به گزارش ایرنا، مقوله فرهنگ وهنر ایرانی اسلامی در پیش از انقلاب در بسیاری از مناطق مختلف کشور مغفول مانده بود و هیچ تلاش برای رشد و تعالی آن نمی شد.
ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی در ایران پیش از پیروزی انقلاب در بسیار در ارتباطات و برنامه ریزی های مسئولان و دولتمردان آن زمان دیده می شد.
با پیروزی انقلاب و استقرار حکومت اسلامی توجه به ترویج فرهنگ اسلامی به خصوص در مناطق دوره افتاده در دستور کار دولتمردان قرار گرفت که بروجرد نیز در این قافله مسیر رشد و تعالی را با سرعت در طول این چهل سال طی کرده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: درطول چهار دهه پیشرفت‌های فرهنگی و هنری تحولات مهمی در حوزه فرهنگ شهر بروجرد ایجاد شد که ازجمله آن می توان احداث اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان را در زمینی به مساحت پنج هزارمتر مربع و زیرساخت هایی شامل سالن جلسات و اجتماعات بوده است.
فرزاد درخشان افزود: مجتمع و پردیس فرهنگی و هنری قبل از انقلاب در بروجرد وجود نداشته اما بعد انقلاب مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد بروجرد راه اندازی شد.
وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها و سخت افزار‌های فرهنگی و هنری بیان کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی این شهرستان ازداشتن نگارخانه محروم بود درحالی که امروز نگارخانه‌ این شهرستان فعالیت های لازم را ارائه می دهد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد اضافه کرد: انجمن‌های فرهنگی و هنری که بخش عمده ای از فعالیت های این حوزه را عهده داراست امروز به هفت مورد رسیده و این درحالی است که پیش از انقلاب انجمن فرهنگی وجود نداشت.
درخشان ادامه داد: در زمینه تهیه و تولید آثار صوتی و فیلم در این شهرستان تا پیش از انقلاب هیچ مرکز تهیه و تولید آثار صوتی و فیلم سازی فعالیت نمی‌کرد که با توسعه این مراکز در سال‌های پس از انقلاب تعداد آن‌ها به 9 شرکت رسید.
وی یادآور شد: همین وضعیت درخصوص آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز وجود داشت و امروزه 17 آموزشگاه آزاد هنری در سطح شهر‌ستان بروجرد مشغول خدمات‌رسانی هستند.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بروجرد افزود: 50 مرکزبازی‌های رایانه‌ای ویدیو کلوپ در چهار دهه اخیر در این شهرستان راه‌اندازی شده است.
درخشان گفت: تعداد کانون های فرهنگی مساجد بعد از انقلاب به 75 مورد و موسسات قرآنی به هشت موسسه افزایش و در راستای بهبود وضعیت زیرساختی هنر نمایش نیز طی چهار دهه اخیر تعداد موسسات تک منظوره و چند منظوره پنج موسسه ارتقا یافتند.
وی با اشاره به گسترش صنعت چاپ و صنایع وابسته بیان کرد: تا پیش از انقلاب چهار چاپخانه در بروجرد فعالیت می‌کرد اما امروز شاهد فعالیت 25چاپخانه و سه خانه دیجیتال هستیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد اضافه کرد: انتشاراتی قبل از انقلاب در این شهرستان وجود نداشت و بعد از پیروزی انقلاب این مهم 6 باب افزایش یافت.
درخشان ادامه داد: تعداد مولفان کتب بومی از 35 مولف در سال 57 به 335مولف افزایش یافته و نشریات، خبرگزاری ها نیز از یک عدد در سال 57 به 10 هفته نامه محلی و نمایندگی خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا، مهر، فارس، ایلنا و تسنیم افزایش یافته است.
وی گفت: هم اکنون 15 کانون آگهی و تبلیغات در زمینه‌های گوناگون خدمات‌رسانی می‌کنند.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بروجرد افزود: فعالیت در حوزه قرآنی، تا سال 57 محدود به آموزش‌های معمول در مدارس بود؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی هشت موسسه قرآنی در بروجرد راه‌اندازی شد که حافظان و قاریان قرآنی را آموزش داده که امروز سرآمد جهانی و ملی هستند.
درخشان وجود 2 سالن نمایش، 12 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و برگزاری دهها جشنواره و کنگره و افزایش تعداد هنرمندان تحت پوشش از75نفر به 6هزار و وجود چهارهزارهنرجو را از دیگر دستاوردهای انقلاب در حوزه فرهنگی اعلام کرد.
وی افزود: بعد انقلاب مدارس کار و دانش به 10 باب افزایش یافته است.

***چهار دهه تحول و ارتقا سیستم آموزشی بروجرد
مدیرآموزش و پرورش بروجرد گفت: مجموع مدارس این شهرستان قبل از انقلاب 221 واحد بوده که بعد انقلاب به 407 واحد آموزشی افزایش یافته است.
محمد مهرافزون افزود: ازاین تعداد واحد اموزشی 2 مورد پیش دبستانی قبل انقلاب به 72 واحد، 170 واحد ابتدایی به 199 واحد و 37 واحد متوسطه اول به 80 واحد و هشت واحد متوسطه دوم به 40 واحد و چهار مدرسه فنی حرفه ای به 16 مرکز فنی افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: این تعداد مدرسه قبل انقلاب شامل یک هزار و 487 کلاس بعد انقلاب 2هزار و272 کلاس ارتقا یافته و جمعیت دانش آموزی قبل انقلاب از 30 هزار و 623 اکنون به 53 هزار و 284 رسیده است.

*** احیا و ثبت تاریخ، فرهنگ و تمدن بروجرد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: با توجه به تاریخی بودن این شهرستان در قبل از انقلاب تنها سه اثر تاریخی مسجد جامع، مسجد امام خمینی(ره) و امام زاده جعفر ثبت ملی شده بودند.
حجت اله یارمحمدی با اشاره به اینکه حدود 280هکتار از وسعت شهر بروجرد بنای تاریخی است، اظهارداشت: درچهار دهه اخیر172 بنای تاریخی این شهرستان ثبت ملی شد.
وی مجموع آثار تاریخی شناسایی شده شهرستان بروجرد را 400 اثراعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون 175 اثر و بنای تاریخی این شهرستان ثبت ملی شده و مقدمات ثبت10 بنای تاریخی و ارزشمند دیگر نیز در حال انجام است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: برخورداری این شهرستان ازاشیا تاریخی و مرمت بیش از 40 قلم اشیاء تاریخی مجموعه طباطبایی دراین شهرستان از جمله اقدامات انجام شده برای حفاظت از این آثار است.
یارمحمدی اضافه کرد: 43 حمام تاریخی و قدیمی از دوره های قبل در بروجرد وجود دارد که براساس اولویت بندی مرمت، بهسازی و بازسازی می شوند.
6052/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.