در ادامه این مطلب آمده است: نوروز 98 در پیش است و فرصت تعطیلات نوروزی باعث رونق سفر و مسافر خواهد شد، لرستان در مسیر شاهراه شمال به جنوب کشور قرار گرفته که متأسفانه یا خوشبختانه بصورت ناگزیر، پذیرای مسافران خواهد بود.
نقش مؤثر و بنیادی صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری داخلی و جایگاه ویژه آن در اقتصاد کشورها بر کسی پوشیده نیست، استان لرستان نیز سرشار از جاذبه‌های بسیار زیبای طبیعی و تاریخی است که در طی سالیان اخیر با ازدیاد وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه و ... موردتوجه مسافران نوروزی قرارگرفته و بر اساس آمار اعلامی از طرف متولیان گردشگری استان، این حضور هرسال در حال توسعه است که من‌باب مثال به ذکر تعدادی از آن‌ها در سال 1397 بسنده می‌کنیم.
بر اساس اعلامی از سوی آموزش‌وپرورش لرستان، 117 هزار مسافر نوروزی در مراکز آموزش‌وپرورش اسکان داشته‌اند.
معاون اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز از ترانسفر و جابجایی بیش از 144 هزار نفر در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی سال 97 به‌وسیله ناوگان حمل‌ونقل مسافری استان خبر داده بود.
بنا بر اعلام مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان نیز در فاصله 27 اسفندماه 96 تا 13 فروردین‌ماه 97 مجموعا سه میلیون و 629 هزار و 707 نفر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و بومی و دست‌ساز استان بازدید کرده‌اند.
همچنین شهرداری خرم‌آباد نیز ادعای اسکان بیش از 40 هزار مسافر در ایام نوروز را مطرح نموده که از طریق در اختیار گذاشتن و توزیع امکانات مفت و مجانی مانند چادر، پتو، وسایل گرمایشی حاصل گردیده است.
فارغ از صحت‌وسقم آمار و اخبار مذکور، آنچه اهمیت دارد وجود فرصتی بنام گردشگر نوروزی در لرستان است.
کارشناسان معتقدند با حضور هر 10 گردشگر در هر منطقه یک فرصت شغلی ایجاد می‌شود و لرستان نیز که در زمره استان‌های پیشرو در فقر و بیکاری است باید این فرصت طلایی را غنیمت شمرده و مهیای نوروز 98 و کسب درآمد و انتفاع از این فرصت باشند، فرصتی که اگر درست هدایت شود بعد از نوروز و دیگر ایام سال نیز استمرار خواهد یافت، زیرا جاذبه‌های لرستان قابلیت پذیرایی 4 فصل از گردشگران را دارا است.
اما واقعیت امر آن است که علیرغم تمام این ادعاها و مطالب متعدد رسانه‌های استانی در این خصوص، هنوز که هنوز است، مردم ما درآمدی ملموس را از محل گردشگری بر سر سفرهایشان حس نمی‌کنند.
جذب جمعیت مشتاق مسافران نوروزی، ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی، سوغات و غذاهای سنتی، عکاسی با لباس محلی در کنار تلاش رسانه‌ها برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری استان، هنوز نتوانسته به‌عنوان قدمی مؤثر در بسامان کردن گردشگر و درآمد ناشی از گردشگری تلقی شود.
این ضعف بنا بر اعتقاد عمومی به دلیل نبود امکانات زیرساختی از قبیل هتل، جاده دسترسی و امکانات رفاهی در حداقل‌های ممکن است که توان تکافویی پذیرایی از مسافران را ممکن نمی‌سازد.
علاوه بر ضعف‌های زیرساختی یاد شده که برنامه‌ریزی مدقق را طلب می‌نماید، ضعف‌های قابل و دارای فوریت نیز وجود دارند که می‌بایست هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد که اجمالاً به آن‌ها اشاره می‌شود:
*تابلوهای راهنما:
مسیر خیابان‌ها را به‌درستی نشان نمی‌دهند، گردشگران در خرم‌آباد به علت وفور خیابان‌های یک‌طرفه سردرگم می‌شوند و به‌طور مثال برای رسیدن به قلعه فلک‌الافلاک چند مسیر را باید طی کنند و ... تا فرصت باقی است باید نقشه‌های شهرها بازنگری و اصلاح‌شده و به‌موازات آن تابلوهای راهنما در شهر نصب گردد.
* پارکینگ‌های ویژه گردشگران:
ظرفیت کافی ندارند و مکان‌های تعبیه‌شده برای پارکینگ‌های عمومی در ایام نوروز ظرفیت پذیرش وسایل نقلیه گردشگران را ندارد. متأسفانه روند غیرمنطقی و ناهنجار دیگری که در سالیان اخیر شکل گرفته مبحث هجوم همشهریان به مراکز سیاحتی استان در ایام نوروز است.
