احداثی400 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و 100 میلیون ریال کمک بلاعوض به علاوه 150 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه معیشتی و 50 میلیون ریال بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود.
وی افزود: ماهیت خسارتی که در واحدهای مسکونی پلدختر است از نوع تعمیری است و به ازای هر واحد تا سقف 400 میلیون ریال وام تعمیری و بلاعوض پرداخت می شود.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.