به گزارش ایرنا، سید موسی خادمی روز جمعه در نشست ستاد مدیریت بحران لرستان که با حضور وزیر کشور در شهرستان پلدختر برگزار شد ، افزود: پاکسازی شهر از گل و لای و آوردهای سیل به صورت نامنظم صورت می گرفت.
وی با اشاره به تخریب بالای منازل مسکونی در شهر و نگرانی مردم گفت: تقسیم کار میان سپاه، ارتش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری صورت گرفته و با افزایش همکاری مردم در این راستا، از امروز کار پاکسازی با نظم خاصی ادامه می یابد.
وی تصریح کرد: برخی روستاها به طور کامل بر اثر سیل مدفون شده اند که باید اقدامات اساسی در این راستا انجام شود.
استاندار لرستان گفت: برقراری ارتباط و پس از آن اسکان سیل زدگان و توزیع اقلام اساسی اولویت نخست ستاد بحران بود که تاکنون موردتوجه قرار داشت اما از این پس کار بازسازی معابر و تلاش برای بازگشت شهر به حالت عادی دوچندان می شود.
خادمی گفت: سیل 12 فروردین در لرستان موجب قطع راههای زمینی و مخابراتی در شهرهای مختلف شد که این اتفاق در پلدختر شدت بیشتری داشت به نحوی که تا یک روز پس از این حادثه هیچگونه ارتباطی با این شهرستان برقرار نشد.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای کسب اطلاع از وضعیت شهرستان پلدختر افزود: تنها دو سورتی پرواز از طریق استان ایلام برای نجات چند نفرصورت گرفت و به دلیل شرایط جوی امکان پرواز های امدادی از طرف خرم آباد ممکن نبود.
وی اضافه کرد: شرایط پلدختر به حدی آسیب پذیربود که منازل مسئولان از جمله فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر نیز آسیب دیده و این افراد نتوانسته بودند درون شهر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و برای ایجاد ارتباط تلفنی با مرکز استان مسافت 30 تا 40 کیلومتری را طی می کردند.
استاندار لرستان ادامه داد:با توجه به ایجاد یک راه دسترسی در شب حادثه، 40 نیروی هلال احمر وارد شهر شدند و با برقراری پروازها در روز 13 فروردین، امدادرسانی به شهر آغاز شد.
خادمی گفت: هم اکنون چادر و اقلام امدادی علاوه بر شهر به بیشتر روستاهای پلدختر رسیده اما به دلیل نبود راه و ارتباط با تلفنی با دهیاران برای هماهنگی های لازم، تا حدودی بی نظمی وجود دارد.
وی تصریح کرد: 60 تا 70 درصد شهر پلدختر نیز از خسارت سیل در امان مانده اما آب و گاز ندارند که مراجعه این افراد برای اقلام زیستی یکی دیگر از دلایل بی نظمی ها است.
وی با بیان اینکه گاز، برق و آب این مناطق وصل شده گفت: شهر هشت هزار نفری معمولان همچنان راه دسترسی زمینی نداشته و شب گذشته یک جاده فرعی با حضور نیروهای وزرات راه و شهرسازی برای این منطقه ایجاد شده است.
استاندار لرستان گفت: تهیه لیست کامل از روستاهای منطقه و وضعیت آنها نیز آغاز شده که انتظار می رود به زودی کامل شود چرا که برخی روستاها نیازمند مسیر جایگزین هستند و برخی نیاز به راه دسترسی اضطراری دارند.
خادمی اظهار داشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در استان حضور دارد و نسبت به ایجاد ارتباط روستاها تا پایان وقت امروز قول مساعد داده است.
وی اولویت بلند مدت استان را بازگشت شهر پلدختر به حالت عادی عنوان کرد و گفت: بازسازی معابر، منازل و زیرساخت ها زمان بر و هزینه بر است که این مهم یک مصیبت اقتصادی بزرگ و نیازمند اقدام ملی است.
به گزارش ایرنا آغازین روزهای امسال شدت بارش ها و وقوع سیل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان این استان درگیر و دار این حادثه هستند.
برآورد خسارت موج اول بارش های امسال تا هشت هزار میلیارد ریال عنوان شد و در حالی که تلاش برای احیای مجدد استان آغاز شده بود موج بارشی جدیدی از ابتدای هفته جاری سراسر استان را در بر گرفته است.
اوج فعالیت این سامانه از هفته دوم تعطیلات نوروز98 و به صورت متناوب ادامه داشت بارش های سیل آسایی که چندین رودخانه مرده استان را از خواب خشکسالی بیدار و روانه شهر و روستاهای استان کرد.
دوشنبه 12 فروردین سه رودخانه خرم رود و رودخانه شهرستان های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان سد مروک دورود سرریز کرد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.
اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند .
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت لحظات سخت و جدال نفس گیری با 3سیلاب داشتند و یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات 13 فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.
برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تا کنون 14 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.