شهروندان نیز در این ایام به سیل گردشگران اضافه شده و در اغلب مکان‌های گردشگری از جمله دریاچه کیو و اطراف آن (که می‌بایست شاهد حضور گردشگر غیربومی باشیم) شاهد تراکم ماشین‌ها با پلاک 31 و 41 هستیم.
توصیه می‌شود که ‌تا فرصت باقی است برای رفع این نقیصه چاره‌اندیشی شود و شهروندان هم در ایام نوروز در جهت کمک به مسؤولین تلاش کنند و از تردد وسایط نقلیه شخصی خود در اماکن شلوغ شهر خودداری کنند. بقیه ایام دیگر سال شهر در اختیار ماست، بگذاریم در ایام نوروز گردشگری که خرم‌آباد را نمی‌شناسد با فراغ بال در آن سیر کند و فرصت حضور یابد.
* نظارت بر غرفه‌ها:
به‌رغم تلاش برای ایجاد غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی ؛ اما هر ساله در کنار این غرفه‌ها؛ غرفه محصولات غذایی شکل می‌گیرد که هم باعث بی‌نظمی می‌شود و هم اغلب اعتراض گردشگران را به دنبال دارد که از عدم نظارت بر این غرفه‌ها شکایت دارند. شناسایی فروشندگان با انصاف و مسؤولیت پذیر در کنار نظارت دائم بر این غرفه‌ها چاره‌ی کار است.
* ورودی و خروجی‌های شهر: هم که حکایتی دراز و قدیمی دارند، ساماندهی نامناسب و بی‌نظمی در این مسیرها نیز همواره مورد اعتراض گردشگران بوده است.
به نظر می‌رسد در نوروز پیش رو با افتتاح زیرگذر بهارستان شاهد تسهیل در تردد بخش جنوبی شهر خواهیم بود، اما مشکل ساماندهی این منطقه و سایر معابر همچنان وجود دارد و از هم‌اکنون باید سازمان‌ها و ارگان‌های متولی با وفاق هر چه در ساماندهی و زیباسازی این معابر اقدام نمایند.
* عرضه سوغات غذایی و صنایع‌دستی سایر استان‌ها در معابر شهر و بیرون از شهر: از مواردی است که باید به آن توجه خاص شود و با مرتکبین آن برخورد شود در این راستا این سؤال مطرح است که آیا سایر استان‌ها هم اجازه چنین کاری به ما می‌دهند؟ هر چند اعتقاد بر این است که «تمام ایران سرای من است»، اما بهتر است از عرضه محصولات سایر استان‌ها در معابر ورودی و خروجی ممانعت کرد، جایی که باید هم و غم همه عرضه محصول استانمان باشد چرا باید فلان شیرینی استان هم‌جوارمان در شهر لرستان تبلیغ و فروخته شود.
* حفظ و ارتقا کیفیت و تعداد پروازها در ایام نوروز: همه‌ی ما و خصوصاً مدیران ارشد استانی به‌خوبی می‌دانیم که توسعه گردشگری به شعار و وعده و حرف نیست، بلکه اراده می‌خواهد و عمل.
عشق می‌خواهد و ایثار، برنامه لازم دارد و مجری پای‌کار. از میان عوامل و فاکتورهای متعدد دخیل در موضوع گردشگری (همچون اطلاع‌رسانی، تبلیغات ملی و بین‌المللی، تعریف و ایجاد امنیت برای مردم و گردشگران، ایجاد هماهنگی و انسجام در بین سازمان‌های مرتبط در امور گردشگری، تعریف و تأسیس زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی جذب گردشگر مانند هتل، رستوران، نمایشگاه و ...)، به نظر می‌رسد «توجه به حمل‌ونقل» یکی از مهم‌ترین و بارزترین عوامل برای گذار از معبر گردشگری و رسیدن به مقصد گردشگری است.
به دور از تمام تعارفات و تعریف‌های معمول، در این حوزه و به‌خصوص در بخش «حمل‌ونقل هوایی» وضع استان لرستان اسفناک است و خجالت‌آور.
در سال گذشته شاهد بودیم که فرودگاه خرم‌آباد عملاً در ایام نوروز تعطیل بود و عدم استقبال از پروازها بهانه‌ای شد برای تعطیلی پروازها، شاید اگر استاندار ما نیز از کلان‌شهری مدرن انتخاب می‌شد امروز مشاهده نمی‌کردیم که به شیوه قرن‌های گذشته، پرواز هوایی اولویت چندم مسافرت‌های استان باشد.
