مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از اجرایی شدن عملیات آبخیزداری، بند سنگی ملاتی به حجم ۳۵۰۰ متر مکعب و بند گابیونی به حجم ۵۴۰ متر مکعب در حوزه خسرو میره ازنا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا لرستان؛ شیرزاد نجفی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ساخت و تکمیل پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در کل استان در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: بندهای سنگی ملاتی و گابیونی حوزه خسرومیره شهرستان ازنا با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد و چهل میلیون تومان در حال ساخت است.

وی به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصدی این طرح اشاره کرد و افزود: ساخت این بند با ارتفاع ۷ متر و طول تاج ۸۰ متر و با عرض ۸ متر از اواسط شهریورماه سالجاری شروع شده است.

نجفی تصریح کرد: در این پروژه اهدافی همچون جلوگیری از سیلاب، فرسایش خاک، اخذ رسوب، آبدهی چشمه ها و قنوات زیردست، جمع آوری آب های فصلی، تغذیه سفره های آب های زیرزمینی و... دنبال می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ضمن اشاره به  دیگر عملیات بیولوژیک، اعم از چاله‌کنی و کپه‌کاری در حوزه خسرومیره گفت: مساحت جنگل کاری اقتصادی نیز در این حوزه ۶۰ هکتار و کپه کاری ۱۲۰ هکتار بوده است که با کاشت بذرهایی همچون بادام و گونه های مرتعی به بهبود معیشت روستا نشینان حوزه آبخیز، غنی سازی مراتع و تقویت پوشش گیاهی کمک می‌شود.

نجفی  با بیان اینکه،میزان آب جمع آوری شده در پشت بند ۶۵ هزار متر مکعب است ،تاکید کرد: اصلی‌ترین هدف احداث این پروژه، حفاظت از روستای چرخستانه که در پایین دست بند واقع شده است  است ؛ که سالیانه خسارات زیادی بر اثر سیلاب به این روستا وارد می شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.