طبیعت بکر و کوهستانی با پوشش جنگلی و مرتعی خاص، موقعیت جغرافیایی ، آب و هوای چهار فصل به ویژه در ماه های فروردین و اردیبهشت و رودخانه همیشه جاری کشکان از ظرفیت های خدادادی شهرستان پلدختر است.
این ظرفیت ها برجذابیت های گردشگری مانند غارها ،پل های تاریخی ،ابنیه ، کاروانسرا و بقاع متبرکه مزید بر علت شده تا این شهرستان مکانی مناسب و خاص برای ثبت بهترین خاطرات در ذهن مسافران نوروزی باشد.
پل تاریخی کلهر در50 کیلومتری جاده پلدختر – خرم آباد در کنار تونل ورودی شهرمعمولان از توابع شهرستان پلدختر بر روی رودخانه کشکان و در بستری تنگ و صخره ای که از هر 2 طرف در کوه محصور می باشد بنا شده است.
این پل نمادی از تمدن مردم ایران زمین است که سال 374 هجری قمری به دستور شخصی به نام امیرابوالنجم بدربن حسنویه به منظور رفت و آمد روی این رودخانه بناشده ودر ادوار مختلف مورد استفاده قرار گرفته و برخی پژوهشگران نیز بنای اولیه پل را مربوط به دوره ساسانی می دانند.
وصل شدن 2 طرف پل کلهر به کوه های بلند و سربه فلک کشیده و دره لهوراز جمله زیبایی هایی است که به ابهت و جذابیت آن می افزاید.
ارتفاع پل حدود 26 متربه عنوان بلندترین پل کشور با جهت شرقی غربی وطول حدود 150 متر و عرض حدود 10 متر روی رودخانه کشکان قرار گرفته است.
پایه های پل کلهر معمولان پلدختر به صورت بیضی شکل هستندکه به سکویی در داخل 2 پایه اصلی قراردارند و این سکو از 12 پله ساخته شده و کاربرد آن مشخص نیست اما به احتمال جهت پشت بند احداث شده اند.
2 کتیبه زیبا به دستور بدربن حسنویه در ضلع غربی پل نوشته شده که یکی از آنها روی سینه کوه در مسیر گذر روی پل به طرف شمال غربی و قریننه آن در قسمت جنوب بر سینه کوه حک شده است.
این پل از مصالحی مانند سنگ ،ساروج و آجر ساخته شده و جهت استحکام بیشتر ماسه های قرمز اطراف آن و گیاهی به نام تره پی در آن به کار رفته که نمای قرمز رنگی به آن داده است.
پل تاریخی کلهر معمولان در 27 بهمن ماه سال 1378 به شماره 2586 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
/6060/7272
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.