به گزارش ایرنا در حالی امروزه موضوع افزایش صندلی خالی ها زنگ خطر را در موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها به صدا در آورده که سال های نه چندان دور تصاحب آنها یکی از فاکتورهای موفقیت هر جوانی به شمار می رفت.
در سال های اخیر ظرفیت خالی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یکی از معضلات چمگیر در سطح جامعه به ویژه جامعه دانشگاهی به شمار می رود.
این رویداد در حالی در این سال ها رو به افزایش است که برخی رشته های تحصیلی با استقبال کمتری از طرف داوطلبان کنکور سراسری مواجه هستند که جوانان بیکاری و عدم مهارت آموزی در دانشگاه ها را یکی از دلایل اصلی این معضل ذکر می کنند.
به گفته کارشناسان و جامعه دانشگاهی امروز بیشتر رشته های اقتصادی و علوم انسانی و رشته های پزشکی مورد استقبال قرار می گیرند درحالی که رشته های علوم پایه از اقبال کمتری برخوردار هستند.
برخی جوانان بیکار فارغ التحصیل دانشگاه می گویند سال های تحصیل در دانشگاه را باید صرف کسب مهارت و نیاز بازار کار می کردند تا امروز علاوه بر اشتغال گامی در جهت رفع نیازهای جامعه بردارند که این سرخوردگی و احساس ناامیدی جوانان از تحصیلات دانشگاهی تهدیدی برای دانشگاه ها و تحصیلات آموزش عالی است.
به گفته کارشناسان در حال حاضر حدود 300 هزار صندلی خالی در دانشگاه های کشور وجود دارد.
در این راستا چالش ظرفیت خالی دانشگاه ها و وجود صندلی های خالی در دانشگاه های لرستان نیز به عنوان یکی از استان های در صدر آمار بیکاری گریبانگر فضای دانشگاهی شده است که جایگزینی رشته های بدون متقاضی با رشته های مورد نیاز استان یک ضرورت به نظر می رسد.

** استقبال از رشته های کارشناسی کم شده است
رئیس دانشگاه لرستان همچنین گفت: روند پذیرش دانشجو به ویژه در مقطع کارشناسی در سطح دانشگاه ها در حال کاهش است و در برخی رشته ها صندلی های خالی به وفور وجود دارد.
وی اظهار داشت: فارغ التحصیل بیکار در رشته های فاقد داوطلب بیشتر است که امری طبیعی بوده و نشان می دهد سطح آگاهی دانش آموزان از بازار کار رشته های تحصیلی بالا رفته است.
عزیزی با بیان اینکه گرایش به رشته های خاص پزشکی و علوم اقتصادی بیش از سایر رشته ها است، گفت: در سال تحصیلی جدید در این رشته ها حتی بیش از ظرفیت نیز ثبت نام شده در حالیکه ظرفیت برخی رشته های علوم پایه خالی مانده است.
وی اضافه کرد: نحوه انتخاب رشته داوطلبان بیانگر آگاهی بالای داوطلبان از بازار کار رشته های تحصیلی، ترافیک فارغ التحصیلان و انتخاب هوشمندانه دانش آموزان است.
رئیس دانشگاه لرستان با تاکید بر لزوم توجه مسئولان به ظرفیت خالی دانشگاه ها در برخی رشته ها اظهار کرد: مناسب ترین راه برای حل این مشکل سوق دادن دانشگاه ها به سمت مهارت آفرینی، ایجاد دانشگاه های نسل سوم و افزایش رشته های بین رشته ای می باشد.

** ضرورت ایجاد رشته متناسب با بازار کار
رئیس دانشگاه لرستان گفت: در سال گذشته آمایشی از دانش آموختگان دانشگاه های کشور از سال 93 تاکنون انجام شد که بر اساس این آمایش فقط 45 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی لرستان از سال 93 تاکنون جذب بازار کار شده اند.
خسرو عزیزی با بیان اینکه در برخی از رشته ها فارغ التحصیل زیادی داریم که بیکار هستند،اظهار داشت: اکنون در برخی رشته ها صندلی های دانشگاه خالی شده است.
وی افزود: اکنون رشته علوم دام در مرکز اقماری نورآباد ، علوم باغبانی پلدختر، گیاه پزشکی پلدختر، ریاضی کاربردی الشتر و کوهدشت با عدم استقبال دانشجو مواجه است و شواهد نشان می دهد که این رشته ها در سال آینده متقاضی نداشته باشند.
به گفته وی لرستان قطب شیلات ماهی های سردآبی غیر دریایی کشور است در حالی که این رشته در سطح کشور متقاضی چندانی ندارد.
رئیس دانشگاه لرستان به ظرفیت های تاریخی و گردشگری و زیست محیطی این استان اشاره کرد و گفت: راه اندازی رشته های مرتبط با این پتانسل ها در استان ضرورت دارد.

** ظرفیت خالی دانشگاه زنگ خطر آموزش عالی است
رئیس دانشگاه لرستان حرکت به سمت دانشگاه های مهارت آفرین و نسل سوم را از سیاست های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و گفت: فعالیت دانشگاه ها باید به صورت ماموریت گرا شدن و رفع چالش ها و نیازهای پژوهشی باشد.
وی افزود: در صوت تعریف ماموریت برای دانشگاه ها و تقاضا محوربودن موسسات آموزشی استقبال قشر جوان از رشته های تحصیلی دانشگاهی نیز افزایش می یابد.
عزیزی اظهار داشت: برای ارتقای علمی اساتید و آئین نامه های آموزشی باید به سمت پژوهش محوربودن و رفع مشکلات جامعه حرکت کرد چراکه به رغم چشمگیر نبودن این اقدامات در کوتاه مدت، نقش مهمی در رفع مشکلات جامعه خواهند داشت.
به گفته وی آمایش آموزش عالی استان لرستان و منطقه در راستای ارائه رشته های مورد نیاز و استقبال بسیار تاثیرگذار است.
وی افزود: آمایش منطقه ای و استانی آموزش عالی در برنامه راهبردی افق 1404، نقشه راه دانشگاه های استان لرستان و باعث ارائه رشته های تحصیلی و امور پژوهشی در راستای مهارت آفرینی می شود.

** استقبال دانشجویان از تحصیلات تکمیلی بیش از سایر مقاطع است
رئیس دانشگاه پیام نور لرستان نیز گفت: دانش آموختگان در مقطع تحصیلات تکمیلی در بازار کار موفق تر هستند لذا اکنون گرایش به رشته های تحصیلات تکمیلی بیشتر شده است.
منوچهر ططری افزود: برخلاف اینکه علوم پایه در سطح پیشرفت علمی در سال های آینده تاثیر گذار هستند اما متاسفانه اکنون به دلیل معضل بیکاری در بین فارغ التحصیلان این رشته ها استقبال دانشجویان از این رشته ها کمتر است.
ططری افزود: در راستای رفع این مشکل در دانشگاه ها باید راهکار مناسب در نظر گرفته و در این راستا سرمایه گذاری شود.
وی با بیان اینکه بازار کار رشته های اقتصادی و علوم انسانی بیشتر است، گفت:برای رفع این معضل و ترغیب دانشجویان به فعالیت های پژوهشی شرکت های دانش بنیان در راستای تاکید مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید در اولویت قرار دارند.
به گفته رئیس دانشگاه پیام نور لرستان برای فعال شدن شرکت های دانش بنیان در مراکز پیام نور خرم آباد، نورآباد و بروجرد فضای لازم در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
اکنون بیش از 40 هزار دانشجو در سطح دانشگاه های لرستان مشغول تحصیل هستند.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.