در ادامه این مطلب آمده است: بنابر گزارش‌ها، فرودگاه خرم‌آباد که با دو چالش پروازهای نامنظم و عدم نشست هواپیمای پهن پیکر مواجه است در سال‌های گذشته مورد عملیات عمرانی به‌منظور رفع این دو چالش قرار گرفت اما اجرای این طرح‌ها نیز اثربخش نبود.
به‌طوری‌که مسافران پروازی هم‌چنان از بی‌نظمی و کنسلی فراوان پروازها گلایه داشتند.
وجود چنین چالش‌هایی در فرودگاه خرم‌آباد در حالی است که این فرودگاه از جمله زیرساخت‌های توسعه و زیربنایی‌ترین بخش صنعت حمل و نقل استان به شمار می‌رود و نقشی اساسی در رشد و توسعه اقتصادی استان دارد.
از سوی دیگر، موقعیت جغرافیایی و ارتباطی لرستان و نزدیکی به مرزهای غربی کشور نه تنها وجود یک فرودگاه بین‌المللی را در لرستان ضروری کرده بلکه می‌تواند کلید توسعه‌ی استان نیز به شمار آید.
با این حال، فرودگاه خرم‌آباد به‌رغم موقعیت استراتژیک خود، هم‌چنان در ابهام و بی‌نظمی پروازی به سر می‌برد.
غلامرضا بنی‌صدر، مدیرعامل فرودگاه خرم‌آباد،کمبود مسافر را مهم‌ترین عامل این وضعیت می‌داند و معتقد است که به دلیل عدم استقبال مسافران از سفرهای پروازی، شرکت‌های هواپیمایی نیز تمایلی به برقراری پرواز در این فرودگاه ندارند.
از سوی دیگر، سید موسی خادمی، استاندار لرستان، با تایید وضعیت بی‌ثبات فرودگاه خرم‌آباد راه‌کاری برای حل این وضعیت ارائه می‌دهد و آن افزایش تعداد پروازها با استفاده از هواپیمای کوچک است.
او هم‌چنین از پیگیری برای ورود هواپیمای پهن پیکر در فرودگاه خرم‌آباد خبر می‌دهد و می‌گوید:ادعاهای مطرح شده از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی را نمی‌پذیریم و از آن‌ها درخواست داریم که با هواپیمای پهن‌پیکر به فرودگاه خرم‌آباد پرواز داشته باشند.
او البته معتقد است این پیگیری‌ها تا زمانی ادامه می‌یابد که جان و امنیت مردم با مشکل مواجه نشود.
استاندار لرستان همچنین از مذاکراتی برای ادامه روند بهسازی فرودگاه خرم‌آباد خبر می‌دهد؛ مذاکراتی که دو نتیجه‌ی اساسی داشته است. او یکی از نتایج این پیگیری را حمایت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ادامه‌ی روند اجرایی پروژه‌ی فرودگاه خرم‌آباد عنوان می‌کند.
خادمی دومین نتیجه‌ی این پیگیری‌ها را تامین مالی پروژه در سطح ملی می‌داند و معتقد است بخش دیگر تامین مالی این پروژه نیز از محل اعتبارات استانی انجام خواهد شد.

اجرای عملیات عمرانی در فرودگاه
فرودگاه خرم‌آباد یکی از فرودگاه‌های قدیمی کشور است و حدود 70 سال قدمت دارد؛ به‌گونه‌ای‌که می‌توان آن را از جمله اولین فرودگاه‌های کشور دانست.
طرح توسعه‌ی این فرودگاه نیز از سال 1392 با اجرای پروژه‌هایی چون اجرای تطویل طول باند به طول 420 متر، توسعه‌ی اپرون، هم‌سطح سازی و زه‌کشی سطوح پروازی، توسعه‌ی ترمینال فرودگاه از 4300 متر و با هزینه‌ی بیش از 52 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی صورت گرفت با این حال اما این فرودگاه آن‌چنان که انتظار می‌رفت رنگ رونق و آبادانی به خود ندید و اجرای پروژه‌ها نیز تاثیری بر عملکرد فرودگاه نداشت. یک مسئله بسیار مهم این فرودگاه به «کنسلی پروازها» برمی‌گردد.
آن‌طور که مسافران می‌گویند پروازها در زمان خود انجام نمی‌گیرد و حتا بسیاری از آن‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی نیز کنسل می‌شود.
در همین زمینه مدیرعامل فرودگاه خرم‌آباد، می‌گوید:شرکت‌های هواپیمایی برای ورود به این خط هوایی باید مجاب شوند و به عبارتی این خط هوایی برای آن‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد؛ چراکه آن‌ها نیز جزو فعالان بخش خصوصی به شمار می‌روند و اولین مسئله‌ای که برایشان جلب توجه می‌کند، صرفه اقتصادی است.
