به گزارش ایرنا، حلسه ستاد تنظیم بازار لرستان امروز پنجشنبه با یک دستور کار بسیار جدید با موضوع بررسی چگونگی خرید کالاها و تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
جلسه مثبتی که علیرغم چکش کاری ها و اظهارنظرهای فراوان خروجی مطلوبی داشت و نشان داد دولت همواره قانون و الزام رعایت آن برای حمایت از این بخش را در دستور کار قرار داده است.
در این جلسه مشخص شد شرکت های موفق تولیدکننده تجهیزات و کالای پزشکی لرستان که تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست نیست مشکلات فروش و عدم حمایت مجموعه دولتی استان برای ارائه کالاهای خود را دارند.
بر اساس قانون خریدهای ادارات دولتی باید از طریق سامانه ستاد انجام شود تا تولیدکنندگان از نقاط مختلف کشور در آگهی های خرید شرکت کرده و بر اساس تبصره 19 قانون فضای کسب وکار اولویت در شرایط برابر با تولیدکنندگان هر استان می باشد که این مهم در مورد خریدهای دانشگاه علوم پزشکی رخ نداده و موجب گلایه مندی تولیدکنندگان لرستان شده است.

**فرایند خرید کالا و تجهیزات در دانشگاه علوم پزشکی لرستان غیرشفاف است
یک تولید کننده تجهیزات درمانی بهداشتی لرستان در این جلسه گفت: فرایند خرید مجموعه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این حوزه غیرشفاف است و در صورت ادامه این روند، واحدهای تولیدی دچار مشکلات جدی تری می شوند.
محمد ضیایی با انتقاد از انفعال برخی مدیران درمانی استان نسبت به تولیدات داخل اظهار داشت: حدود 14 بیمارستان دولتی در لرستان وجود دارد که در بازدید مسئولان استان از برخی این مراکز مشخص شد حدود 10 درصد خرید آنها از استان است.
وی ادامه داد: بخش خصوصی تولید تجهیزات پزشکی در بیمارستان های خصوصی استان موفق تر بوده چراکه این مراکز با احتساب هزینه های خرید و صرفه جویی در مصرف مالی، نسبت به خرید از استان اقدام کرده اند.
ضیایی گفت: مجموعه بهداشت و درمان استان بر اساس قانون خرید از تولیدات داخلی عمل کند و همانند سایر نقاط کشور ثبت سفارش های خرید را نه به روش سنتی بلکه از طریق سامانه ' ستاد'، ( سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) انجام دهد.
این تولید کننده ادامه داد: سالانه 2.5 میلیارد دلار تجهیزات و لوازم پزشکی در کشور مصرف می شود که تنها 30 درصد از این میزان تولیدات داخلی است.
وی تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور باید تولیدکنندگان را در راستای تامین نیاز کشور هدایت کرده و از آنان حمایت کند تا به سمت سرمایه گذاری در راستای تولید اقلام وارداتی حرکت کنند تا علاوه بر رونق داخلی، از هزینه های بالای واردات نیز جلوگیری شود.
ضیایی در خصوص اظهارات نماینده علوم پزشکی مبنی بر قیمت بالای برخی تولیدات استانی گفت: این محصولات در سامانه ویژه ای در وزارت بهداشت قیمت گذاری می شود.
وی همچنین یکی از مشکلات پیش رو را نبود معاملات نقدی و بدهی های انباشت عنوان کردوگفت:در برخی موارد مجموعه بهداشت و درمان با بخش خصوصی وارد معامله می شود اما هیچ زمانی برای پرداخت بدهی خود مشخص نکرده و نبود منابع را عنوان می کند.
وی با بیان اینکه برخی مطالبات از مجموعه بهداشت ودرمان مروبط به بیش از یکسال گذشته است، افزود: در حالیکه علوم پزشکی هیچگونه زمانی برای پرداخت بدهی خود مشخص نمی کند اما واحدهای تولیدی باید مواد اولیه خود را به صورت نقد خریداری کنند که این امر نیز موجب بروز مشکلات سرمایه در گردش برای این واحدها می شود.

**بازاریابی مشکل جدی تولیدکنندگان کالا و تجهیزات پزشکی لرستان است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این جلسه گفت: سال 95 در جلسه با حضور تولیدکنندگان کالاو تجهیزات پزشکی مقرر شد نیاز استان از طریق اولویت خرید از این واحدها برطرف شود.
دکتر رضا سپهوند افزود: ازاین تاریخ به تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان ابلاغ شد در صورت قیمت و کیفیت یکسان تولیدات استان با سایر نقاط کشور، از استان خرید شود اما متاسفانه این واحدهای اقتصادی در بازاریابی ضعیف عمل کرده اند.
وی ادامه داد: از طرفی دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند مطالبات این شرکت ها را به صورت نقدی پرداخت کند و مجبور است این مطالبات را از طریق اوراق تسویه کند که برخی شرکت های تولید کننده با این روال موافق نیستند.
وی ادامه داد: هم اکنون هزینه 90 درصد خدمات بیمارستانی و بستری و70 درصد خدمات سرپایی مجموعه علوم پزشکی به صورت معوق در بیمه ها مانده و عمده منابعی که در اختیار علوم پزشکی قرار می گیرد اوراق بهادار است.
سپهوند گفت: در آخرین مرحله 770 میلیارد ریال اوراق بهادار در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته که بدهی شرکت های دارویی وتجهیزاتی از این طریق تسویه شود.
وی با تاکید بر کاهش هزینه های حمل و نقل این شرکت ها در استان افزود: چنانچه این واحدهای تولیدی انجام خرید و فروش از طریق اوراق را می پذیرند دانشگاه علوم پزشکی اماده همکاری با انها است.

