به گزارش ایرنا، ناصربابایی روز چهارشنبه در همایش روز جهانی ایدز در محل شبکه بهداشت اظهار داشت: ویروس این بیماری باعث کاهش لنفوسیت کمکی، اختلال در عملکرد و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود و فرد مبتلا در معرض بیماری های عفونی و فرصت طلب مانند سرطان ها قرار می گیرد.
وی با بیان این که شایع ترین راه انتقال بیماری ایدز روابط جنسی پر خطر است افزود: ارتباط خونی فرد مبتلا با فرد سالم نیز موجب انتقال ویروس می شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: علاوه بر روابط جنسی پرخطر، فرآورده های خونی آلوده، استفاده از سرنگ آلوده مشترک به ویژه در معتادان، انتقال از مادر باردار آلوده به فرزند نیز از روش های سرایت بیماری است.
بابایی افزود: هدف از برگزاری چنین همایش هایی یادآوری این نکته است که بیماری ایدز ( اچ آی وی) همچنان در کمین افراد می باشد و از بین نرفته است.
وی با بیان اینکه ایدز یک بیماری رفتاری است خاطرنشان کرد: افراد مبتلا علاوه بر ناتوانی ها و ضعف جسمی از افشای این بیماری و آزمایش های لازم خودداری می کنند و دچار بیماری های روانی نیز می شوند.
وی ادامه داد: این مساله از دیدگاه غلط جامعه نسبت به این بیماران نشات می گیرد و باعث شده آمار دقیقی از مبتلایان موجود نباشد و به طور پنهان رسوخ پیدا کند.
رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر با تاکید بر تغییر نگرش نگرش افراد جامعه نسبت به بیماری ایدز گفت: کنترل رفتار و اقدام به موقع از راه های مهم در این زمینه است.
یکم دسامبر مصادف با روز جهانی ایدز می باشد که در ایران به دلیل اهمیت آن از هشتم تا 14 آذرماه به عنوان هفته ملی اطلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است.
ایدز عبارت‌ است‌ از بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌) که باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت ها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.
ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود درخون‌ (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌) را درگیر می‌سازد که این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماری ها و سرطان ها نقش‌ دارند.
7272/7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.