به گزارش ایرنا کارنامه 40 ساله علم و فناوری ایران بسیار پربار و صعود قله های پر افتخار علمی توسط جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران زمین نشان از رشد بی وقفه ای دارد که در بیشتر عرصه ها حتی با وجود نوظهور بودن سعی دارد قله های بلندتری را فتح کند.
اکنون 40 سال از روزهایی که دانشگاه ها سنگرها و پایگاه های اصلی حضور دانشجویان پرشور انقلابی بودند می گذرد و در این سال ها بسیاری از همان دانشجویان پرشور این بار در سنگر علم و دانش با تلاشی بی وقفه، مرزهای انحصار را درنوردیدند.
دستاوردهای حوزه پزشکی برای جهش در علم ایران ، رتبه دوم دنیا از نظر سهم فارغ­ التحصیلان دانشگاهی حوزه فنی و مهندسی،دستاوردهای علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران،هوا و فضا، جایگاه برتر ایران در حوزه فناوری نانو،رشد ۵۲ برابری نشریات علمی پژوهشی ،رتبه شانزدهم دنیا برای ایران در پایگاه های بین المللی تولید علم، وجود ۲ هزار و ۹۸۳ موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی و تعداد زیاد چهره های شاخص علمی در سطح دنیا از دستاوردهای دانشگاه ایران و سال های مطالعات جهادگونه در این سنگرها است.
در این راستا دانشگاه لرستان نیز نقش قابل توجهی در برداشتن گام های افتخار آمیز جوانان این مرزو بوم داشته است و اکنون نیز تحصیل بیش از 40 هزار دانشجو در سطح دانشگاه های این استان ، گواه مجاهدت های شبانه روزی جوانان این دیار افتخار آفرین در این سنگر علوم و دانش است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز لرستان در میزگردی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بررسی خدمات رفاهی دانشگاه لرستان پرداخته است.

**نگاهی به تاریخچه دانشگاه لرستان
دانشگاه لرستان در سال 1356 به عنوان شاخه ای از دانشگاه شهید چمران اهواز شروع به فعالیت نمود.
در سال 58 به عنوان مرکز آموزش عالی لرستان یا دانشکده شهید بهشتی فعالیت را ادامه داد و در سال 72 همزمان با سفر مقام معظم رهبری به لرستان به عنوان دانشگاه فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

**دانشگاه لرستان خدمات قابل توجهی به جامعه دانشگاهی ارائه کرده است
معاون دانشجویی دانشگاه لرستان در این میزگرد گفت: در این 40 سال دانشگاه لرستان فعالیت های بسیاری در زمینه ارایه رفاه به دانشجویان داشته است.
دکتر حجت الله یونسی افزود: اکنون هیچ دانشجوی دختر شبانه ای نیز که تعهدی نسبت به اسکان آنها وجود ندارد مشکل اسکان و خوابگاه در این دانشگاه ندارد و تمام دانشجویان خواهر تحت پوشش خوابگاه های دولتی هستند.
وی اظهار داشت: نظارت خوابگاهی دانشگاه های دیگر استان نیزبه عهده دانشگاه لرستان است و مشکلات و مسائل رفاهی و صنفی و خدماتی را دانشگاه لرستان پیگیری می کند.
معاون دانشجوی دانشگاه لرستان گفت: برای دانشجویان پسر استان سه سایت اسکان خوابگاه ولیعصر 1 و 3 و یک خوابگاه استیجاری وجود دارد.
وی افزود: در بحث کمبود فضای خوابگاهی پسران مشکلاتی وجود دارد که با کمک صندوق رفاه دانشجویان و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال برای خوابگاهی با ظرفیت 300 نفر در سایت کمالوند تخصیص یافته است.
معاون دانشجوی دانشگاه لرستان تصریح کرد: به صورت استاندارد برای هر دانشجو 12 متر مربع فضای خوابگاهی نیاز است در تهران این میزان 9 متر مربع و در لرستان حدود هشت متر مربع است.
یونسی افزود: نخستین مجتمع خوابگاهی این دانشگاه در خیابان ولیعصر خرم آباد با زیربنای 2 هزار و 880 متر به عنوان خوابگاه دختران بهره برداری شد.
وی افزود: در این سرای دانشجویی سالن های فوتسال، والیبال، کشتی و بدنسازی احداث شده است و قابل استفاده برای دانشجویان است.
معاون دانشجوی دانشگاه لرستان اظهار داشت: در سال 70 خوابگاه ولیعصر 3 به مساحت یک هزار و 700 متر مربع و در سال 72 در دانشکده کشاورزی خوابگاه دخترانه ریحانه به مساحت 2 هزار و 500 مترمربع با ظرفیت 200 نفر احداث شد.
به گفته وی در سال 1374 خوابگاه حضرت مریم (س) در دانشکده کشاورزی به مساحت 2 هزار و 450 متر در سه طبقه احداث شد و اکنون دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری خواهر در این خوابگاه ساکن هستند.
یونسی اضافه کرد: در سال 1375 نیز خوابگاه نرگس با زیربنای پنج هزار متر مربع در پنج طبقه با ظرفیت اسمی 460 نفر بهره برداری شد.
معاون دانشجویی دانشگاه لرستان گفت: سال 84 نیز خوابگاه حضرت زینب با مساحت سه هزار متر مربع و ظرفیت 244 نفر بهره برداری شدو در 89 خوابگاه حضرت خدیجه(س) و در سال 91 خوابگاه حضرت معصومه(س) و در سال 94 خوابگاه حضرت رقیه (س) تاسیس شدند.

