به گزارش ایرنا، به دلیل وضعیت نه چندان خوب بخش های تولیدی استان لرستان، درصد بالایی از جوانان لرستانی بیکار هستند و در این میان عده‌یی از آنان مجبور به مهاجرت به سایر نقاط کشور هستند.
به منظور بررسی مسایل کارگری و اشتغال در لرستان تیم اعزامی خبری ایرنا با محمد حسن موسیوند دبیر اجرایی خانه کارگر این استان دیدار و گفت وگو کرد.
وی با تشریح مشکلات صنایع و کارگران استان لرستان تصریح می کند: کارگر لر با غیرت است و اگر کارفرما با او به درستی تعامل کند از جانش هم می گذرد.
مشروح این گفت وگو به شرح زیر است:

** ایرنا: درباره فضای کنونی کارگری استان توضیح بدهید
** موسیوند: استان لرستان، استانی است که آمار بیکاری بالایی دارد و آمار رسمی اشتغال، آمار واقعی نیست. من بیکاری در استان را در دو نوع می بینم اینکه کارگرانی که از کار بیکار می شوند و یکی هم کارگران جویای کار. متاسفانه، اشتغال موجود نیز در حال از دست رفتن است و کارخانه های استان در حال تعطیلی اند یا نیمه تعطیل اند و این بزرگترین معضل ماست، افراد بسیاری به خیل بیکاران افزوده می شوند و مسوولان استانی و کشور باید بیش از این به این مساله توجه کنند و حداقل اشتغال موجود را حفظ کنند.
به طور مثال شرکت پارسیلون خرم آباد زمانی 2 هزار نفر به طور مستقیم و در حدود 15 هزار نفر به طور غیر مستقیم با فعالیت در آن امرار معاش می کردند. بعد از واگذاری غیرمنصفانه به بخش خصوصی، شرکتی که ویترین خرم آباد بود، به ویرانه تبدیل شد و 2 هزار کارگرش بیکار و یا به عناوین مختلف بازنشسته و یا بازخرید شدند.
همینطور ماشین سازی، یخچال سازی، سامان کاشی، کاشی جم بروجرود به طور 100درصد تعطیل شدند. این کارخانجات زیر400 نفر اشتغال نداشتند ولی الان به طور کامل تعطیل هستند و کارگران آنها نیز بیکار شدند.
جامعه کارگری معتقد است که حفظ اشتغال موجود از اشتغال زایی مهم تر است .

** ایرنا: برآورد نرخ بیکاری در استان چقدر است؟
** موسیوند: بسیار بالاست. فکر می کنم بالای 25 درصد است. آمار رسمی حدودا 13درصد است. در این آمار کسانی که یک ساعت در هفته کار می کنند و یا حتی زنان خانه دار نیز شاغل حساب می کنند و این آمار واقعی نیست. شاغل کسی است که در هفته 44 ساعت کار می کند و امرار معاشش از کار باشد. الان اگر کسی وام هم بگیرد، او را شاغل حساب می کنند.
دولت کار می کند ولی مدیران توانمندی می خواهیم که بتوانند استان را نجات دهند و دلسوزانه کار کنند. نظر شخصی من این است که مدیران ما مطالبه گر نیستند. مثلا مسوولان و وزرایی که به یزد و اصفهان می روند، مدیرکل های استان، مطالبه گر استان هایشان اند و به اشتغال زایی کمک می کنند اما مسوولان استان ما مطالبه گر نیستند، فقط گزارش می دهند اما اینکه چه راهکاری بدهند، اینطور نیستند. نه تنها مردم ما مطالبه گر نیستند، مسوولان هم نیستند ولی اگر بودند سطح اشتغال ما بیشتر از این بود.

