به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ایرج رحمانپور (زاده20 بهمن 1335 کوهدشت لرستان)، شاعر، خواننده و ترانه سرای ایرانی است. او دارای آثار نوشتاری و موسیقایی درباره فرهنگ و هنر منطقه زاگرس و موسیقی لری و لکی است.
بن مایهٔ آوازهای او را «هوره» و «مویه» تشکیل می‌دهد که در اصل غمنامه هایی در سوگ از دست رفتگان است.
یاسر یگانه تهیه کننده این کنسرت در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا در باره «هوره و مویه» گفت: هوره و مویه را در حقیقت می‌توان مقام هایی از موسیقی آوازی منطقه زاگرس نامید که در غم از دست دادن عزیزان خوانده می‌شوند و تفاوت اصلی هوره و مویه را باید در نقش آوازی زنان جست بدین صورت که هوره معمولا توسط مردان اجرا می‌شود و نقش زنان در اجرای مویه پررنگ تر از نقش مردان است.
این تهیه کننده افزود: در کنسرت پیش رو مجموعه‌ای از آثار ماندگار این هنرمند برای مخاطبانش اجرا خواهد شد و سرپرستی گروه «هانای» در این اجرا را امیر نوروزی برعهده دارد و بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه‌ای، علیرضا عقیقی نوازنده تار، شاهرخ پیمانی نوازنده سرنا، مهدی مرتضایی نوازنده سنتور و کسری زرین‌قلم نوازنده کمانچه باس دیگر اعضای این گروه هستند.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، رحمانپور از موسیقی کار، آیینهای نمایشی، موسیقی سوگ، موسیقی جشن، حماسه، لالایی‌ها و اسطوره‌ها بهره می‌برد، او موسیقی قدیمی و ملودی های فولکلور را با جریان های اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر تلفیق نموده و به همین دلیل او را «حنجره زخمی زاگرس» نامیده‌اند.
آوارگان شیمیایی حلبچه، زلزله زدگان بم، زلزله زدگان رودبار و منجیل، جنگ ایران و عراق، خودسوزی زنان در ایلام و لرستان، فقر و اعتیاد، وطن پرستی، تنهایی انسان معاصر، نابودی فرهنگ، یاد حسین پناهی (شاعر و بازیگر) و یاد حسین شیدایی (بازیگر)، مجموعه موضوعاتی را تشکیل می‌‌دهد که رحمانپور با آن دست به خلق اثر هنری زده است.
کنسرت ایرج رحمانپور 16 آذر 1397 از ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.