چنانچه کاهش پروازها در ایام نوروزی، متأثر از مشکل کمبود مسافر است، استانداری لرستان می‌بایست کَسری مسافر را جبران و برقراری پروازهای منظم در خرم‌آباد را در دستور کار قرار دهد (حتی اگر هزینه انجام این مهم از محل منابع استانداری صورت پذیرد) و اگر مشکل مربوط به حوزه و بخشی دیگر است باز هم وظیفه مقامات ارشد استان و به خصوص استاندار محترم است که این معضل را حل نماید.
فراموش نکنیم آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی گردشگری در این حوزه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مطالعاتی و پژوهشی برای توسعه توریسم است و لازم است مقامات ارشد استان تا فرصت باقی است اقدام به شناسایی موانع و محدودیت‌های موجود و اولویت‌بندی آن‌ها نموده و برنامه‌ها.ی اجرایی و عملیاتی برای خروج از این وضعیت را بیابند و در دستور کار خویش قرار دهند
در ایام نوروز نیز این اوضاع نابسامان به اوج خود نیز رسیده و چنان بی متولی و بی مسئول رها شده که اگر بگوییم حمل‌ونقل هوایی جایی در گردشگری لرستان ندارد، سخنی گزاف نگفته‌ایم.
*کاهش ساعات فعالیت تعطیلی بازار در ایام نوروز به‌خصوص در مرکز استان:
از معضلات و شگفتی‌های دیگر ماست، گویا هنوز هم مردم استان و به‌خصوص خرم‌آباد هنوز هم فرصت طلایی حضور مسافران را غافلند، لذا صنوف مربوطه باید به این امر نظارت کرده و با فرهنگ‌سازی ساعات فعالیت بازار را افزایش داده و به رونق آن کمک کنند.
*انباشت زباله در محل‌های تراکم مسافر:
از دیگر مواردی است که در طول ایام نوروز مشاهده می‌شود، کارکنان خدمات شهری باید این ایام را جدا از سایر ایام سال بدانند و در مقاطع زمانی کوتاه نسبت به جمع‌آوری زباله اقدام کنند.
* حراست و حفاظت از ابنیه تاریخی: بناهای تاریخی را فدای گردشگری نکنیم، فراموش نکنیم فلک‌الأفلاک نگین لرستان و کشور است که قرن‌ها از احداث می‌گذرد. بنایی خاص با معماری ویژه و تاریخی خاص و چشم‌اندازی بدیع که جاذبه بی‌نظیری در جذب گردشگر و توریسم دارد.
سال گذشته مطلبی را تحت عنوان «جذب گردشگر یا فتح قلعه؟» به قلم «بهرام سلاحوری» منتشر کردیم که طی آن، از حضور هزاران گردشگر بر بام قلعه ابراز نگرانی و از مسؤولین درخواست شد که در حفظ و نگهداری این بنای ارزشمند، ممارست بیشتری به خرج دهند.
حتی امروزه که معماری مدرن و مستحکم به اوج شکوفایی خود رسیده، گسیل نمودن هزاران نفر بر پشت‌بام هیچ بنایی منطقی نیست چه رسد به قلعه کهنمان. بی‌شک سال جاری نیز این بنای تاریخی پذیرای بسیار از گردشگران خواهد بود، لذا به‌منظور حفظ این اثر باستانی باید محدودیت‌هایی برای ورود به پشت‌بام آن اتخاذ کرد.
* فرهنگ‌سازی عمومی و آموزش فعالان گردشگری:
چگونگی برخورد با گردشگر و کیفیت معرفی استان بسیار توسط فعالان گردشگری و حتی مردم عادی بسیار حائز اهمیت است. چه‌بسا افرادی یک‌بار در طول عمر خویش فرصت حضور در لرستان را بیابند و تا آخر عمر با همان یک برخورد ما را قضاوت کنند.
رفتار این افراد می‌تواند با عنوان نماد فرهنگ و معرفت مردم استان باشند لذا به‌کارگیری و آموزش مردم و فعالان گردشگری امری بدیهی است. صدا و سیمای استان نیز می‌بایست با ساخت برنامه‌های مخصوص این ایام و طرح پرسش‌های دارای جایزه به جا انداختن و آموزش در این خصوص مبادرت ورزد.
* کمبود سرویس‌های بهداشتی:
از قبیل دستشویی و حمام عمومی نیز از معضلات شهری در این ایام است.
تا فرصت باقی است باید در رفع این نواقص اقدام کرد زیرا‍ به‌رغم مشکلات زیرساختی در لرستان، با امکانات موجود هم می‌توانیم جزو استان‌های خوب کشور در پذیرایی و کسب درآمد از محل گردشگری باشیم که این امر محتاج همت و همیت مسئولان مربوطه است که این مشکلات را در اسرع وقت برطرف نمایند تا مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند خود به‌عنوان سفیری فرهنگی برای لرستان عمل کنند و این استان را به عنوان یک منطقه گردشگری بشناسند.
منبع: پایگاه خبری یافته
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.