صدای هلی کوپترهای امدادرسان که طنین انداز می شود، بار دیگر تصاویر دلخراش ویرانه های بر جای مانده از سیل و یک شب دلهره و غمزدگی و انتظار بر پشت بام های پلدختر و معمولان را در ذهن همگان تداعی می کند.
این سیل ویرانگر چه خانه ها را که از ریشه چید و برد و امید به چه مزارع و کسب و کار ها را خاموش کرد.
نوروز بود و امید و امیدورای! سفره نجیبانه و کریمانه لرستان بهارانه گسترده بود از دلخوشی مردم این دیار به صفات غیوری و دلاورمردی و سخاوت که به ناگاه سیل محرومیت بنیان خانه های بسیاری را بر آب داد و آنهایی که سقف بر سرشان ماند رنجور غم هم استانیهای نجیب شان شدند.
لرستان سرزمین آبشارها، چشمه سارها و رودخانه های جاری با آب و باران بیگانه نبود که اینگونه مورد هجمه سیلاب قرار گرفت، اما لرستان در طول تاریخ با نگاه توجه بیگانه ماند تا به ناگاه سیل محرومیت داشته اندکش را به تاراج برد.
در سال های گذشته ساخت سدهای لرستان به منظور رونق کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب این استان خواسته به حق مردم این استان بود که متاسفانه توجه ای به این مطالبه نشد.
در لرستان 12 میلیارد متر مکعب آب خارج می شود در حالیکه تنها سدهای مورد مطالبه مردم این استان با ظرفیت 280 میلیون متر مکعب است.
در صورتیکه این سدها نیز مورد موافقت و بهره برداری قرار گیرند ظرفیت کل آب سدها به 500 میلیون متر مکعب نمی رسد.
بزرگترین سد لرستان معشوره است که در تمام سفرهای ریاست جمهوری ها مطرح شده و هنوز اراده ای جدی برای اجرای آن وجود ندارد.
امسال در بودجه برای این سد با تمام پیگیرهای انجام شده اعتبار 250 میلیارد ریالی برای آن در نظر گرفته شده است.
اجرای این سد می توانست مانعی برای جاری شدن این سیل سهمگین در لرستان باشد.
اکنون در هیچ شهر لرستان آب پایدار نداریم، تمام آب های استان از چشمه است و هیچ سدی برای آب شرب نداریم.
لرستان با حجم روان اب زیاد نیازمند طرح های سدسازی و آبخیزداری در سرشاخه ها است که امید است برای پیشگیری از سیلابی همچون بارندگی های نخستین روزهای امسال چاره ای اندیشیده شود.
برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تا کنون 14 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند.
* خبرنگار ایرنا
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.