به گزارش ایرنا علیرضا کاکاوند روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات شرکت آبفار لرستان اظهار داشت: بیشترین خسارات در شهرستان های پلدختر، خرم آباد، چگنی، دلفان، کوهدشت برآورد شده است.
وی افزود: آب شرب 120 روستا در شهرستان خرم آباد مشکل دار بود که مشکل 45 روستا آن برطرف شد.
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان بیان کرد: سیل گذشته که در پنجم فروردین سال جاری رخ داد 168 روستا آسیب دید که ظرف سه روز آب شرب روستاها وصل شد اما در سیل اخیر مشکلات عدیده بوجود آمد و تاکنون در بسیاری از نقاط راه دسترسی وجود ندارد.
کاکاوند بیان کرد:150هزار نفر در قالب 620 روستا مشکل قطعی آب دارند که اکنون آب 108 روستا وصل شد.
وی با اشاره به اینکه 35 کیپ اجرایی عملیات اجرایی تامین آب شرب را برعهده دارند، گفت: پیش بینی می شود یکهزارو 300میلیارد ریال خسارت به تاسیسات آب شرب روستایی وارد شده است.
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان ادامه داد: 35 تانکر آبرسان همچنین 20 کیلومتر لوله از استان های یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، البرز، تهران و آذربایجان شرقی به لرستان ارسال شد.
وی اضافه کرد: آب بسته بندی، لوله و اتصالات، موتور دیزل، ژنراتور برق و تانکر سیار نیاز داریم همچنین اکیپ های اجرایی بخصوص جوشکار و لوله کش باید به لرستان اعزام شوند.
کاکاوند افزود: در صورت دسترسی به راه های روستای ظرف مدت یک هفته آب شرب روستاهای لرستان وصل می شود.
اوج فعالیت این سامانه از ابتدای هفته جاری آغاز شد و به صورت متناوب ادامه داشت بارش های سیل آسایی که چندین رودخانه مرده استان را از خواب خشکسالی بیدار و روانه شهر و روستاهای استان کرده است.
دوشنبه 12 فروردین سه رودخانه خرم رود و رودخانه شهرستان های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان کرده، سد مروک دورود سرریز کرده و برخی سدها همچون هاله و کزنار در آستانه سرریز هستند و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شده منزل خود را ترک کنند.
برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شد، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسی ندارند و تاکنون نیز شرایط جوی اجازه پرواز های امدادی به این مناطق را نداده است.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از حدود 24 ساعت گذشته لحظات سخت و جدال نفس گیری با سیلاب داشتند و دیشب را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، تنها در یک مورد بالگرد امدادی ایلام موفق به حضور در منطقه و نجات حدود 15 نفر شد که برای فرار ازسیلاب در پشت بام منازل پناه گرفته بودند.
از نخستین ساعات امروز 13 فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است
3210/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.