غلامرضا بنی‌صدر در گفت‌وگو با «سیمره» ادامه می‌دهد:این شرکت‌ها در وهله‌ی اول باید تامین هزینه‌های پروازی چون سوخت، خلبان و مهماندار را نیز در نظر بگیرند و در صورتی که این از پس تامین هزینه‌ها برنیایند، تمایلی برای ادامه همکاری با فرودگاه موردنظر نخواهند داشت.
مدیرعامل فرودگاه خرم‌آباد هم‌چنین می‌گوید: شرکت‌های فرودگاهی صلاح نمی‌دانند که برنامه‌های پروازی به صورت دائمی و منظم باشد؛ زیرا به دلیل عدم استقبال از سوی مسافران، انجام پرواز در این فرودگاه برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.
به عنوان مثال هواپیمای ایرباس ظرفیتی حدود 250 نفر دارد اما با تعداد 30 مسافر از خرم‌آباد پرواز می‌کند و بیش‌تر ظرفیت‌های آن هنگام پرواز خالی است.» او هم‌چنین درباره‌ی زیاد بودن تعداد پروازهای کنسلی می‌گوید:«برنامه‌های پروازی در نظر گرفته شده به‌طور منظم در حال انجام است اما مسافران انتظار دارند که در تایم اداری پرواز داشته باشند و تا عصر هم به شهر خود برگردند.
این در حالی است که ما در روزهای یک‌شنبه و جمعه در دو نوبت صبح و عصر پرواز داریم اما آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد همیشه یکی از این پروازها با نصف مسافر انجام می‌شود. از این رو، مهم‌‌ترین عامل و مهم‌ترین معضلی که این فرودگاه با آن مواجه است، کمبود مسافر است.»
بنی‌صدر هم‌چنین درباره‌ی پرواز پهن‌پیکر در فرودگاه خرم‌آباد می‌گوید:«ما قبلاً و به صورت کتبی هم اعلام کرده‌ایم که فرودگاه خرم‌آباد آمادگی انجام تمامی پروازها را دارد و مشکلی در این زمینه نداریم کمااین‌که پیش از این نیز چنین پروازی در فرودگاه خرم‌آباد انجام گرفته است.»

کمبود مسافر «بهانه» است
سوی دیگر ماجرا اما کارشناسان صنعت هوایی هستند که «کمبود مسافر» را بهانه‌ای بیش نمی‌دانند.
رضا کمالی، فعال صنعت هوایی در این باره به «سیمره» می‌گوید«مسئولان فرودگاهی و تمامی مسئولانی که در بهبود عملکرد و توسعه‌ی فرودگاهی نقش دارند، بهانه‌های گوناگونی را برای ناکارآمدی این فرودگاه عنوان می‌کنند که یکی از این بهانه‌ها نیز کمبود مسافر است».
به گفته‌ی او ادامه‌ی این وضعیت در فرودگاه خرم‌آباد حتی ممکن است فرودگاه را به حالت نیمه‌تعطیلی و در نهایت تعطیلی ببرد که در این شرایط زنده کردن دوباره فرودگاه کاری دشوار به نظر خواهد رسید.
کمالی می‌گوید:مسئولان به جای توجیه و بهانه آوری بهتر است به دنبال راه‌کارهایی برای حل معضل فرودگاه باشند.»

ضرورت تشویق شرکت‌های هواپیمایی
حسین سپه‌وند، دیگر کارشناس صنعت هوایی، نیز به «سیمره» می‌گوید: فرودگاه خرم‌آباد هیچ گونه مشکلی برای انجام پروازها ندارد و تنها مسئله پیش رو رایزنی برای ورود شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه است.
او معتقد است که این اقدام باید از سوی مسئولان استان صورت گیرد. این کارشناس صنعت هوایی ادامه می‌دهد: نامنظم بودن پروازها ارتباطی با فرودگاه ندارد و این شرکت‌های هواپیمایی هستند که باید به پروازها نظم بدهند و به عبارتی پروازها را کنسل نکنند. این در حالی است که در سال‌های اخیر فقط 2 تا 3 شرکت هواپیمایی فعالیت خود را در فرودگاه خرم‌آباد ادامه داده‌اند.
سپه‌وند با حساس خواندن این شرایط پیش آمده معتقد است که حال زمان آن رسیده که مسئولان استانی با تشویق شرکت‌های هواپیمایی، آن‌ها را مجاب کنند که در خرم‌آباد پرواز انجام دهند و این امر نیاز به پیگیری دارد.

