کافی است در یکی از موتورهای جستجوی اینترنتی این کلمه را سرچ کنیم، با حجم عظیمی از اخبار و اطلاعاتی مواجه می شویم که از سراسر جهان بارگذاری شده اند و مربوط به هیچ دوره زمانی خاصی نیستند چرا که قدمتی دارند به اندازه تاریخ جمهوری اسلامی ایران یعنی چهل سال.
شاید هیچکس به اندازه رسانه ای ها در این باره حرف برای گفتن نداشته باشد از این جهت در میزگردی با عنوان نقش رسانه ها در دوران تحریم و ایجاد امید در جامعه گفت وگویی با چند تن از اهالی قلم استان لرستان مطرح شد.

**نقش رسانه در گذر از بحران و ایجاد آرامش بسیار حائز اهمیت است
مدیر مسئول هفته نامه بامداد لرستان در این میزگرد گفت: تفاوت تحریم های دیروز با امروز این است که در دوران های پیشین رسانه ها نه تعدادشان به این اندازه بود و نه به اشکال امروزی بودند همچنین فضای رسانه ای هم به این اندازه باز نبود.
عزت الله چنگایی توضیح داد: در دوران دفاع مقدس علاوه بر مسائل ناشی از جنگ درگیر تحریم نیز بودیم لذا جنگ در اولویت بود اما امروزه به لطف تثبیت قدرت سیاسی و پایان جنگ ، تحریم در اولویت قرار گرفته است از این رو نقش رسانه در تثبیت وضع موجود، کمک به گذر از بحران و ایجاد آرامش در جامعه بسیار حائز اهمیت است.
این پیشکسوت مطبوعاتی استان لرستان گفت: رسانه در وقایع به میدان می آید که در کنترل موضوع ومسیر دادن به بحران نیز کمک کند.
وی فضای بسته رسانه در گذشته را یکی از عوامل آسیب به بدنه رسانه ای جامعه دانست و افزود: تا زمانی که متخلفین و مجرمان با اسامی الف و ب و جیم خطاب شوند نمی توان انتظار تاثیرگذاری خاصی از رسانه ها داشت چرا که اگر در اینگونه موضوعات با آزادی بیشتری ورود می کردند مفسدین اقتصادی نیز بدین گونه در زمان تحریم ها رفتار نمی کردند.
چنگایی با بیان اینکه در حوزه رسانه نیاز به بازتعریف داریم افزود: رسانه اگر به معنای واقعی خود تعریف شود و همچنین همراهی دولت را با خود به همراه داشته باشد می تواند در جریان های اجتماعی سیاسی عنصری تعیین کننده باشد نه اینکه به کپی پیست مطالب روی بیاورد.
وی ادامه داد: اهمیت جایگاه رسانه در جهان تا آنجاست که بوش پدر پیش از جنگ عراق برای آماده سازی افکارعمومی از طریق رسانه ها دست به تیلیغات و اطلاع رسانی گسترده ای از طریق شبکه های رسانه نمود و این در حالی است که رسانه های ما در تامین مخارج خود نیز مانده اند.
این فعال عرصه رسانه گفت: بسیاری از بحران های جامعه در واقع چیزی بیشتر از یک جو روانی نیست که اگر رسانه در جایگاه واقعی خود قرار گیرد به تنهایی می تواند آنها را مدیریت کرده و سمت و سو دهند.
وی افزود: رسانه اگر بتواند واقعیت تحریم ها را به درستی بیان کند، مراکز فساد اقتصادی را بصورت شفاف معرفی کند و راه های برون رفت از فشار تحریم را تبیین کند آنوقت است که می توانیم بگوییم رسالت واقعی خود را در حوزه مدیریت بحران به درستی انجام داده است.
چنگایی گفت: فراموش نکنیم که تحریم خود نمونه ای از جنگ است لذا رسانه باید با سلاح صداقت و شفافیت در این جنگ حاضر شود.

** هدف از تحریم ها ایجاد نارضایتی در بین مردم است
مدیر مسئول روزنامه یادگار امروز نیز در این میزگرد گفت: تحریم تنها یکی از مسائل نظام ماست اما علی رغم وجود توطئه های فراوان در تاریخ انقلاب ما از همان روز اول انقلاب تحریم وجود داشت اما وقوع مسائل مختلف در این چهل سال همواره موجب به حاشیه رفتن تحریم ها شده است.
حسن نجفوند هدف از اعمال تحریم را ایجاد نارضایتی در مردم دانست و افزود: در چنین شرایطی دولت باید سیبل بین مردم و تحریم ها باشد اما متاسفانه مردم در صف اول هستند.
این فعال رسانه ای که معتقد است رسانه ها به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی خود و همچنین حفظ منافع صنفی مورد حمایتشان به خودسانسوری مبتلا شده اند اظهار داشت: ما در بسیاری مواقع نتوانستیم اعتمادسازی کنیم در عین حال رسانه ها نیز به سمت شخصیت گرایی رفتند و این برای رسانه یک سم است در حالی که رسانه باید حس مسئولیت پذیری اجتماعی در جامعه را دامن بزند.
مدیر مسئول روزنامه یادگار امروز گفت: رسانه ها در این مقطع به خاطر علاقه به میهن و نظام و حکومت باید بحث منافع ملی را در نظر بگیرد و منافع ملی در حال حاضر چیزی جز مسائل اقتصادی و معیشتی مردم نیست.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید به گونه‌ای بازی کنند که شرایط برای سرمایه گذاری، تولید و عرضه داخلی مهیا شود افزود: اگر در این راستا حرکت کنیم بدون شک اقتصاد کشور تقویت شده و مقابله با تحریم‌ها بسیار راحت‌تر پیش خواهد رفت.
نجفوند اظهار داشت: اگر رسانه نقش نظارتی داشته باشد می‌تواند در حوزه مقابله با تحریم‌ها نقش کارا و مثبتی را ایفا کند.