**پرداخت بیش از 70 میلیارد ریال تسهیلات به دانشجویان در سال 96
معاون دانشجویی دانشگاه لرستان همچنین گفت: در راستای رفاه دانشجویان این دانشگاه وام هایی در قالب وام تحصیلی، ودیعه ضروری، ازدواج، مسکن به دانشجویان پرداخت می کند که در سال های گذشته لرستان جزو برترین ها در بین دانشگاههای کشور بوده است.
وی با بیان اینکه در سال 83 حدود 800 میلیون ریال وام پرداخت شد افزود: در دولت تدبیر و امید میزان پرداخت تسهیلات دانشجویی به 2برابر رسیده است.
یونسی ادامه داد: در سال 95 حدود 70 میلیارد ریال تسهیلات و در سال 96 بیش از 70 میلیارد ریال پرداخت شد.

**طرح ملی سلامت روان و جسم در این دانشگاه برگزار می شود
معاون دانشجویی دانشگاه لرستان گفت: در مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه ، اداره روانشناسی و روانشناختی دانشجویان و اداره بهداشت مستقر است.
وی اظهار داشت: در اداره بهداشت یک پزشک به ویزیت رایگان دانشجویان و پرسنل می پردازد.
یونسی ادامه داد: در مراکز مشاوره فعالیت های آموزشی و کارگاه های مبارزه با مواد مخدر،روابط بین فردی،اجتماعی و حسن همجواری در خوابگاه ارایه می شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه لرستان وظیفه تربیت کادر متخصص پیشگیری از مواد مخدر را برای کل استان لرستان سال گذشته برعهده داشت ادامه داد: در بحث سیمای زندگی نیز رفع مشکلات روانی دانشجویان در لرستان در منطقه و کشور بررسی می شود.
وی افزود: بررسی نشاط اجتماعی و شیوع شناسی مصرف مواد مخدر و برگزاری روز جهانی بهداشت و روان و مبارزه با موادمخدر و ایدز از سرفصل های این مرکز است.

**871 نفر در راستای تسهیلات دانشجویی نیمسال نخست سال 97 تحت پوشش قرار گرفته است
رئیس اداره رفاه دانشجویی دانشگاه لرستان گفت: روند رو به رشدی در امور رفاه دانشجویی در دانشگاه لرستان وجود دارد.
امیر پارسانیک افزود: در ردیف پرداخت تسهیلات دانشجویی 871 نفر امسال و با میزان اعتبار پیش بینی شده سه میلیارد و 850 میلیون ریال تحت پوشش قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: برای تامین مسکن دانشجویان متاهل و خوابگاه های استیجاری و حتی دانشجویان مراکز اقماری تحت پوشش تسهیلات در نظر گرفته شده که در نیمسال اول 98- 97 به تعداد 492 نفر حدود هفت میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار پرداخت شده است.
رئیس اداره رفاه دانشجویی دانشگاه لرستان همچنین گفت: در راستای پرداخت وام های ضروری و خرید لوازم کمک آموزشی به 100 درصد تقاضاها پاسخ داده شده و 658 نفر در این زمینه وام ضروری کمک آموزشی دریافت کرده اند.
پارسا نیک با بیان اینکه در زمینه وام ازدواج نیز 70 متقاضی امسال در این دانشگاه بود که یک میلیاردو 400 میلیون ریال تسهیلات گرفتند، اظهار داشت: در راستای تسهیلات زیارت عتبات عالیات نیز به دانشجویان متقاضی کمک می شود.
وی افزود: به دانشجویان مقطع دکتری که از طریق بانک توسعه تعاون متقاضی تسهیلات باشند هر سه ماه یکبار 11 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می شود که از ابتدای سال تحصیلی تاکنون پنج میلیاردو 250 میلیون ریال تهسیلات پرداخت شده است.
پارسا نیک گفت: دانشگاه نیز از طریق صندوق رفاه بیش از هشت میلیارد ریال تسهیلات به دانشجویان دکتری پرداخت کرد.

