به گزارش ایرنا، رضا آریایی روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات روستای ونایی بروجرد در محل فرمانداری این شهرستان اظهارداشت: برای ساماندهی منطقه گردشگری ونایی تا کنون پیگیری های موثری صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه روستای ونایی یک منطقه گردشگری ملی است، افزود: درسال های گذشته مردم از طبیعت بکر این منطقه برای تفریح استفاده می کردند، ولی امروز این مناطق بکر به سفره خانه تبدیل شده که طبیعت آن را از بین برده است.
معاون استاندارلرستان بیان کرد: ونایی تا چند هفته آینده به شهر تبدیل می شود و مصوبه آن توسط هیات وزیران اعلام خواهد شد.
آریایی اضافه کرد: جاده ونایی با وجود دانشگاه آزاد و تردد گردشگران مناسب نیست و باید تعریض وبهسازی شود.
وی ادامه داد: نباید جلوی اشتغال منطقه را بگیریم زیرا این مهم باعث مهاجرت روستائیان شده ولی باید جلوی بی قانونی گرفته و وضعیت آشفته منطقه ساماندهی شود.
فرمانداربروجرد گفت: با توجه به اینکه سفره خانه ها توسط خانواده های روستای ونایی اداره می شود و این می تواند باعث اشتغال پایدار خواهد شد براین اساس تشکیل تعاونی در منطقه گردشگری ونایی باید بررسی شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: منطقه ونایی یک منطقه نمونه گردشگری است و مطالعات لازم در این خصوص توسط میراث فرهنگی انجام شد.
حجت اله یارمحمدی افزود: برای ساماندهی سفره خانه های سنتی باید یک سرمایه گذار تعیین و کارها انجام شود.
وی اظهارداشت: اداره میراث فرهنگی تاکنون 11 استعلام از دستگاه های مرتبط گاز، آب، برق، راه و شهرسازی، جهاد، منابع طبیعی، محیط زیست، نیروی انتظامی، امور آب انجام شده ولی هیچگونه جوابی دریافت نشده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری بروجرد بیان کرد: ونایی یک مقصد گردشگری است که اگر سفره خانه های این منطقه ساماندهی نشود منابع طبیعی از بین خواهد رفت.
امیرثقلینی با اشاره به حفظ حریم منابع طبیعی در این منطقه افزود: منابع طبیعی می تواند منبع اشتغال باشد به شرطی که قوانین عرصه های ملی رعایت شود.
رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: ونایی، گلدشت، کرکیخان، بندیزه و توده زن و خایان جز روستاهای هدف گردشگری هستند که قبل از احداث هرگونه سفره خانه د راین مناطق باید از جهاد کشاورزی مجوز اخذ شود.
عزت اله نباتی افزود: در منطقه ونایی سفره خانه ها قبل از اینکه مجوزی اخذ کنند اقدام به احداث سفره خانه کرده که انجام این مهم تخلف است.
وی اظهار داشت: سفره خانه هایی که در حریم رودخانه و منابع طبیعی و زمین های آبی نباشند مجوز دریافت می کنند در غیر اینصورت صدور مجوز برا سفره خانه ها غیر قانونی است.
مدیر جهاد کشاورزی بروجرد اضافه کرد: منطقه گردشگری گلدشت، منطقه قرمز تعریف شده و دیگر ظرفیت احداث سفرخانه ندارد و فقط برای صنایع تبدیلی کشاورزی و دامپروری مجوز صادر می شود.
نماینده سفرخانه های سنتی روستای ونایی در این نشست گفت: در فصول تابستان و بهار بیش از 20 هزار تردد خودرو و گردشگر در منطقه ونایی بروجرد ثبت شده است.
ابراهیم رستم پورافزود: منطقه ونایی یک منطقه گردشگری است و مسئولان باید خدمات لازم برای حضور گردشگران را فراهم کنند ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است و توسط افراد بومی منطقه این مهم انجام می شود.
وی اظهار داشت: ادارات مرتبط باید به بحث گردشگری در منطقه ونایی کمک کنند تا مشکلات نیز حل و فصل و امکانات خوبی برای جذب گردشگر فراهم شود.
به گزارش ایرنا روستای ونایی درتنگه ای بین 2 کوه گرین و برآفتاب قرار گرفته که دارای آب و هوایی کوهستانی است، ونایی از مناطق گردشگری روستایی بروجرد در فهرست آثار گردشگری لرستان ثبت شده است.
شغل اکثر مردم ونایی کشاورزی و دامپروری و سوغات این روستا خیار شور، ترشیجات و فرآورده های لبنی می باشد که در فصول مختلف سال روستای ونایی میزبان گردشگران بسیاری است.
7190/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.