به گزارش ایرنا اگرچه این غول بزرگ همچنان در مسیر ورود دانش آموزان به دانشگاه ها و آموزش عالی وجود دارد اما در سال های گذشته زمزمه هایی از فرستادن غول کنکور به چراغ جادو به گوش می رسد.
تبعات کنکور برای زندگی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان و بحث و بررسی درباره آن موضوعی کهنه است و اضطراب شدید و طولانی مدت، بیماری‌های جسمی مانند ریزش مو و زخم معده، حافظه محوری نظام آموزشی و کنکوری شدن مدارس، سپری شدن بهترین سال‌های زندگی افراد با خاطره‌های تلخ و بیهوده آزمون و نمره و اختصاص تمام زمان نوجوانان به درس خواندن از جمله پیامدهای منفی است که برای کنکور ذکر شده است.
در این راستا وزیر آموزش و پرورش در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در آخرین جلسه خود (19 آبان) مصوب کرد که از سال 1398 حداقل 85 درصد ظرفیت کل آموزش عالی صرفا از طریق سوابق تحصیلی و 'خارج از فرایند کنکور سراسری' پذیرش می‌شود.
محمد بطحایی همچنین در حاشیه همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز در مشهد افزود:فرآیند حذف کنکور سرعت گرفته است و بر این اساس حدود 89 درصد صندلیهای دانشگاهها که بر اساس سوابق تحصیلی امکان پذیرش داشته اند از گردونه کنکور حذف شده اند.
وی گفت: طرح حذف این تعداد صندلی از کنکور قرار است درقالب مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو به زودی اعلام شود.
در حالی موضوع حذف کنکور خوشایند به نظر می رسد که چالش هایی از جمله عدالت آموزشی، حضور موسسات آموزشی گرانقیمت، گردش مالی برگزاری کنکور و از همه مهمتر فشار روانی کسب نمرات بالایی دانش آموزان در دوران تحصیلی از جمله موارد گریبانگر این قانون است.
استان لرستان با وجود 342 هزار دانش آموز و جمعیت 40 تا 50 هزار شرکت کننده در آزمون سراسری یکی از استان هایی است که به دلیل آمار بالای بیکاری و رشته های نامتناسب با بازارکار در آموزش عالی افراد شرکت کننده در این آزمون و خانواده هایشان دچار هراس و دلواپسی های زیادی هستند.

**شاخص قبولی دانش آموزان لرستان در کنکور مطلوب نیست
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در رابطه با رتبه لرستان در قبولی‌های کنکور سراسری می گوید: در سال‌های گذشته شاخص‌های مطلوبی در این زمینه نداشتیم به طوری که استان با رتبه 31 یا 32 در پایین جدول کشوری قرار داشت که این نگران کننده بود.
رضا زینی وند مقدم اظهار داشت: اما امسال در بحث قبولی کنکور جهشی استان داشت که البته باز رتبه استان را خیلی بالا نیاورد ولی نسبت به سال‌های گذشته وضعیت کمی بهتر شد.
وی با بیان اینکه قبولی‌های کنکور در شهرستان بروجرد امسال 25 تا 30 درصد رشد داشت، افزود: امسال در کنکور سراسری حدود 216 رتبه زیر 1000 داشتیم که نسبت به سال‌های گذشته رتبه قابل قبولی بود اما تاثیر زیادی در ارتقا رتبه کشوری نداشت.

**کم رنگ کردن کنکور از اولویت های وزارت آموزش و پرورش است
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: کم رنگ کردن کنکور سراسری از اولویت های وزارت آموزش و پرورش است و از طرفی بنا بر سند تحول بنیادین مهارت آموزی و کسب ارتقاء معدل دانش آموزان مورد تاکید قرار دارد.
نصرالله بازگیران ادامه داد: در این راستا نتایج رتبه های کنکور سراسری سال جاری به هیچ استانی اعلام نمی شود.
وی اظهار داشت: پایین بودن رتبه های کسب شده در کنکور توسط دانش آموزان این استان نسبت به میانگین کشوری نشات گرفته از وضعیت فرهنگی و اقتصادی این استان است.
بازگیران افزود: اکنون گرایش دانش آموزان لرستانی به تحصیل در رشته تجربی زیاد است و یکی از دلایل این موضوع بحث فرهنگی خانواده ها و آمار بالای بیکاری در این استان است.
وی اظهار داشت: نوع فرهنگ در انتخاب رشته دانش آموزان تاثیر گذار است و در استان های خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد به دلیل جمعیت عشایری و سنت های عشایری و ازدواج های زودهنگام دانش آموزان تحصبلات دانشگاهی را در استان بومی یا استان های همجوار ترجیح می دهند.
بازگیران ادامه داد: به همین دلیل موقعیت جغرافیایی استان در تحصیلات دانشگاهی دانش آموزان بسیار تاثیر گذار است و این در حالی است که استانهای خیلی دور و یا نزدیک به مرکز از شرایط بهتری برای تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند.