**روزانه 6 هزار پرس غذا در دانشگاه لرستان طبخ و توزیع می شود
مدیر اداره تغذیه دانشگاه لرستان نیز در این میزگرد گفت: نظارت دایمی و همیشگی بر روند تهیه اجناس،طبخ و توزیع سه وعده غذایی برای دانشجویان در این حوزه انجام می شود.
علی اصغر بهروزی با بیان اینکه تهیه اقلام مصرفی از بازار و تطبیق بر سرفصل های صندوق های رفاه، نحوه طبخ و توزیع در استانداردهای ابلاغی بهداشتی از وظایف این اداره است ، اظهار داشت: تعداد 6 سالن غذا خوری در این دانشگاه وجود دارد و مراکز اقماری پلدختر، کوهدشت، نورآباد و الشتر نیز دارای سالن های غذاخوری مجزا برای بانوان و آقایان هستند.
بهروزی گفت: نحوه چیدمان غذا با مقدار مصرف کالری مورد نیاز دانشجویان منطبق است و از کارگروه های غذایی در استان برای بهره مندی بهتر دانشجویان از غذای دانشگاه استفاده می شود.
مدیر اداره تغذیه دانشگاه لرستان گفت: در اوج مصرف روزانه بیش از 6 هزار پرس غذا طبخ و توزیع می شود.
وی افزود: تجهیزات این بخش از حالت سنتی قبل از نوسانات بازار به روز و صنعتی تبدیل شده است و خریدها از بهترین شرکت های تجهیزات آشپزخانه کشور تامین می شود.
بهروزی ادامه داد: برنامه های اداره تغذیه توسط صندوق رفاه دانشجویان کشور و سامانه جامع تغذیه کشور آمار دانشجویان را رصد می کند ضمن اینکه کارگروه های تغذیه صندوق رفاه فعالیت های آنالیزی را انجام می دهند و رتبه بندی ادارات تغذیه انجام می شود.
وی اظهار داشت: اکنون دغدغه و نیاز دانشجو به تغذیه مورد توجه مسئولان قرار دارد.
بهروزی اظهار داشت: دانشگاه لرستان در سامانه اداره تغذیه دانشگاه های منطقه رتبه خوبی کسب کرده و اکنون هدف صندوق رفاه رفتن به سمت رستوران های آزاد می باشد.

**6 ورزشکار دانشگاه لرستان به اردوهای تیم ملی دعوت شدند
مدیر اداره تربیت بدنی دانشگاه لرستان نیز گفت: مجموعه ورزشی امام علی(ع) دانشگاه لرستان در سال 89، مجموعه ورزشی چند منظوره ولیعصر(عج)در سال 73، مجموعه ورزشی چند منظوره فاطمیه در سال 76 و زمین فوتبال در دانشکده کشاورزی در سال 81 بهره برداری شده اند و در چهار سال گذشته در این مجموعه ها تغییرات مورد نیاز ایجاد شده است.
احسان احمدی افزود: سالن بدنسازی، ایستگاه تندرستی، سالن ژیمناستیک، کشتی و تکواندو نیز در این دانشگاه برای استفاده دانشجویان ایجاد شده است.
به گفته وی در این دانشگاه مرکز مشاوره و تندرستی برای پایش ورزشکاران راه اندازی شده است.
احمدی افزود: سالن آمادگی جسمانی در مرکز آموزش عالی کوهدشت و الشتر نیز ایجاد شده و چمن مصنوعی در خوابگاه ولیعصر با اعتبار یک میلیارد و 380 میلیون ریال برای استفاده دانشجویان مستقر در خوابگاه فعالیت می کند.
وی اظهار داشت: تمام سالن های ورزشی با اعتبار 400 میلیون ریال به ضربه گیر مجهز شده و احداث زمین چمن مصنوعی سایت کمالوند در دست اقدام است.
مدیر اداره تربیت بدنی دانشگاه لرستان گفت: به منظور نشاط و افزایش آمادگی جسمانی دانشجویان هر ترم المپیادهای ورزشی برگزار می شودو هر ترم یک هزار نفر دانشجو در این مسابقات شرکت می کنند.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.