به گزارش ایرنا ، موزه ها از مراکزی هستند که نقش مهمی در آشنایی انسانها با گذشتگان و آثار و نحوه زندگی آنان دارد.
این اماکن آینه تمام نمای تاریخ زندگی پیشینیان است، مکانی که دستاوردها ، آثار فرهنگی و هنری میراث گذشته های دور در آنجا نهفته است و آنان به عنوان مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی محسوب می شوند.
موزه های مردم شناسی فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، پوشاک و سنن اجتماعی حاکم بر جامعه را نشان می دهند، موزه مردم شناسی نورآباد دلفان با نمایش آثار و اقلام فرهنگی، نحوه زندگی و رسوم مردمان این دیار از گذشته تاکنون را به خوبی به تصویر کشیده است و مسافران نوروزی در بازدید از این موزه می توانند با بخشی از زندگی عشایری مردمان این دیار آشنا شوند.
این موزه در زمینی به مساحت 280 متر مربع و با زیربنایی 240 متر مربع و در سه قسمت زیر زمینی، اداری، و سالن موزه مردم شناسی در مرکز شهر ستان دلفان احداث شده است.
در این موزه جلوه هایی از آداب و رسوم مردم منطقه در قالب کوچ نشینی، ییلاق و قشلاق صنایع دستی، بافتن سیاه چادر، چیت ، له و همچنین عکسهایی از مناظر طبیعی، آئین ها و مراسمات محلی و غرفه سمعی و بصری به نمایش گذاشته شده است.
به گفته رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دلفان این موزه دارای بخش های عکس و فیلم ، پوشاک مردم منطقه ، باورها و اعتقادات ، صنایع دستی ، زندگی عشایر و زیورآلات است.
لطیف لطیفیان افزود: در قسمتی از موزه با نصب سیاه چادر و آدمکها زندگی عشایر و نحوه تولید محصولات تولیدی عشایر به صورت نمادین به تماشا گذاشته شده است.
وی اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده این موزه در ایام نوروز پذیرای علاقمندان به میراث فرهنگی است.
نورآباد مرکز شهرستان دلفان درمسیر ارتباطی استانهای شمالغرب ، غرب با جنوب کشور واقع شده است و بسیاری از مسافران این مسیر ارتباطی را برای تردد خود انتخاب می کنند.
موزه مردم شناسی نورآباد در بلوار شهید بهشتی و در خیابان میراث فرهنگی نورآباد واقع شده است.
7270/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.