** رسانه ها نباید به تحریم دامن بزنند
مسئول سازمان بسیج رسانه استان لرستان نیز در این میزگرد اظهار داشت: بیشتر از آنکه تحریم ها اثر منفی داشته باشد این رسانه ها هستند که با عدم همبستگی مشکلاتی را بوجود آورده و به تحریم ها دامن می زنند.
رضا مریدی اصل گفت: اگر این مسئله حل شود و در جامعه شاهد همبستگی بین همه رسانه ها (فارغ از جهت گیری ها جناحی) باشیم، آنها قادر خواهند بود که با تحلیل های خود فضاسازی رسانه های بیگانه تاثیر تحریم ها را خنثی کنند.
به گفته وی متاسفانه دولت در تقابل رسانه ای با غرب کوتاهی می کند به عنوان مثال رئیس جمهور آمریکا با یک توئیت موجب تاثیر بر افکار عمومی می شود و این در حالی است که مسئولان ما از این ظرفیت استفاده لازم را نمی برند چرا که هر تکی پاتکی را نیز به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه اگر به درستی حرکت کنیم از تحریم و دیگر توطئه های دشمنان هراس و نگرانی نخواهیم داشت اظهار کرد: اولین مسئله بالابردن سواد رسانه ای در سطح مدیران و سپس جامعه است زیرا تا زمانی که مدیران قدرت رسانه را باور نکنند و آن را ضعیف پندارند رسانه نیز مجال رویارویی قدرتمندانه با تحریم ها را در جامعه پیدا نخواهد کرد.
مریدی دومین مورد را استقلال رسانه دانست و گفت: در این خصوص باید روند اعطای مجوز به رسانه ها تغییر کرده و نیز از وضعیت دولتی به حالت صنفی تغییر پیدا کند.
مسئول سازمان بسیج رسانه استان لرستان از تعامل رسانه ها با یکدیگر به عنوان سومین مورد از شروط سه گانه یاد کرد و اظهار داشت: همبستگی در جهت حمایت قاطع از منافع ملی از اهمیت بسیار بالایی در این بین برخوردار است که همه باید خود را نسبت به اجرای آن مکلف بدانند.

** توجه بیشتر به روزنامه نگاری بحران راه عبور از تحریم هاست
کیانوش رستمی فعال رسانه ای و استاد دانشگاه نیز در این میزگرد گفت: ساختار رسانه ما چون از ابتدا حکومتی بوده لذا تا به امروز نیز علی رغم تغییرات فراوان، چهارچوب اصلی خود را حفظ کرده است و این موجب شده تا رسانه ها به دلیل مردمی نبودن در زمان بحران آنگونه که بایسته است نتوانند نقش خود را به گونه ای موثر ایفا کنند.
مدیر مسئول هفته نامه سیمره گفت: از آنجایی که تحریم ها اقتصاد کشور را هدف قرار داده پس رسانه ها نیز از گزند تحریم ها در امان نبوده اند و این مسئله تاثیرات منفی خود را بر ساختار اقتصادی رسانه گذاشته است.
وی در ادامه اظهار داشت: رسانه ملی نیز به دلیل اینکه بخش کوچکی از جامعه بزرگ ایران را نمایندگی می کند نتوانسته جایگاه مناسبی را در بحث مقابله با تحریم ها ایفا کند.
این مدرس دانشگاه گفت: در حوزه علم مطبوعات بحثی به نام روزنامه نگاری بحران وجود دارد که شایسته است اهالی قلم نسبت به موضوعات علمی اینچنینی اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی روزنامه نگاری ایران را همواره مدافع وطن، مردم و منافع ملی کشور دانست و افزود: با تقویت رسانه ها این رکن کلیدی به راحتی می توان بازیگری قدرتمند در نبردی روانی شد که مدتهاست دشمن آن را به راه انداخته است.
رستمی گفت: بارها دیده شده که ابرقدرت ها پیش از حمله به یک کشور از کارزار رسانه ای خود در جهت تاثیر بر افکار عمومی استفاده می کنند که این خود مؤید این مسئله است که قدرتمندترین کشورهای جهان آنهایی هستند که رسانه قدرتمند دارند چرا که داشتن این امتیاز در نهایت به داشتن اقتصادی قوی و پویا ختم می شود.
7264/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.