به گزارش ایرنا، روستای دولت آباد از توابع شهرستان ازنا با 706 نفر جمعیت در قالب 130 خانوار در حدود هفت کیلومتری شهر ازنا قرار دارد که مردم آن در صورتی که همچون سایر روستانشیان به شهر کوچ نکرده باشند به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند.
البته کار سخت در روستا و دل مشغولی های روزمره مردم این دیار را از امور فرهنگی و دینی غافل نکرده و با همت مربی قرآن روستا، خانواده ها همچنان فرزندان خود را به یادگیری و حفظ قرآن تشویق می کنند.
مربی قرآن روستا می گوید: از سال 91 که طرح ملی حفظ قرآن شروع شده تاکنون موفق شده 100 حافظ یک تا پنج جز قرآن را تربیت کند.
فاطمه پاپی که 40 سال دارد و اهل اراک است می گوید: تحصیلاتش سوم راهنمایی است و پس از ازدواج به روستای دولت آباد آمده، از ابتدا اطلاعی از طرح نداشته و فقط پسرش را به آموزش و فراگیری قرآن تشویق می کرده و خودش مربی فرزند بوده است.
پس از موفقیت های فرزندش محمدرضا گرجی در مسابقات قرآنی و توجه مسئولان به تربیت این فرزند با کمک مادرش، مسئولان اوقاف و امور خیریه از او می خواهند مربی این نهاد در روستا شود که وی با گذراندن کلاس های تجوید و روخوانی و آشنایی با قواعد خواندن قرآن، این مسئولیت را به عهده می گیرد.
با حرارت خاصی از کارش می گوید، هرچند پسر بزرگترش حمید در دانشگاه خرمشهر درس می خواند و بنیامین را هم پنج سال است خداوند به او و همسرش داده، اما دغدغه کلاس هایش را همچنان حفظ کرده و کار خانه و بچه داری مانع ادامه فعالیتش نشده است.
از کار کشاورزی همسرش می گوید که زمین ها خشک شده و مجبور است در تاکسی سرویس کار کند، اما باز هم شاکر است و برکت زندگی اش را از قرآن می داند.
فاطمه می گوید: در این هفت سال حدود 100 حافظ جزء اول تا 8 جز در دولت آباد تربیت شده که سن انان از ابتدایی و راهنمایی بوده اما به دلیل رفتن به دبیرستان شهر، ازدواج دختران و آغاز بکار پسران در کشاورزی و سایر مشاغل، سن حافظان در همان رده ها می ماند.
در کنار آموزش به بچه های روستا، محمدرضای خودش که حالا 16 ساله شده را هم همچنان حافظ قرآنی تربیت کرده و برای بنیامین پنج ساله هم برنامه هایی دارد.
وی گوید: خانواده ها مایل به حضور فرزندشان درکلاس های قرآن هستند اما به دلیل شرایط مالی، خودش تا جایی که می تواند برای تشویق قرآن آموزان هدایایی می خرد و گاهی هم که توانایی مالیش اش اجازه می دهد هزینه های ثبت نام بچه را در سامانه اوقاف و امور خیریه می پردازد اما بازهم به کمک خیران نیاز دارد.
فاطمه از بازی و تفریح بچه ها هم غافل نشده و می گوید گهگاهی هم بازی می کنیم تا کلاس ها برایشان یکنواخت و یا خسته کننده نشود، توضیح می دهد ماه رمضان یک سال هزینه های ختم قران اهالی روستا را گرفته و برای بچه ها رحل و قرآن یکدست خریده و در عوض نیز ختم قرآن را همان بچه ها به نیت اهالی روستا انجام داده اند.
از مشکلات او و بچه ها می پرسم که خیلی خاضعانه همه چیز را خوب می داند و تنها دغدغه اش هزینه ثبت نام قرآن آموزان در سامانه اوقاف است و ازخیران می خواهد در این زمینه به فرزندان قرآنی اش کمک کنند.
وی همچنین گفت: وقتی با استقبال خوب بچه ها مواجه شدیم یک مربی دیگر را از اهالی همین روستا اضافه کردیم که کار روخوانی و روانخوانی و حفظ نوجوانان پسر را انجام می داد و به لطف الهی در طی این هفت سال 100 نفر حافظ تربیت شده است.
فاطمه پاپی نمونه ای از هزاران زن با اراده و نیک اندیش است که روستای دولت آباد را به روستای حافظان کلام وحی تبدیل کرده که ثابت می کند گام نهادن در مسیر قرآنی نه پول انچنانی می خواهد و نه امکانات، عزمی می خواهد و صبری که دستی بر آتش بزنی و کلام وحی را در دل و جان نسل امروز جاری کنی.
رییس اداره قرآنی اوقاف و امور خیریه لرستان می گوید: دولت آباد قابلیت نامگذاری به عنوان روستای قرآنی کشور را دارد چراکه وجود چنین روستاهایی در کشور کم نظیر و نادر است.
تقی دریکوند افزود: به همین منظور پیگیری می شود از طریق مراکز قرآنی سازمان، و حوزه قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم محقق شود چراکه استمرار برگزاری کلاس های قرانی و وجود چنین مربی با اراده ای در یک روستا بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: از سال 91 تا 97، هشت هزار نفر حافظ قرآن یک تا 30 جزء در استان تربیت شده که نسبت به سال های قبل از آن، عملکرد بسیار خوبی محسوب می شود.
به گفته وی شهرستان الیگودرز از نظر تعداد ،بیشترین حافظ قرآن را دارد و شهرستان ازنا با توجه به نسبت جمعیت اندک آن، با کیفیت ترین شهر استان در دسته بندی طرح ملی حفظ قرآن کریم است.
دریکوند تصریح کرد: همچنین سهمیه طرح ملی حفظ برای امسال در لرستان 9 هزار و 400 نفر تعیین شده که تاکنون 9 هزار و 700 نفر نام نویسی کرده اند که این امر بیانگر موفقیت این طرح در استان است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.