پایان سال است به پاس عبور از گردنه‌های زمستان و به شکرانه فرصتی نو در پیوستن به بهار؛ مردم با مشارکت و همکاری با مراکز نیکوکاری عید را برای همه می خواهند آنجایی که همه با هم می دانند که شاید عید حال و هوا همیشگی را ندارد اما عشق را بر هفت سین همدیگر هدیه می گذارند و هوای دیگری را دارند.
مراکز نیکوکاری ؛ همان مراکزی که اساس کار آنها را مشارکت مردم شکل می دهد، از سال 1392 کار خود را آغاز کردند و اکنون 35 مرکز در لرستان فعالیت می کند که زمینه های فعالیت و خدمات این مراکز شامل کمک به بیماران نیازمند، اشتغال، مسکن، مشاوره، جهیزیه، خدمات فرهنگی، اردوهای زیارتی، کمک های تحصیلی و فنی از پزشکان،وکلا،صاحبان حرف ومشاغل است.
در این مراکز هر فردی با هر توان و تخصصی که دارد می تواند مشارکت داشته باشد و امسال این مراکز نیکوکاری در لرستان 100 میلیارد ریال جمع آوری کردند.
مرکز نیکوکاری حضرت ولیعصر بروجرد یکی از مراکز نیکوکاری فعال لرستان است که امسال فعالیت خود را آغاز کرده است. فریبا ترکاشوند رئیس این مرکز به ایرنا گفت: تاکنون 350 خانوار نیازمند توسط این مرکز شناسایی شده که دارای مشکلات مالی، درمانی، معیشتی هستند.
وی با اشاره به همکاری خیران و افراد داوطلب در این مرکز اظهار داشت: افراد در زمینه های مختلف حرفه ای خدمات را در محله های مختلف ارائه می دهند و علاوه بر این 65 ویلچر برای افراد ناتوان توسط افراد نیکوکار در این مرکز تهیه شده است.
دکتر زارعی ؛ پزشکی که در حال ویزیت مراجعین مرکز نیکوکاری حضرت ولیعصر بروجرد است می گوید هر هفته 2 روز برای ویزیت رایگان به این مرکز مراجعه می کند و هدف خود را ارائه خدمات درمانی به افراد ناتوان ذکر می کند.
وی افزود: خیلی از بیماران توان مالی و جسمی مراجعه به مطب را ندارند و من با انگیزه خاصی برای مداوای این بیماران به مرکز نیکوکاری می آیم.
مرکز نیکوکاری شهید محمودی الیگودرز یکی دیگر از مراکز فعال در لرستان است.
حامد ملکی مسئول اجرایی این مرکز در گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از چهار میلیارد ریال در این مرکز از طریق خیرین جمع آوری شده است.
وی افزود: این کمک های جمع آوری شده در زمینه ساخت یک باب مسکن ،تامین 15 فقره کمک هزینه جهیزیه، احداث گلخانه برای تولید نهال و ایجاد اشتغال برای سه نفر صرف شده است.
مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری شهید محمودی الیگودرز با تاکید بر اینکه هر فرد هر چقدر که توان داشته باشد می تواند کمک کمد و هیچ کمکی کوچ شمرده نمی شود گفت: هدف این مرکز ایجاد ارتباط افراد با نیاز های محرومین و همدلی با آنها است.
موسوی یکی از نیکوکاران مرکز شهید محمودی الیگودرز که در کنار ساختمان احداث شده برای 2 کودک یتیم قرار دارد می گوید؛ پس از معرفی این خانواده پیگیری برای ساخت این ساختمان برای آنها انجام شد.
او در توصیف این کار نوعدوستانه می گوید الان یک حس عجیبی شبیه پرواز دارم و هیچ حسی بهتر از این نیست که با دستان خالی اما همدلی مردم محله درد و رنج خانواده ای را از بین ببری.
مرکز نیکوکاری محله سادات شهرستان نورآباد یکی دیگر از مراکز نیکوکاری لرستان است.
حجت الاسلام نیک زاد عبدی مسئول اجرایی این مرکز در گفتگو با ایرنا گفت: در این مرکز ضمن شناسایی و تشکیل پرونده برای 650 خانوار بدسرپرست و بی سرپرست نیازمند کمک های مردمی برای افراد نیازمند توسط 100 نفر خیری که با این مرکز همکاری دارند جمع آوری می شود.
مرکز نیکوکاری محله سادات نورآباد یک کارگاه خیاطی برای زنان سرپرست خانوار با تامین وسایل و مواد اولیه ایجاد کرده است و هم اکنون 10 نفر در این کار گاه مشغول فعالیت هستند.
جاسم محمدی فارسانی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: این نهاد به عنوان متولی برقراری ارتباط بین نیکوکاران و نیازمندان جامعه با رعایت اصول حفظ عزت نفس و کرامت محرومان، تحقق نیت خیر هموطنان نیکوکار را برای یاری‌رسانی به افراد نیازمند عملی می‌سازد.
وی افزود:کمیته امداد با فراهم کردن زمینه‌های اجرایی لازم براساس امکانات بالقوه و بالفعل در سطح جامعه و در قالب طرح‌ها ی متعدد و تعامل با مؤسسات خیریه و تشکل‌های نیکوکاری مردمی در صدد ترویج و احیاء فرهنگ احسان و نیکوکاری است.
مدیرکل کمیته امداد لرستان افزود: نشر سنت‌های حسنه اسلامی و جذب هر چه بیشتر مشارکت مادی و معنوی مردم نیکوکار و خیراندیش در کاهش فقر موثر است.
فارسانی یکی از طرح های نوین معاونت توسعه مشارکت های مردمی را ایجاد مراکز نیکوکاری ذکر کرد و افزود: مراکز نیکوکاری به صورت محله مبنا و مسجدمحور از سال 92 کار خود را آغاز کرده اند و این مراکز با ترکیبی از معتمدان محلی و افراد دارای دغدغه رفع محرومیت در محله ها، با اولویت هیات امنای مساجد و نخبگان محلی ایجاد می شود.
وی افزود: بعد از تشکیل هیات عامل ، نماینده ای انتخاب می شود و مجوز از سوی کمیته امداد برای مرکز به عنوان امین امداد صادر می شود.
محمدی فارسانی اظهار داشت: از خصوصیات مراکز نیکوکاری، انعطاف بالا در جذب اعتبارات، دسترسی مناسب، به حداقل رساندن بوروکراسی اداری ، سرعت عمل و پیشگیری قبل از وقوع بحران برای افراد نیازمند است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 35 مرکز نیکوکاری در استان لرستان فعالیت می کنند گفت: امسال 100 میلیارد ریال توسط این مراکز جمع آوری شده و فعالیت های مراکز در راستای واگذاری امور به مردم است.
فارسانی یادآور شد: کمیته امداد تنها تسهیل‌گر، ناظر و پشتیبان فعالیت‌های مراکز نیکوکاری محله‌محور است،این مراکز در کنار شناسایی ظرفیت‌های محلی در حوزه‌های مالی، حرفه‌ای و تخصصی، نیازهای هر محله و افراد نیازمند ساکن در منطقه را شناسایی و با هم‌افزایی دیگر موسسات خیریه، سعی بر برطرف شدن آن می‌کنند.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.