** ایرنا: اشتغال نیازمند سرمایه گذاری است،از نظر شما چه موانع استانی برای سرمایه گذاری است؟
** موسیوند: بوروکراسی سبب شده است که اعطای تسهیلات از سوی بانک ها به سختی صورت گیرد. اگر این کار راحت و آسان باشد، سرمایه گذاران میل و رغبت به سرمایه گذاری دارند. اگر دولت کمک نکند، سرمایه گذاری در حد حرف می ماند.
اگر دولت و سرمایه گذار نباشد، کارگری هم نخواهد بود و اشتغالی نیز نیست، دولت باید کمک کند. ما سرمایه گذارانی داریم که بخاطر عدم توان در پرداخت تسهیلات راهی زندان شده اند. بیشترین علت تعطیلی تولیدی ها و کارخانه ها عدم سرمایه در گردش است و اگر دولت این سرمایه در گردش را بدهد، قطعا کارفرما هم راغب به سرمایه گذاری خواهد بود.
به طور مثال بزرگترین مشکل شرکت سامان کاشی، پول است. کارخانه نساجی بروجرد بالای 900 نفر کارگر دارد و انصافا یکی از بهترین کارخانه های لرستان است ولی بزرگترین مشکلش نقدینگی و سرمایه در گردش است و اگر سرمایه اش بیشتر باشد حتی نیروی کارگری بیشتری جذب می کند.
در این میان فرهنگ سازی بین کارگر و کارفرما باید طوری باشد که بتوانند با هم کار کنند و باز هم عمده ترینش حمایت دولت است. فرهنگ کار لرستان ضعیف نیست ما ضعیفش کردیم. یک کارگر جز حقوق ماهیانه توقعی ندارد و وقتی کارفرما توان پرداخت حقوق ماهیانه و بیمه ندارد، کارگاه تعطیل می شود . کارگران ها فقط چند ماه می توانند تحمل کنند. ما معوقات بسیاری داریم و گرنه فرهنگ کار ما مشکلی ندارد. کارگر لر با غیرت است،کارگری است که اگر کارفرما با او به درستی تا کند، از جانش هم می گذرد.
آموزش و فرهنگ سازی در کشاورزی مهم است و متاسفانه کارخانجات ما به فکر به روز رسانی نیستند. ما در خانه کارگر ماهانه برنامه های آموزشی برای نمایندگان کارخانه ها داریم و از اساتید دعوت می کنیم. ما برای فرهنگ سازی کار و جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها مرتب جلسه برگزار می کنیم. هر چند کارفرماهایی هستند که از تسهیلات و امتیازهای دولتی سوء استفاده می کنند.
در کل حمایت دولت باید بیشتر باشد و در کنارش فرهنگ سازی هم باشد. عدم نظارت مسوولان هم مهم است، مثلا به کارفرما تسهیلاتی را می دهند اما او را رها می کنند و کاری ندارند که این تسهیلات کجا رفت و چه شد. طرف میلیاردها تومان تسهیلات گرفته ولی کسی پیگیری نکرده است که این میلیاردها تومان کجا رفت.
مسوولان استان، کارفرمایان و کارگران باید دست به دست هم بدهند و مشکلات را حل کنند. واقعیت این است که مسوولان خبری از جامعه کارگری ندارند، از آنان بپرسید که چند بار در سال با جامعه کارگری جلسه داشته اند. خود من بارها درخواست ملاقات داشتم ولی اجابت نکردند. شاید من کارگر، اگر پیش مسوولان می رفتم راهکارهایی برای برون رفت از شرایط را ارائه می دادم، چون با تمام کارخانجات استان ارتباط دارم و کارگران اینجا رفت و آمد می کنند.
کارگران ما خلاق هستند و می توانند بسیاری از قطعات کارخانه را خودشان بسازند و سرهم کنند، اما کسی به این اهمیت نمی دهد. کارگران پارسیلون متخصص بودند اما کسی به آنان بها نداد.
ما امید به قرارگاه خاتم داشتیم که کارگران ما را مشغول به کار کند اما آنها نیز به صورت بی رویه کارگران را اخراج می کنند، همین ماه گذشته 160 نفر را به طور یکجا اخراج کردند و متاسفانه بیمه بیکاری به آنان تعلق نمی گیرد. قرارگاه اکثرا نیروی غیربومی را استخدام می کنند. اغلب کارگران قرارگاه نیروهای فاقد تخصص اند و کارگران ساختمانی اند که در راه سازی و تونل سازی به طور فصلی کار می کنند. آنها با هر تعداد نیرویی که بخواهند کار می کنند. ما تلاش کردیم که لااقل این 160 نفر اخراجی بیمه بیکاری بگیرند چون تامین اجتماعی آنان کسر می شود ولی در زمان بیکاری، بیمه بیکاری به آنان تعلق نمی گیرد چون می گویند کار پروژه ای است. 3 درصد از حقوقشان کم می کنند اما بیمه بیکاری پرداخت نمی کنند.

** ایرنا: برآوردی از شمار نیروهای کارگری در تمام بخش های صنعت و کشاورزی دارید؟
** موسیوند : برآوردها متغیر است. آمار جمعیت اداره کار با آمار تحت پوشش تامین اجتماعی مغایرت بسیاری دارد. اگرچه آمار سازمان تامین اجتماعی دقیق تر است. آمار کار، مرز 200 هزار نیروی کار را رد کرده است که شامل نیروی هایی در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی می شود.
اگر چه در این میان کشاورزها بیمه تامین اجتماعی ندارد، تعدادی از کارگران اصلا بیمه نیستند، مثل کارگران ساختمانی. کارفرمایانی داریم که بیمه گریزند. بخاطر همین آمارها متفاوت است.

