به گزارش خبرنگار ایرنا، قلعه مظفری یکی از بناهای تاریخی شهرستان سلسله بوده که متعلق به اواخر دوره قاجار است و توسط یکی از خوانین محلی الشتر به ‌نام صید مهدی خان حسنوند ملقب به امیرالعشایر ساخته ‌شده است.
این اثر بیانگری از تمدن و قدمت قوم لک بوده و هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان لرستان و کشور است.
معماری این اثر تاریخی مربوط به پهلوی اول و به شیوه طاق ضربی است؛ این بنای تاریخی با مساحت کلی 750 مترمربع و مساحت هر طبقه 270 مترمربع دارای زیربنایی به ابعاد 9 در 30 متر است و حیاط آن به ابعاد 20 در 25 متر بوده که در ساخت آن از مصالحی چون آجر، چوب، خاک، گچ و سنگ استفاده‌ شده است.
در گذشته بخشی از این بنای تاریخی به‌ عنوان دارالحکومه و بخش دیگر آن در مناسبت ‌های مذهبی و در ایام مختلف سال به‌ عنوان محلی برای روضه‌ خوانی و برگزاری مراسم عزاداری استفاده می ‌شده است.
این قلعه در 2 طبقه با پلان مستطیل و به شکل جنوبی ساخته ‌شده که دارای چهار برج مدور در چهار گوشه آن است و نمای کلی بنا نیز به شکل خفته‌ و راسته تزئین شده است.
طبقه اول قلعه تاریخی مظفری به شیوه معماری سنتی و طبقه دوم با تیر چوبی ساخته‌ شده که در قسمت شمال‎ غربی دارای مقداری تزئینات گچی است؛ بخش شاخص بنا یعنی برج آن با سنگ و آجر ساخته ‌شده است.
این اثر تاریخی و شاخص در تاریخ 10 مهر 1380 با شماره ثبت 4146 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امسال نیز این اثر بی شک پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری در ایام نوروز خواهد بود.
عملیات مرمت این بنای تاریخی در سال 85 توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله آغاز و علاوه بر مرمت نما و سقف، استحکام ‌بخشی پی آن نیز به پایان رسید و به دلیل اهمیت این بنای تاریخی و بازدیدکنندگان فراوانی که داشت بنا شد اولین موزه مردم شناسی قوم لک در غرب کشور باشد.
به گفته سرپرست میراث فرهنگی سلسله برای مرمت، بازسازی، آزادسازی حریم و تجهیز موزه تاکنون در حدود 10 میلیارد ریال هزینه صرف شده است و اگر نصب تجهیزات موزه شتاب بیشتری به خود گیرد می‌تواند تا قبل از فرارسیدن نوروز امسال به اولین موزه مردم شناسی غرب کشور تبدیل شود.
شهرستان سلسله را با قرار گرفتن در شمال استان و دارا بودن آب‌ وهوایی معتدل می توان یکی از پر بازدیدترین مناطق تفریحی استان محسوب کرد، وجود سه منطقه نمونه گردشگری، طبیعت بکر، چشمه ‌سارها و سراب ‎های بی ‌نظیر، سلسله را به یکی از زیباترین شهرستان‎های لرستان تبدیل کرده است.
این شهرستان حدود 400 اثر تاریخی دارد که تاکنون 218 اثر آن به ثبت ملی رسیده است و همین امر سبب شده در زمینه تعدد آثار تاریخی رتبه سوم استان لرستان را به خود اختصاص دهد.
شهرستان سلسله با 75هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان های استان لرستان به مرکزیت الشتر است، این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
7265/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.