به گزارش خبرنگار ایرنا سرزمین تاریخی لرستان را می توان با داشتن هزاران اثر باستانی و طبیعی ، آبشارهای خروشان و کوههای سربه فلک کشیده یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران برشمرد.
آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.
به گفته کارشناسان بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد که 2 هزار و 300 مورد از آنها ثبت ملی شده اند.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست در این دیار دارد.
بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.
غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان 2، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.
آبشارهای زیبایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اند و جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.
اگرچه بهره گیری از این همه مواهب گردشگری رونقی به سفره گردشگری مردم این استان نداده است اما ایجاد زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران در این استان ضرورتی است که با ایجاد اماکنی برای اقامت گردشگران باید درنظر گرفته شود.

** یک هزارو 371 گردشگر خارجی امسال از لرستان دیدن کردند
قاسمی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 855 هزار و 165 گردشگر داخلی و یک هزار 371 گردشگر خارجی در این استان اقامت کردند.
وی اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و 98 گردشگر خارجی و 678 هزار و 100 گردشگر داخلی در این استان اقامت داشته اند.
وی ادامه داد: در 11 ماه گذشته نیز 2 هزار و 124 شب اقامت اتباع خارجی در لرستان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه با افزایش 13 درصدی مواجه شده است.
وی اظهار داشت: تعداد شب اقامت این اتباع در طول مدت مشابه سال گذشته یک هزار و 893 نفر شب بوده است.

**142 واحد اقامتی در لرستان وجود دارد
قاسمی اظهار داشت: 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه اکنون یک هزار و 990 تخت در مراکز اقامتی لرستان وجود دارد افزود:22 هتل با ظرفیت یکهزار و 705 تخت و 10 مهمانپذیر با ظرفیت 290 تخت در سطح استان لرستان فعال هستند.
وی اضافه کرد: این استان دارای 15 سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است. لرستان مقصد گردشگری استان های گرمسیری است موافقت اولیه ایجاد 9 مکان گردشگری در لرستان صادر شد.

** برای نخستین بار در این استان سوت قطار گردشگری به صدا در می آید.
قاسمی همچنین گفت: پس از بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسیر راه آهن لرستان اولین قطار گردشگری استان در 12 اسفند ماه سال جاری رونمایی و در 29 اسفند به مقصد لرستان حرکت می کند.
وی افزود: قطار گردشگری لرستان شامل ریل باس مدرن با ظرفیت 336 صندلی در چهار واگنو طی مسافت 74 کیلومتر با مبدا شهرستان دورود تا ایستگاه کشور در ایام نوروز با عبور از 19 ایستگاه رفت و برگشت و بلاک های بین ایستگاهی است.
وی اظهار داشت: آبشارهای زیبای بیشه،آب گرمه، عیدانه، چلوه های بینظی از زندگی روستایی در آب شباندر،چشمه آب درمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حمل و نقل ریلی در ایستگاه سپید دشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوه های سربه فلک کشیده، تونل ها و پل های راه آنه ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله جلوه های ویژه و جاذبه های گردشگری در مسیر حرکت این قطار گردشگری است.
قاسمی ادامه داد: اقمت در اقامت گاهی بوم گردی، طبخ و سرو غذاهای بومی و اجرای موسیقی محلی در طی این مسافرت ریلی در کنار بازدید از آثار تاریخی شهرهای خرم آباد و بروجرد مانند قلعه فلک الافلاک، مساجد تاریخی بروجرد و جاذبه های گردشگری الیگودرز از برنامه های بسته گردشگری این قطار به همت شرکت حامی گشت گهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است.
7274
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.