وی بر نبود شرایط یکسان تحصیلات در سطح استان ها به ویزه لرستان اشاره کرد و گفت: در استان های نزدیک و یا دورتر از مرکز از فرصت های آموزشی و انگیزشی بیشتر برخوردار هستند.
بازگیران تاکید کرد که ترکیب جنسیتی نیز عامل مهمی در بحث انتخاب رشته شرکت کننده های کنکور به شمار می رود چون در استان های عشایر نشین تمایل به تحصیل در استان های دورتر برای خانم ها کمتر است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: محدودیت پوشش آموزشی تمام داوطلبان کنکور نیز از دیگر چالش های آموزش و پرورش است.
وی افزود: آموزش و پرورش در شرایط ایده آل فقط 30 درصد داوطلبان کنکور را تحت پوشش دارد.
وی اظهار داشت: در سال گذشته حدود 11هزار دانش آموز لرستانی در کنکور شرکت کردند در حالیکه تعداد متقاضیان کنکور سراسری استان حدود 35 هزار نفر بوده است.
بازگیران اظهار داشت: در کنکور سراسری سال گذشته 216 رتبه زیر 1000 در این استان کسب شد که جهشی عالی برای استان بوده است.
بازگیران گفت: اما از طرفی تمایل داوطلبان با انتخاب رشته های سطح بالاتر مانع از انتخاب رشته داوطلبان می شود.
وی افزود: همچنین ظرفیت کیفی رشته های دانشگاه های استان برای جذب داوطلبان کنکور سراسری نسبت به ساری استان ها کمتر است.
وی اظهار داشت:موسسات آموزش عالی غیر دولتی نیز با رویکرد جذب دانشجو با هر توان و زمینه علمی باعث جذب هرچه بیشتر دانشجویان می شوند که از طرفی باعث آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی می شود.
بازگیران ادامه داد: مشکلات مالی و گران شدن هزینه های آموزشی،ریسک تحصیل در استان های غیر بومی از مواردی است که خانواده ها نیز تحصیل فرزندانشان را در دانشگاه های بومی ترجیح می دهند.
وی بر عدم توسعه متوازن رشته ای در دبیرستان ها اشاره کرد وگفت: اکنون 60 درصد دانش آموزان در رشته تجربی تحصیل می کنند.
وی افزود: توسعه صنعتی کم و محرومیت های اقتصادی،آمار بالای بیکاری، وجود آسیب های اجتماعی به دلیل همجواری با استان های مرزی، کمبود بازار اشتغال تعداد محدود کار آفرینان موفق و سطح پایین رفائی خانواده ها در زمینه آموزشی دانش آموزان استان جلوه نمایی می کند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: کسب موفقیت های هر چه بیشتر دانش آموزان لرستانی در کنکور و دستیابی به رشته های برتر دانشگاهی نیازمند عزم جدی و همگانی دستگاه های اجرایی دارد چراکه آموزش و پرورش نهادی مشارکتی است.
وی افزود: آموزش و پرورش با تشکیل دبیرخانه راهبری کیفیت بخشی در سطح استان، تشکیل جلسات روسا و معاونین آموزشی، کارشناسان و مدیران آموزشی استان، جلسات تجزیه و تحلیل تفاهم نامه های آموزشی از 67 تا 97 شاخص در طی 2 هفته، برگزاری جلسات توجیهی برای مدارس خاص، طراحی تفاهم نامه جهت بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای کیفیت بخشی ، سعی در ارتقا وضعیت آموزشی و کسب رتبه های برتر دانش آموزان استان دارد.
بازگیران اظهار داشت: رصد ارزیابی دوره ای از عملکرد مدارس، امتیازات مدارس، تعیین رتبه، ساز و کار های مناسب از خرد جمعی معلمان،کلاس های کارگاهی برای تمام سرگروه های استان، برگزاری دوره تعالی برای مدیران استان، نظارت بر آموزش در مناطق در ابعاد مدیریتی از دیگر برنامه های آموزش و پرورش لرستان است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: نظام آموزشی طبق سند تحول بنیادین بر تربیت و کسب مهارتهای زندگی و مهارتهای فنی تاکید دارد.
وی افزود: در زمینه تربیتی نیز تربیت شهروند مطلوب طبق 40 مولفه سند تحول دیدگاه انسان سازی و رسیدن به حیات طیبه است.
وی اظهار داشت: در این راستا آموزش و پرورش بر کم رنگ کردن اهمیت نمره برای دانش آموزان و کاهش استرس تاکید می کند.
بازگیران در خصوص تاثیر گذاری موسسات برگزاری دوره های آمادگی کنکور در لرستان گفت: تاکنون این موسسات در استان آسیب شناسی نشده اند.
وی افزود: در سال جاری معدل متوسطه 30 درصد بر نتیجه کنکورتاثیرگذار است و دانش آموزان با حضور در آموزشگاه با شیوه های تست زنی اشنا می شوند.
بازگیران بر ضرورت در نظر گرفتن اعتبار لازم برای راه اندازی پایگاه های کنکور در مناطق مروح استان تاکید کرد.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.