پیگیری و پیشنهاد استاندار
طبق مطالعات انجام شده، استانداری لرستان نیز به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مسئول در ماجرای فرودگاه خرم‌آباد نقشی تعیین کننده دارد؛ به‌طوری‌که استاندار لرستان برای پیگیری وضعیت این فرودگاه به وزیر راه و شهرسازی سابق و هم‌چنین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نامه نوشته و از آن‌ها درخواست مساعدت برای بهبود در وضعیت فرودگاه داشته است؛ از این‌رو، ادامه‌ی ماجرای فرودگاه را از استاندار لرستان پیگیری کرده‌ایم.
استاندار لرستان در گفت‌و‌گو با «سیمره» از پیگیری‌ها برای رفع معضلات این فرودگاه خبر می‌دهد و می‌گوید:«اولین نتیجه‌ای که این پیگیری‌ها داشت تصویب یک مصوبه از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای پذیرش و ادامه عملیات اجرایی فرودگاه است که البته این مصوبه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.»
خادمی دومین نتیجه‌ی مذاکرات را تامین مالی پروژه می‌داند و ادامه می‌دهد:«یکی از تلاش‌های صورت گرفته، اجرای این پروژه در سطح ملی است از این رو تامین هزینه‌ها نیز باید از سوی شرکت فرودگاه او ناوبری هوایی ایران صورت گیرد.
بخشی از عملیات اجرایی پروژه شامل بهسازی اطراف باند، زه‌کشی و ساخت پاویون باقی مانده که مبلغ 6 میلیارد تومان از سوی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و مبلغ 3 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به منظور انجام این کارها پرداخت شده است.»
استاندار لرستان با اشاره به تلاش‌هایی برای حل مشکل بی‌نظمی پروازها نیز می‌گوید:«با وجود این‌که درمقایسه با شهریور سال 1396 رشد پروازی داشته‌ایم اما مشکلات پروازی هم‌چنان پابرجا هستند البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که این روزها روزهای توسعه نیست و ایرلاین‌ها و صنعت فرودگاهی درگیر مسائل تحریم هستند.»
وی با اشاره به این‌که فرودگاه خرم‌آباد نزدیک به 20 پرواز رفت و برگشت در هفته‌ دارد، افزود:«اما این تعداد پرواز نسبت به نیاز مردم بسیار کم است و باید ظرفیت‌ها را افزایش داد بنابراین پیشنهاد می‌کنم هواپیماهای کوچک با ظرفیت 30 تا 40 نفر و تعداد پرواز بیش‌تر در روز راه‌اندازی کنیم تا نیاز مسافران نیز رفع شود.»
خادمی هم‌چنین درباره‌ی نشست هواپیمای پهن پیکر در فرودگاه خرم‌آباد می‌گوید:«طبق استانداردهای شرکت هواپیمایی ایران ایر، فرودگاه خرم‌آباد امکان استفاده از هواپیمای پهن پیکر را ندارد اما ما تسلیم نظریه‌ها نمی‌شویم؛ زیرا برای انجام عملیات بهسازی در این فرودگاه قبلاً تایید و موافقت همین افراد گرفته شده است و بر این اساس اقدام به بهسازی فرودگاه شده است و هزینه‌ی چنین عملیاتی از محل اعتبارات استانی بوده است.»
به گفته‌ی او اما مسئله جان و امنیت مردم بسیار مهم است و نمی‌توان بدون نگاه کارشناسی تصمیم گرفت و اقدام کرد و به عبارتی تسلیم کار کارشناسی هستیم.
به گفته‌ی استاندار لرستان، فرودگاه خرم‌آباد نه تنها فرودگاه آماده برای انواع پروازهاست بلکه از لحاظ مشخصات فرودگاهی نیز از بسیاری از فرودگاه‌های هم‌جوار بهتر و تخصصی‌تر است.
استاندار لرستان با اشاره به شرکت هواپیمایی لرستان گفت:این شرکت هواپیمایی دو پرواز در فرودگاه خرم‌آباد انجام می‌داد اما پس از مدتی پروازهای خود را لغو کرد.
خادمی ادامه می‌دهد:با هیئت رییسه این شرکت جلساتی برگزار کرده و درخواست دادیم که به پروازهای خود در این فرودگاه ادامه دهد اما این جلسات به نتیجه نرسید.
به گفته‌ی او طبق بررسی‌های انجام شده این شرکت هواپیمایی هیچ‌گونه تعهد کتبی انجام نداده و تمامی تعهدات و قراردادها به صورت شفاهی بوده است.
خادمی ادامه می‌دهد:ما اقتداری بر این شرکت نداریم چرا که به عنوان بخش خصوصی در حال فعالیت بوده و تعهد قانونی و کتبی نیز به استانداری نداده است، هرچند که به نام لرستان وام گرفته، اما از این شرکت هواپیمایی نیز به عنوان بخش خصوصی انتظار داریم که در چنین شرایطی که فرودگاه نیاز به ورود شرکت‌های هواپیمایی دارد، ورود کرده و پروازهایی را برقرار کند.
منبع: هفته نامه سیمره
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.