به گزارش ایرنا، سید موسی خادمی روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کشاورزی استان در محل استانداری افزود: حضور کشاورزان مهاجر در استان موافق و مخالفانی دارد که با توجه به نظر افراد حاضر در جلسه، نسبت به ممانعت از حضور این مهاجران در الشتر تصمیم گیری شد.
وی اظهار داشت:حضور کشاورزان مهاجر موجب خروج سود بخش کشاورزی از استان می شود و به نظر می رسد این افراد برای افزایش درامد خود احساس مسئولیتی نسبت به منابع آب و خاک استان ندارند.
وی تصریح کرد: ممکن است کشاورزان مهاجر برای برداشت بیشتر محصول از سموم خاصی استفاده کنند که خسارت جبران ناپذیری به کشاورزی استان وارد خواهد کرد.
استاندار لرستان گفت: برخی نیز اعتقاد دارند کشاورزان مهاجر توانایی بازاریابی بهتری دارند و حضور آنان در استان موجب تبادل دانش کاشورزی و فروش محصولات می شود.
خادمی ادامه داد: دولت در حد توان امکانات لازم از جمله ایستگاههای پمپاژ را برای کشاورزان استان تامین کرده بنابراین بومی های لرستان باید با بهره گیری از امکانات موجود نسبت به درامد و کسب سود برای خود اقدام کنند نه اینکه زمین های خود را با مبالغ ناچیز اجاره دهند.
وی گفت: باید در این زمینه کار فرهنگی انجام شود و تیم های ترویج جهخادکشاورزی با حضور در مناطق مختلف، نسبت به ارتقا آگاهی و دانش کشاورزان بومی اقدام کنند.
وی همچنین در خصوص وضعیت ذخیره سدمروک استان در پایین دست سد کمال صالح استان مرکزی گفت: باید در این راستا با وزیر نیرو مکاتبه و نسبت به بازکردن دریچه های این سد برای پایین دست اقدام شود.
مدیرعامل شرکت اب منطقه ای لرستان نیز گفت: حضور کشاورزان مهاجر در چغلوندی و نورآباد بیش از سایر مناطق است که اقدامات مقابله ای با این افراد، نتیجه چندانی نداشته است.
رضا میرزایی افزود: حجم مالی بالایی در قراردادهای اجاره زمین به مهاجران جابجا می شود که علاوه بر این، نیروی کار از سایر استان ها بکار گرفته شده و منابع آب نیز به دلیل استفاده از برخی سموم توسط این افراد آلوده می شود.
وی با اشاره به اضافه برداشت آب توسط کشاورزان مهاجر اظهار داشت: جرائم سنگینی در محاکم قضایی برای افراد خاطی صادر شده اما به دلیل سود بالایی که از کشاورزی در استان دارند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.