**بازاریابی سنتی رانت و تخلف دارد/استدلال علوم پزشکی قابل قبول نیست
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان تاکید کرد: باید از فضای بازاریابی حضوری فاصله گرفت چراکه بازاریابی به روش سنتی رانت و تخلف دارد و به طور حتم فساد در آن رخ می دهد.
گودرز امیری افزود: در قرن دیجیتال و تجارت الکترونیک، نمی توان بهانه ضعف بازاریابی را مطرح کرد و باید به کلی از این فضای سنتی فاصله گرفت.
وی با رد استدلال علوم پزشکی در این باره اظهار داشت: قانون تجارت شفاف و الکترونیک برای همه لازم الاجرا است و علوم پزشکی نیز باید با تبعیت از این مهم، خریدهای خود را در قالب سامانه ' ستاد' انجام دهد.
وی افزود: خرید تجهیزات در دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنان سنتی و مناقصات به صورت دستی برگزار می شود که باید دید چرا تاکنون سازمان های بازرسی و دیوان محاسبات این امر را بررسی نکرده اند.

** سامانه ستاد و ماده 19 قانون کسب و کار راهگشای مشکل
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان ادامه داد: ملزم کردن دستگاه های اجرایی، به خرید از تولیدکنندگان استان به هرقیمتی خلاف ماده 19 قانون کسب و کار است و برای رقابت سالم در سطح ملی، ادارات مکلف هستند از طریق مناقصات الکترونیک، (سامانه ستاد) خرید کنند تا با خرید در شرایط برابر، امکان افزایش کیفیت و رقابت در سطح ملی فراهم شود و ناظر این امر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.
امیری گفت: خرید از تولیدکنندگان با قیمت های بالاتر غیرمنطقی است و با برخورد دستگاه نظارتی مواجه می شود اما باید تلاش شود در شرایط برابر، 2 کالا با کیفیت یکسان اولویت خرید با استان باشد.
وی اظهار داشت: تنها راه شفاف سازی، ایجاد سیستم الکترونیکی رقابت آزاد و سالم در شرایط مساوری است اما نباید کیفیت تفسیر به رای شود چراکه اگر برخی تولیدات داخلی کالا و تجهیزات پزشکی استاندارد نیستند، علوم پزشکی باید مجوز این واحدها را لغو می کرد.
وی توضیح داد: این بدین معنا است که علوم پزشکی اجازه ندارد به بهانه نبود کیفیت، کالای تولید استان را خریداری نکند چراکه در صورت این مهم، وظیفه این نهاد برخورد با واحدهای تولیدی بوده و همچنین چطور می شود کالاهای تولید لرستان در برخی استان های دیگر قابلیت استاندارد داشته و به فروش می رسد اما در استان این مساله محقق نمی شود؟

**ثبت آگهی های خرید از طریق سیستم الکترونیک الزامی است
امیری گفت: از شنبه هفته آینده همه آگهی های خرید باید از طریق سیستم الکترونیکی و دسترسی آن به تمامی تولید کنندگان کشور امکانپذیر باشد.
وی گفت: یکی از دلایل علوم پزشکی برای نخریدن کالاهای داخل استان نبود کیفیت است که این دلیل قابل قبول نمی باشد چراکه صدور مجوزهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی توسط این دانشگاه صادر می شود.
وی تصریح کرد: در صورتی که خریدها از طریق سامانه الکترونیک انجام شود هیچگونه شبهه ای ایجاد نمی شود و در قانون برنامه ششم نیز تصریح شده معاملات از طریق این سیستم صورت گیرد.
وی تاکید کرد: همچنین باید دقت شود در درج ثبت ویژگی مشخصات کالای مورد نظر برای خرید، به نحوی عمل نشود که تنها مشخصات یک برند خاص لحاظ شده و همان برند برنده مناقصه باشد.
به نظر می رسد تاکید ستاد تنظیم بازار استان بر مساله خرید از واحدهای تجهیز پزشکی لرستان جدی است و باید دید دانشگاه علوم پزشکی تا چه اندازه اجرای این مصوبه را در دستور کار قرار خواهد داد.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.