امین بهنیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه بارش حدود 250میلیمتر باران از مهرماه تا کنون فقط پنج درصد آن در سفره های زیر زمینی منطقه نفوذ کرد.
وی اظهارداشت: بارش باران هرچقدر فراوان باشد تا زمانی که سد مخزنی برای ذخیره سازی آب وجود نداشته باشد تاثیری در کاهش بحران خشکسالی نخواهد داشت.
مدیرامورآب بروجرد بیان کرد: بارش های باران این منطقه برای سد دز و کرخه تاثیرداشته و کشاورزان در صورتی که الگوی کشت را رعایت نکنند همچنان با مشکل کمبود آب مواجه خواهند بود.
بهنیا اضافه کرد: 2 سد شهید بروجردی و آبسرده این شهرستان را نمی توان با اعتبارات قطره چکانی تکمیل و به بهره برداری رساند.
وی با اشاره به اینکه عملیات احداث سد آبسرده بروجرد سال 88 آغاز شده است، ادامه داد: در بودجه سال 97برای احداث این سد 60میلیارد ریال اعتبار از محل منابع عمومی پیشنهاد شده که درصورت عدم تخصیص و یا استفاده از راهکار مناسب جایگزین برای تامین آن این طرح در زمان مشخص شده به بهره برداری نخواهد رسید.
مدیرامورآب بروجرد یادآور شد: این طرح هم اکنون دارای 34 درصد پیشرفت فیزیکی شامل اجرای فرازبند، سنگ برداری سرریز، تکیه گاه چپ و راست و تولید مصالح است.
بهنیا گفت: مبلغ قرارد داد جدید بسته شده با پیمانکار در سال 96 یک هزار و630 میلیارد ریال است و برای تکمیل آن بیش از چهار هزارمیلیارد ریال نیاز دارد.
وی افزود: سد شهید بروجردی که به نوعی از دستور کار خارج شده بود و با پیگیری های مجدد ردیف اعتبار گرفته و نیازمند 2هزارمیلیارد ریال اعتبار است.
مدیرامور آب بروجرد ادامه داد: درصورت تامین اعتبار این 2سد و بهره برداری از آنها در بخش تامین آب شرب و توسعه صنعت کشاورزی تحول مهم اقثتصادی درمنطقه ایجاد می شود .
بهنیا اظهار داشت: هدف ازاحداث این سدها کنترل جریان های سطحی درمحدوده طرح، ذخیره و تامین آب کشاورزی حق آبه زیر دست به میزان چهار هزار و 300 هکتار، تامین بخشی ازآب شرب شهر بروجرد و تولید انرژی برق آبی به میزان 6 مگاوات است.
سد مخزنی آبسرده بروجرد ازنوع خاکی تک قوسی با هسته رسی وطول تاج 457 مترو حجم مخزن 60/8میلیون مترمکعبو همچنین سد شهید بروجردی از ظرفیت پنج میلیون متر مکعب به ۱٨ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
7273/ 6052
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.