** ایرنا: چند درصد جمعیت استان لرستان جویای کار هستند؟
**موسیوند : تقریبا 60 درصد جمعیت استان جویای کار هستند. از یک میلیون و پانصد نفر جمعیت استان، 700 هزار نفر جوای کار هستند البته استان ما، استان جوانی است.
یکی از مشکلات ما در اینجا وضعیت آموزش است. مثلا من جوان جویای کار هیچی نمی دانم، حرفه ای ندارم و این مشکل است. جوانان دنبال کار پشت میز نشینی اند، شاید 40 درصد افراد جویا کار پشت میز نشینی اند ولی اگر آموزش و پرورش از دوران اول متوسطه این افراد را به سمت کسب و کار و حرفه هدایت کند، می توانند یک جامعه فنی پرورش دهند و سازمان فنی و حرفه ای هم وظیفه ای دارد و باید تلاش کند که این جمعیت را به سمت یک حرفه سوق دهد. فنی و حرفه ای آموزش میدهد ولی اینطور نیست که جوانان را تشویق و ترغیب به فنی بودن کند. مثلا در مشاغل خانگی فعال شوند، تسهیلات مشاغل خانگی این است که در خانه خلاقیت به خرج بدهید و کار کنید.

** ایرنا: در استان چه تلاش هایی صورت گرفته است که مشاغل خانگی رونق بگیرد؟
** موسیوند: مشاغل خانگی طرح خوبی است و مثمر به ثمر است اما ایرادات این طرح این است که نظارتی روی آن نیست. من نوعی تسهیلات 10 میلیون تومانی برای مشاغل خانگی مثل قالیبافی می گیرم اما آن پول را جای دیگری خرج می کنم و اثری از دارقالی نیست. مسوولان باید بیشتر نظارت کنند تا تسهیلات در جای واقعی خودش خرج شود.
تعداد اندکی مشاغل خانگی فعال است و اگر اداره کار و فنی و حرفه ای بخواهد کار کند می تواند این مشاغل را فعال کند و تسهیلات درستی پرداخت کند.

** ایرنا: چه طور می توان فضای کسب و کار استان را بهبود داد؟
**موسیوند: همانطور که گفتم باید بوروکراسی و تسهیلات را راحت تر کنند. انصافا در مشاغل خانگی اوضاع بهتر است اما باز هم باید از این بهتر باشد. من دیده ام که بعضی از بانک ها اذیت نمی کنند ولی برخی اذیت می کنند که باید دنبال ضامن باشی و ضامن هم نیست. اگر بتوانند با گواهی و پروانه اشتغال وام بگیرند کمک بزرگی است تا دنبال ضامن اداری و نامه کسر حقوق نباشند.

** ایرنا: بوم گردی ها چه طور؟
** موسیوند: در گردشگری ما بسیار ضعیف عمل کرده ایم. ما مکان های خوبی داریم که می توانیم ظرفیت سازی کنیم. ما آبشار بیشه داریم که اگر مرکز توریستی و هتل در آن بسازند، توریست های خارجی هم می توانند بیایند و این قبیل کارها می تواند به اشتغال زایی ما کمک کند.

** ایرنا: در حال حاضر استان بحران های کارگری دارد
** موسیوند : ما بیشترین بخش بحران های کارگری را در سامان کاشی، فارسیت دورو و ماشین سازی داریم. حداقل ما 40 درصد بحران های کارگری و تجمعات را داریم. قرارگاه هم اخیرا اضافه شده است که در ماه چندین تجمع در قرارگاه را داریم.
مسوولان ما بحران کارگران پارسیلون را حل کردند و بار بحران را به دوش تامین اجتماعی انداختند. اگر مشکلی پیدا کنیم، سریع برای جمع کردن بحران به سمت تامین اجتماعی می رویم که بیمه بیکاری بدهید یا بازنشسته کنند و یا لیست بیمه اش را بدون پرداخت وجه تقبل می نمایند تا مشکلش حل شود ولی بحران های ما به طور واقعی هنوز رفع نشده اند. الان کارگران سامان کاشی جلوی فرمانداری جمع می شوند و مطالباتشان را دارند. وضعیت کاشی جم معلوم نیست. برای فارسیت دورود برنامه ای گذاشته اند که کارگران در فولاد به طور موقت کار کنند.
وظیفه خانه کارگری این است که مقداری برای حل این بحران ها رایزنی کند و ما هم از مدیران مربوطه پیگیری کردیم مثلا در بحث قرارگاه و رفع مشکلات کارخانه سامان کاشی را پیگری کردیم ولی بحران های ما بسیار است و مشکلات ما ریشه ای حل نشده است.

** ایرنا: خانه کارگر استان چند عضو دارد؟
** موسیوند:حدودا 6 هزار نفر عضو شناسنامه دار دارد که کارت شناسایی دارند و از امکانات خانه کارگری در سراسر کشور استفاده می کنند. خانه کارگر مراکز رفاهی در شهرها و استان های مختلف چون مشهد، گیلان، گرگان، یزد، تبریز، شیراز، اصفهان، هرمزگان و قشم دارد.
/6060/1552
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.