به گزارش ایرنا، ابراهیم کاظمی مومن سرایی روز پنجشنبه در نخستین نشست تخصصی مناسب سازی منطقه 6 کشور که در لرستان برگزار شد افزود: با توجه به مشکل افراد کم توان و معلول در استفاده از اماکن عمومی اعم از اداری و تفریحی ، اپلیکیشن معبر که بعنوان سامانه ای بی نظیر در دنیا محسوب می شود در نتیجه ساعت ها کار تخصصی افرادی مجرب در کشور طراحی شده است.
وی افزود: افراد کم توان برای استفاده از اماکن عمومی ، تفریحی و پارک ها نمی دانند کجا باید مراجعه کنند و یا اینکه خیلی از بانک ها و بسیاری از رستوران ها و پارک ها شرایط حضور این افراد را ندارند.
کاظمی مومن سرایی گفت: این مسیر یاب علاوه بر اینکه فضاهای مناسب سازی را به آنها نشان می دهد آنها را راهنمایی می کند که برای رسیدن به مقصد از چه مسیری باید بروند که بیشتر مناسب سازی لازم برای آنها را داشته باشد.
وی گفت: این سامانه اتفاق خوب و مثبتی است که در آن بسیاری از معلولین مشکلاتی که سال های سال با آنها درگیر بوده اند را مطرح می کنند ودر مدت زمانی کم با کمک این سامانه رفع شده است.
رئیس ستاد مناسب سازی کشور با تاکید بر ضرورت رصد مصوبات استانی این ستاد گفت: بزودی سامانه ای به همین منظور رونمایی می شود تا هرگونه مصوباتی که در زمینه مناسب سازی در کشور صورت می گیرد مورد رصد قرار گیرد.
وی با اشاره به تدوین دروس مناسب در رشته های دانشگاهی گفت: مقدمات این کار در حال انجام است تا در سرفصل های درسی رشته های تحصیلی مرتبط دروس مناسب سازی لحاظ شود.
رئیس ستاد مناسب سازی کشور با اشاره به اینکه بحث مناسب سازی در متن قانون حمایت از معلولان وارد شده است اضافه کرد:این موضع دیگر بعنوان یک ضرورت قانونی به آن پرداخته می شود.
کاظمی مومن سرایی با اشاره به اینکه مناسب سازی بعنوان یکی از شاخص های جشنواره شهید رجایی نیز قرار گرفته است گفت: سال گذشته در این جشنواره 24 هزار دستگاه دولتی در استان ها و شهرستان های مختلف کشور مورد پایش قرار گرفته است.
به گفته وی در این جشنواره عملکرد استان های مختلف در زمینه مناسب سازی ارزیابی شده که در برخی استان ها اقدامات خوبی نیز انجام شده است.
رئیس ستاد مناسب سازی کشور همچنین گفت: بهترین دستگاه های دولتی در مورد مناسب سازی مربوط به قم، قزوین و خراسان جنوبی است و کمترین اقدامات انجام شده نیز مربوط به کرمانشاه، کهکیلویه و همدان است.
وی در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگاران نیز اظهار داشت: مناسب سازی نشانه ها ، ضوابط و مقررات مختلفی دارد که اگر این ضوابط مورد توجه باشند تنها 30 درصد و حتی کمتر از 30درصد در کشور این شرایط محقق است.
رئیس ستاد مناسب سازی کشور افزود: اما در عین حال شهرداری ها در چند سال گذشته در بحث همسطح سازی و مناسب سازی پیاده روها اقدامات بسیار خوبی را انجام داده اند .
وی افزود: در بسیاری از استان ها و شهرها اکنون مسیرهای ویژه نابینایان وجود دارد ؛ ایرادهایی هم وجود دارد ولی در مجموع از نظر مسیر های پیاده روها اقدامات خوبی انجام شده ست.
کاظمی مومن سرایی با اشاره به تصویب سند ملی راهبری مناسب سازی کشور گفت: این سند یک برنامه پنج ساله در ستاد مناسب سازی کشور است که بزودی رونمایی می شود و بر این اساس دستگاه های دولتی موظف به انجام اقداماتی بر مبنای آن سند هستند.
وی یادآور شد: دستگاهها باید از سرفصل موجودی بودجه سالانه خود در مناسب سازی استفاد ه کنند اما در آئین نامه جدید به این قضیه پرداخته شده و اتقافات خوبی خواهد افتاد.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.